Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ضدعفونی استخرها وظیفه دامپزشکی نیست/ لکه‌سفید، کل خوزستان را آلوده کرد

در حالی که سازمان شیلات کشور معتقد است هرچه سریع‌تر سازمان دامپزشکی باید برای ضدعفونی استخرهای آلوده به لکه‌سفید در استان خوزستان اقدام کند، اما مدیرکل سازمان دامپزشکی این استان گفت: هیچ دستورالعملی در این باره وجود ندارد.

ضدعفونی استخرها وظیفه دامپزشکی نیست/ لکه‌سفید، کل خوزستان را آلوده کرد


در حالی که سازمان شیلات کشور معتقد است هرچه سریع‌تر سازمان دامپزشکی باید برای ضدعفونی استخرهای آلوده به لکه‌سفید در استان خوزستان اقدام کند ، اما مدیرکل سازمان دامپزشکی این استان گفت: هیچ دستورالعملی در این باره وجود ندارد.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: نباید از سازمان دامپزشکی انتظار داشت که کلر صنعتی استخرها را برای ضدعفونی فراهم کند.

مصطفی کنارکوهی با اشاره به اینکه هزینه برای این امر وظیفه دولت نیست، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه هیچ دستوالعملی برای این منظور وجود ندارد، بخش خصوصی هم طبق صورت جلسه‌ای که با دامپزشکی تنظیم کرده، موظف است که وسایل و مواد لازم برای ضدعفونی را برای خود فراهم کند؛ البته دامپزشکی نیز وظیفه دارد هشدارهای لازم را به بهره‌برداران بدهد.

وی ادامه داد: طبق آزمایش‌های انجام شده توسط مسئولان دامپزشکی، اکنون از 455 استخری که در استان خوزستان هستند، حدود 94 واحد علائم بیماری را نشان داده و از این تعداد 15 استخر با موافقت بهره‌بردار، کلز زده و منهدم شده‌اند. ضمن اینکه 50 استخر نیز صید اضطراری داشت و میگوهای آن در وزن‌های چهار تا شش گرم صید شد، اما بقیه پرورش‌دهندگان، با وجود هشدار دامپزشکی، قصد ادامه پرورش در کنار بیماری را دارند که به مدیریت خودشان بستگی خواهد داشت.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: البته سال گذشته با وجود همین بیماری تا 10 تن نیز از استخرهای خوزستان میگو برداشت شده است.

کنارکوهی با بیان اینکه چون پرورش میگو به آب‌های آزاد راه دارد، باید کل منطقه خوزستان را آلوده دانست، یادآور شد: اگرچه شاید برخی با انتشار سخنان نامربوط، به‌دنبال تأمین منافع شخصی باشند، اما سازمان دامپزشکی باید در راستای منافع ملی قدم بردارد. بنابراین شکایت از نبود نظارت بهداشتی، وصله‌ای است که به این سازمان نمی‌چسبد.

به گفته وی، از اواخر بهمن‌ماه، ناظران این سازمان در تمام مراحل تولید اعم از مولد تا تحویل به مزارع، با نمونه‌گیری‌های مختلف بیماری را کنترل کرده و در صورت مشاهده علائم بیماری، آنها را معدوم می‌کنند. همچنین قبل از ارائه مجوز داخلی برای لاروریزی، شرایط استخر با همکاری سازمان شیلات بررسی شده و تمام جوانب به دقت ارزیابی می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که مجوز صادر نشود، هیچ سرمایه‌گذاری حق پرورش ندارد.

کنارکوهی، در واکنش به پرسش ایانا مبنی بر اینکه پس چطور ممکن است که استخرها آلوده به بیماری لکه‌سفید شوند، تأکید کرد: شاید لاروهایی که از استان‌های دیگر مانند بوشهر به خوزستان می‌آیند، آلوده باشند، زیرا دامپزشکی خوزستان به گواهی صادر شده توسط سازمان منطقه ارسالی لارو، اطمینان کرده و دیگر برای نمونه‌برداری اقدام نمی‌کند./

V-950516-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید