Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام خبر داد:

100 هکتار از اراضی ایلام به باغ پسته و بادام تبدیل می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تا پایان سال جاری در صورت تأمین آب، 100 هکتار از اراضی استان به احداث باغ های پسته و بادام و با محوریت پسته تبدیل می شود.

100 هکتار از اراضی ایلام به باغ پسته و بادام تبدیل می شود


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

ایلام محمدتراب میری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر 30 هکتار از باغ های استان به کشت این 2 رقم به ویژه پسته اختصاص دارد و در حال احداث 50 هکتار باغ دیگر در منطقه بانواز شهرستان سیروان هستیم .

وی افزود: از آنجا که بانواز سیروان دارای تاکستان های زیادی است و نهال های پسته و بادام بعد از کشت با درختان انگور تلفیق می شوند که با این عمل کشاورزان ضمن صرفه اقتصادی در مصرف آب هم از محصول انگور خود بهره می برند و هم بعد از شش سال درختان پسته نیز به ثمر رسیده و از میوه این درختان نیز می توانند استفاده کنند .

وی یادآور شد: یکی از محورهای توسعه کشاورزی استان تغییر الگوی کشت در اراضی باغی و زراعی استان با مدیریت مصرف حداقلی آب هستیم و با توجه به مساله کم آبی در استان کشت ارقام کم آب بر در دستور برنامه این سازمان قرار دارد .

میری گفت: با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اراضی استان ایلام استعداد پرورش درختان بادام و پسته را دارند و با توجه به مصرف کم این 2 گونه به آب، تولید اقتصادی پسته و بادام از اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان شد .

وی ابراز امیدواری کرد: بعد ازبه ثمرنشستن این درختان حدود سه الی چهارتن محصول پسته و بادام از باغ های استان ایلام برداشت و روانه بازارهای مصرف شود .

وی با بیان اینکه این درختان شش الی هفت سال بعد از نهال کاری به ثمردهی می رسند، تاکید کرد: در برنامه شش سال دوم در صورت تامین آب در نظر داریم که چهار هزار هکتار از اراضی مستعد استان را به کشت این 2 رقم اختصاص دهیم .

اراضی شهرستان های ایوان، چرداول، سیروان، ایلام و بخش های از بدره مستعد تولید و احداث باغ های پسته و بادام است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید