Iranian Agriculture News Agency

محقق تکثیر خرمای کشور در فهرست فناوران برتر سال قرار گرفت

تجاری سازی تحقیقات، اجرای پژوهش های فناوری بنیان، انتقال فناوری و دانش فنی منتج از آن به عرصه تولید، دلایل اصلی قرارگیری نام دکتر رضا ضرغامی عضو هیأت علمی پژوهشکده در فهرست فناوران برتر سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

محقق تکثیر خرمای کشور در فهرست فناوران برتر سال قرار گرفت


تجاری سازی تحقیقات، اجرای پژوهش های فناوری بنیان، انتقال فناوری و دانش فنی منتج از آن به عرصه تولید، دلایل اصلی قرارگیری نام دکتر رضا ضرغامی، عضو هیأت علمی پژوهشکده در فهرست فناوران برتر سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، رضا ضرغامی، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که به مدت 5 سال به تحقیق و پژوهش در زمینه دستیابی به پروتکل تکثیر خرمای رقم مجول به شیوه فناوری کشت بافت گیاهی مشغول است در این باره می گوید: تکثیر رقم مجول خرما از روش اندام­ زایی مستقیم، برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران آغاز شد و همچنین در جهت تولید ارقام خرما از طریق جنین­ زایی غیر­جنسی از سال های گذشته تا­کنون طرح ­های متعددی توسط پژوهشکده انجام گرفت که با موفقیت­ های چشم­گیری همراه بود. وی اضافه کرد: هم­ اکنون می­ توان اعلام کرد که پروتکل تکثیر خرمای مجول از روش جنین­ زایی غیر­­جنسی در ارقام تجاری موجود است و پژوهشکده در صورت تمایل شرکت­ های خصوصی به دریافت پروتکل ­های موجود در چارچوب قراردادهای رسمی حاضر به آموزش و تحویل آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی طی مصاحبه ­ای با روابط عمومی این پژوهشکده همچنین افزود: نخل خرما می­ تواند از طریق جنسی(بذر) تکثیر شود که عمدتا منجر به تولید درختانی با میوه نامرغوب می­ شود و یا به طریق غیر­جنسی از پاجوش ­ها استفاده خواهد شد. تکثیر غیر­جنسی مناسب تر است، زیرا درختانی دقیقا مشابه پایه مادری و میوه­ ای با همان کیفیت تولید می­ کنند، اما تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می­ شود بسیار کم، متغیر و غیر قابل کنترل است، به همین دلیل استفاده از تکنیک­ های ریز ازدیادی به ویژه روش جنین­ زایی غیرجنسی و اندام­زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند. رقم خرمای مجول رقمی وارداتی به کشور بوده و تعداد معدودی از آن در کشور موجود است و از آنجایی که از کیفیت بالایی برخوردار است تکثیر آن به روش فناوری کشت بافت گیاهی بسیار سودمند و قابل بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه بعد از 8 سال جنگ تحمیلی بالغ بر 70 درصد نخلستان­ های کشور زیر آتش رژیم بعث عراق نابود شد تاکید کرد: خوشبختانه کشاورزان و محققان کشور در احیای این نخلستان ها تلاشی بی وقفه داشته و ثمره آن این است که امروزه کشور در رقابت با بازار جهانی این محصول با تولید یک میلیون و 500 هزار تن خرما در جایگاه دوم بعد از کشور مصر قرار دارد .

رضا ضرغامی که جایزه تحقیقات کاربردی جشنواره خوارزمی را نیز در کارنامه خود دارد در پایان افزود طرح تکثیر غیر جنسی خرمای مجول پروژه تحقیقاتی مستمر 4 دانشجوی ارشد و دکتری است که ثمره آن چاپ مقالات متعدد در مجلات و کنگره های داخلی بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این پروتکل بتواند در زمینه های تحقیقاتی و ارائه دانش فنی به شرکت های خصوصی، به ایجاد کار آفرینی در کشور منجر شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید