Iranian Agriculture News Agency

جنگل شناس برجسته و چهره ماندگار منابع طبیعی درگذشت/ آیین تشییع، فردا دوشنبه برگزار می شود

دکتر محمد حسین جزیره ای، جنگل شناس برجسته و چهره ماندگار علمی کشور در سن 94 سالگی درگذشت.

جنگل شناس برجسته و چهره ماندگار منابع طبیعی درگذشت/ آیین تشییع، فردا دوشنبه برگزار می شود



به گزارش ایانا، دکتر محمدحسین جزیره ای در سال 1301 هجری شمسی در بندرانزلی پا به عرصه هستی گذاشت. وی تا پایان دوران دبیرستان در زادگاهش به تحصیل مشغول بود. در سال 1323 از دانشکده کشاورزی کرج و در سال 1336 از انستیتو آگرونومیک ژامبلو بلژیک در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به اخذ مدرک نائل آمد و در سال 1343 از همان انستیتو به دریافت درجۀ دکترای جنگل دست یافت .

این استاد برجسته دانشگاه، دارای تحقیقات و تالیفات بسیاری است که کتاب "جنگل کاری در خشکبوم"، در دوره نوزدهم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. همچنین او برنده جایزه کتاب سال در دوره بیست و دوم برای تالیف کتاب "جنگل‌شناسی زاگرس" می باشد .

جزیره ای پس‌ از بازگشت‌ به‌ ایران‌ و طی سالیان متمادی در دانشکده های منابع طبیعی دانشگاه های ‌تهران، تربیت مدرس، گرگان و یزد به‌ عنوان‌ استاد مشغول‌ به‌ خدمت‌ بود و در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار علمی کشور معرفی شد .

وی از سال 1323 هجری شمسی در مشاغل مختلف اجرایی، پژوهشی و آموزشی دیگری خدمت نمود که از آن جمله می توان به معاون وزارت منابع طبیعی، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مشاور سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، استاد مشاور در مورد پایان نامه های تحصیلی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای جنگل داری و همکاری با فرهنگستان علوم اشاره کرد .

بر اساس این گزارش، مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم، دوشنبه هجدهم مردادماه، ساعت 9 صبح از محل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به سمت بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد .

پیام تسلیت رییس فراکسیون محیط زیست مجلس

در پی درگذشت مرحوم دکتر جزیره ای، محمد رضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی پیامی صادر کرد

متن کامل پیام نایب رییس فراکسیون امید مجلس دهم بدین شرح است :

به نام نقشبند صفحه ی خاک

جناب آقای دکتر محمد حسین جزیره ای چهره ی ماندگار علوم منابع طبیعی کشور ، رخ در نقاب خاک کشید و به دیار باقی شتافت .

وی در دوران زندگی مفید و ارزشمند خود برای آموختن و آموزش دانش و تجربه و بکار بستن آنها توسط خود و دیگران سر از پا نمی شناخت ، تا آنجا که ایام کثیری از عمر پربار خویش را برای کسب دانش وانتقال آن در سفر گذراند .

این پشتکار وعلاقه موجب شکوفایی استعدادهای فراوان ایشان در این سفرها که هفتاد سال ادامه داشت، گردید و از وی شخصیتی علمی متنفذ ساخت که نه تنها در تخصص های متعدد و متفاوت علوم جنگل مانند پرورش جنگل، بوم شناسی جنگل، مدیریت جنگل و تاریخ جنگل حرف اول را می زد، بلکه درباره ی مناطق جغرافیایی و رویشی متفاوت کشور پهناورمان نیز صاحب نظر بود .

از همین رو در زمره صالح ترین مدیران برای مهمترین مسئولیت ها مانند معاون فنی وزارت سابق منابع طبیعی و ریاست سابق سازمان جنگل ها و مراتع کشور، شایسته ترین اساتید برای تدریس و پژوهش در دانشگاههایی مانند تهران، تربیت مدرس، گرگان و یزد و برجسته ترین نویسندگان برای نگارش کتابهای مرجعی مانند تقسیمات جنگلی ایران ( ۱۳۴۱) ، جنگلکاری در خشکبوم (کتاب برگزیده ی سال ۱۳۸۰) و جنگلشناسی زاگرس (کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۲) بود .

گرچه از این مدیر توانا، آموزگار دانشمند و نویسنده ی فرزانه در سال ۱۳۸۴ بعنوان «چهره ی ماندگار» تقدیر شد، اما ویژگی های برجسته ی مدیریتی و علمی و اخلاق نیکوی وی که با سلوک و رفتار و اعمال خویش معلم دین و اخلاق و فضیلت برای دوستداران وشاگردانش بود، هر روز و همیشه چهره ای ماندگار از ایشان ترسیم کرده است که تا ابد الگوی طالبان علم و حقیقت در عرصه منابع طبیعی ایران قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید