Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از وضعیت قاچاق گل و گیاه؛

تنور داغ قاچاق کاکتوس و بامبو از اربیل عراق/ نوبت انحصار به قاچاق گل و گیاه رسید

قاچاق آن هم از نوع گل و گیاهش این روزها بازار داغی دارد که احدی را یارای مقابله نیست، واردات پیاز گل، گل شاخه‌بریده، انواع گل‌های گلدانی در پوشش مجوزهای دولتی کم بود، حالا قاچاق کاکتوس، آن هم کانتینرکانتینر بلای آسمانی دیگری است که باعث بهت و حیرت فعالان بازار شده است.

تنور داغ قاچاق کاکتوس و بامبو از اربیل عراق/ نوبت انحصار به قاچاق گل و گیاه رسید


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - فاطمه مهردادیان:

قاچاق آن هم از نوع گل و گیاهش این روزها بازار داغی دارد که احدی را یارای مقابله نیست، واردات پیاز گل، گل شاخه‌بریده، انواع گل‌های گلدانی در پوشش مجوزهای دولتی کم بود، حالا قاچاق کاکتوس، آن هم کانتینرکانتینر بلای آسمانی دیگری است که باعث بهت و حیرت فعالان بازار شده است.

جالب آنجا است که اگر وزارت جهاد کشاورزی پذیرفته واردات گل شاخه‌بریده ارکیده یا بامبو یا لاکی‌بامبو به کشور جزو فهرست قاچاق قرار گیرد، هنوز تکلیف کاکتوس روشن نیست، کاکتوسی که به‌آسانی در داخل کشور با اندکی کنترل قابل تکثیر و پرورش است و می‌تواند فرصت شغلی ارزانی برای درآمدزایی خیل گسترده بیکاران که به گواه مرکز آمار 21.8 درصد جمعیت کشور را پشت سر گذاشته به‌آسانی می‌گذریم.


اربیل عراق بازار قاچاق کاکتوس

واردات گسترده و قاچاق گل و گیاهان زینتی این روزها آنچنان داغ است که برای خود انحصاری نیز تعریف کرده‌اند، هرچند از پشت پرده انحصار سه نفره واردات کاکتوس نشانه‌هایی در دست است، اما تولیدکنندگان معتقدند مرز عراق نشت بزرگی برای قاچاق کاکتوس پیدا کرده است.

یک پرورش‌دهنده گل و گیاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: در حالی که تولید و تکثیر کاکتوس پس از ورود بذر مادری در سال‌های گذشته در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است، اما واردات سیل‌گونه گل و گیاه زینتی به‌ویژه انواع کاکتوس بازار داخلی را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است.

محمد امیری می‌افزاید: وقتی کانتینرکانتینر کاکتوس وارداتی بدون پرداخت عوارض مستقیم از عراق یا ترکیه در بازار ایران با یک‌سوم قیمت تولیدی به فروش می‌رسد، مجالی برای درآمدزایی تولیدکنندگان داخلی باقی نمی‌ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: شنیده‌ها حاکی از انحصار سه‌نفره حاکم بر بازار واردات قاچاق گل و گیاه به‌ویژه کاکتوس است که هنوز دلایل عدم برخورد با آنها روشن نیست.

امیری ادامه می‌دهد: وقتی تولیدکنندگان می‌توانند بهترین و متنوع‌ترین کاکتوس‌های فعلی دنیا را در فضای داخلی تکثیر و پرورش دهند، واردات آن هم در چنین قد و قواره‌ای چه توضیحی می‌تواند داشته باشد؟

این تولیدکننده که در گلخانه خود کاکتوس‌های میله‌ای، قرمز، لاکتیا دفرمه و افورا دارد، با وجود سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد ریال در آستانه ورشکستگی است.

وی تصریح می‌کند: شرایط فروش گل و گیاه در ایران چندان مساعد نیست، اگر واردات قاچاق نیز در کنار آن قرار بگیرد، چاره‌ای جز ترک این حرفه وجود ندارد.

واردات بی‌رویه گل به‌صورت رسمی و غیررسمی باعث شده تولیدکنندگان داخلی نتوانند از همان فرصت‌های کوچک بهره‌برداری بازار در داخل استفاده حداکثری کند. حالا قاچاق آن هم از عراق و از مرز اربیل به این گستردگی چرا از چشم ستاد قاچاق کالا به دور می‌ماند، جز انگشت تعجب به دندان گزیدن چه واکنش دیگری دارد؟


کاکتوس جزو فهرست قاچاق قرار گیرد

مسئله اساسی آنجا است که واردات گل به شکل رسمی در قالب مجوزهای صادرشده از سوی سازمان حفظ نباتات باعث شده اقلام ممنوعه نیز در پوشش دیگری وارد بازار شود.

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: بارها رایزنی با سازمان حفظ نباتات و دفتر گل و گیاه زینتی وزارت جهاد کشاورزی تقاضا شده واردات گل و گیاه ساماندهی شود و فهرست اقلام قاچاق به روشنی اعلام شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

غلامحسین سلطان‌محمدی می‌افزاید: در حالی که واردات گل‌های گلدانی بونسای ممنوع اعلام شده، واردکنندگان از بی‌اطلاعی مأموران گمرک استفاده کرده و گونه‌های مختلف بونسای را با عنوان فیکوس وارد کشور می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در قالب مجوزهای رسمی، واردات اقلام ممنوعه نیز به کشور به وفور صورت می‌گیرد و بهترین راه با توجه به توانایی پاسخ‌دهی گلخانه‌داران داخلی به بازارهای کشور، ممنوعیت واردات همه گونه‌های اقلام گل است.


واردات پیاز گل از کشورهای جنوب شرقی آسیا

مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه تهران ادامه می‌دهد: در حالی که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند بهترین پیازهای ممکن را با کیفیت ممتاز در داخل کشور تولید کنند، واردکنندگان اقدام به انتقال پیاز گل از کشور هلند به شکل رسمی و از کشورهای جنوب شرقی آسیا ازجمله تایلند، مالزی و اندونزی و هندوستان از طریق قاچاق و از بندر امام خمینی به کشور می‌کنند که باعث متضرر شدن تولیدکنندگان داخلی شده است.

سلطان‌‌محمدی تصریح می‌کند: با وجود مکاتباتی که با سازمان حفظ نباتات برای عدم مجوز واردات پیاز گل صورت‌گرفته است، همچنان مجوز واردات داده شده و بهانه‌ای نیز برای قاچاقچیان پیاز گل فراهم می‌شود.


قاچاق گل ارکیده به کشور

وی یادآور می‌شود: در کمال شگفتی، واردات گل شاخه‌بریده به کشور نیز به‌صورت غیررسمی ادامه دارد، چنانکه واردات گل ارکیده در حجم قابل توجهی به داخل کشور گزارش شده که فرصت عرضه گل را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

سلطان‌محمدی تأکید می‌کند: پیچیدن عطر گل قاچاق در داخل کشور در حالی امکان تولید گل در داخل کشور وجود دارد، در کنار گلخانه‌های سنتی باعث عقب نگه داشته شدن گلخانه‌های کشور می‌شود که با توجه به سرعت توسعه در گلخانه‌های کشورهای منطقه نظیر ترکیه و هندوستان می‌توان گفت فلج کردن تولید گل در داخل کشور است.


کاکتوس جزو گیاهان قاچاق است

مدیرکل دفتر گلخانه گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی نیز می‌گوید: کاکتوس، بامبو و لاکی‌بامبو در فهرست قاچاق گیاهان قرار دارد و واردات رسمی آن به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

محمد کیایی می‌افزاید: برای واردات رسمی گل و گیاه حتماً باید این دفتر مجوز صادر کرده و سازمان حفظ نباتات و مؤسسه ثبت و گواهی بذر مجوز آن را صادر کنند، این در حالی است که تاکنون گزارشی از ورود گل و گیاه در حجم گسترده چه به‌صورت رسمی و چه غیررسمی نرسیده است.


واردات گسترده کاکتوس ادعاست

وی خاطرنشان می‌کند: واردات گسترده کاکتوس با توجه به حجم اندک خریداران و متقاضیان آن، بیشتر به ادعا می‌ماند؛ با این حال، این دفتر و همچنین معاونت بازرگانی وزارتخانه در کنار ستاد مبارزه با کالای قاچاق با چنین تخلفی برخورد خواهد کرد.

کیایی در پاسخ به این پرسش که آیا انحصاری در واردات گل و گیاه وجود دارد یا خیر، ادامه می‌دهد: اگر مدارک مستندی از افراد واردکننده و ایجاد انحصار وجود دارد، این دفتر آمادگی خود را برای مقابله و برخورد قانونی با آن اعلام می‌کند.

وی که معتقد است پرورش کاکتوس نمی‌تواند جزو مشاغل خانگی باشد، تصریح می‌کند: اکنون تولید کاکتوس در حجم قابل توجه در استان مرکزی و شهرستان محلات وجود دارد و با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات گل و گیاه ممنوع است، چه برسد به قاچاق آن به‌صورت تریلی‌تریلی!/

F-950517-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید