Iranian Agriculture News Agency

رئیس ایستگاه‌های تحقیقاتی لوبیای خمین:

آیین روز ملی لوبیا 20 مردادماه برگزار می‌شود/ توسعه کشت لوبیا در حاشیه زاگرس و البرز

20 مردادماه به‌عنوان روز ملی لوبیا نامگذاری شده و به همین مناسبت از استان‌های مستعد کاشت لوبیا برای شرکت در این آیین دعوت شده است.

آیین روز ملی لوبیا 20 مردادماه برگزار می‌شود/ توسعه کشت لوبیا در حاشیه زاگرس و البرز


20 مردادماه به‌عنوان روز ملی لوبیا نامگذاری شده و به همین مناسبت از استان‌های مستعد کاشت لوبیا برای شرکت در این آیین دعوت شده است.

رئیس ایستگاه‌های تحقیقاتی لوبیای خمین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از برگزاری روز ملی لوبیا در سال جهانی حبوبات خبر داد و گفت: امسال مراسم روز مزرعه لوبیا، کارگاه آموزشی و انتقال یافته‌ها در روز 20 مردادماه به نام روز لوبیا در خمین برگزار می‌شود.

عادل غدیری افزود: طی فعالیت 22 ساله این ایستگاه، 145 طرح تحقیقاتی اجرا شده است که 15 طرح آن در سال جاری در دست اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به محصول لوبیا در سال جهانی حبوبات، باعث شده که طرح‌های آن به‌صورت ملی اجرایی شود و کشت این محصول در حاشیه زاگرس و البرز و مناطقی که شب‌ها و ظهر‌های خنک در فصل رشد داشته باشند، توجیه شود.

غدیری سطح زیر کشت لوبیا در کشور را 110 هزار هکتار برشمرد و ادامه داد: میانگین تولید در هر هکتار یک‌هزار و 980 کیلوگرم است که برنامه افزایش آن مدنظر است.

وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل صادراتی لوبیای ایرانی که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار است، عدم استفاده از ارقام شناسنامه‌دار و اصلاح‌شده است.

غدیری یادآور شد: در حال حاضر تنها 20 درصد از ارقام زراعی لوبیا اصلاح شده و 80 درصد مابقی توده‌های محلی است.


دسترسی آسان‌تر به توده‌های بومی، یکی از دلایل عدم استفاده از ارقام اصلاح‌شده

رئیس ایستگاه‌های تحقیقاتی لوبیای خمین تأکید کرد: بهره‌برداران به دلیل دسترسی آسان‌تر به ارقام بومی، استفاده از آن را در دستور کار دارند، در حالی که ارقام اصلاح‌شده و شناسنامه‌دار دارای عملکرد بالایی بوده و در بازارهای صادراتی نیز امکان رقابت بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این، بالا بودن هزینه‌های تولید مانع دیگری بر سر راه توسعه تجارت لوبیا بوده که در این زمینه طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا است.

غدیری در پایان از مسئولان و دست‌اندرکاران خواست که در سال جهانی حبوبات به این محصول صادراتی بیشتر توجه کنند و برای رفع مشکلات تولیدکنندگان کشور راهکار ارائه کنند./

M-950516-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید