Iranian Agriculture News Agency

مزارع بوشهر عاری از لکه‌سفید/ صید میگو تا یک ماه آینده آغاز می‌شود

با وجود شیوع دوباره لکه‌سفید در استان خوزستان، سایت‌های بوشهر تاکنون از بیماری باکولوویروس در امان بوده‌اند.

مزارع بوشهر عاری از لکه‌سفید/ صید میگو تا یک ماه آینده آغاز می‌شود


با وجود شیوع دوباره لکه‌سفید در استان خوزستان، سایت‌های بوشهر تاکنون از بیماری باکولوویروس در امان بوده‌اند.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی بوشهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود اشاعه دوباره لکه‌سفید در سایت‌های پرورش میگوی خوزستان تا این لحظه خبری از آلودگی مزارع پرورشی در بوشهر گزارش نشده است.

محمد قدسی افزود: سایت‌های دلوار، حله، موند و شیر عاری از لکه‌سفید میگو هستند و چهار هزار هکتار را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.


12 هزار تن میگو در انتظار برداشت

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت 12 هزار تن میگو در استان بوشهر است.

قدسی ادامه داد: لاروهای میگو اکنون هشت و 9 گرمی هستند و از یک ماه آینده رفته‌رفته برای برداشت آماده خواهند شد.

وی تصریح کرد: پرورش‌دهندگان به‌شدت نگران شیوع دوباره لکه‌سفید هستند و سایت‌های پرورش را با آب ژاول به قیمت هر لیتر 400 هزار تومان ضدعفونی کرده‌اند.

مدیرعامل سایت حله میگوی بوشهر یادآور شد: این بیماری در حال حاضر جدی‌ترین و سخت‌ترین بیماری ویروسی تأثیرگذار در انواع گونه‌های میگو بوده و عامل بیماری باکولوویروس است، این ویروس به شکل تخم‌مرغی تا میله‌ای متغیر بوده و دارای یک زائده دم‌مانند در یکی از انتهای خود بوده و طیف وسیعی داشته و از طریق افقی و عمودی قابل انتقال است.

قدسی تأکید کرد: میگوهای آلوده به این ویروس، ‌پلاک‌های سفیدرنگی را در قسمت کاراپاس میگو از خود بجای می‌گذارند و به همین دلیل بیماری را به‌علت رسوب و عدم جذب کلسیم، ‌لکه‌سفید می‌نامند.

وی اظهار داشت: علائم ظاهری این بیماری به‌راحتی در میگوهای جوان و بالغ قابل دیدن است. لکه‌های سفید ابتدا ‌در قسمت کاراپاس میگو و بندهای پنج و شش بدن ظاهر شده و در مرحله پیشرفت کل بدن را لکه‌های سفید با ضخامت 0.5 تا چند میلیمتر می‌پوشاند. پوست میگو یا Cuticule به‌راحتی از لایه درمیس جدا می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه پرورش‌دهندگان میگوی بوشهر همچنین گفت: بر اساس اطاعات کارشناسان، هپاتوپانکراس به‌صورت زرد مایل به سفید، ‌بزرگ و شکننده تغییر شکل پیدا می‌کند. همولنف میگو رقیق و انعقاد آن یا به کندی صورت می‌گیرد یا اصلاً ‌صورت نمی‌گیرد.

قدسی در ادامه افزود: میگوها بی‌حال و اشتهای خود را از دست می‌دهند و میگوهای آلوده تمایل دارند که در کناره‌های استخر بایستند و به آهستگی در سطح آب شنا کنند و در نهایت در کف استخر ته‌نشین می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با نمایان شدن علائم کلینیکی بعد از دو تا هفت روز مرگ و میر بسیار شدید بین 70 تا 100 درصد در مزارع پرورشی اتفاق می‌افتد.

قدسی در پایان تصریح کرد: بیماری در تمام سنین میگوها از PL 15 تا وزن 45 گرم در مزارع متراکم و غیرمتراکم گزارش شده است. در بعضی مواقع لکه‌های سفید با تغییر رنگ به قرمز همراه است و باید توجه داشت که تغییر رنگ به قرمز بواسطه همراه شدن باکتری‌های خانواده ویبریو با این عفونت است./

F-950516-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید