Iranian Agriculture News Agency

بازار قاچاق گردوی چین و اوکراین کساد شد

با سال‌آوری تولید گردو در تویسرکان، بازار واردات قاچاق کسادشده و خبری از واردات گردوی چینی و اوکراینی نیست و آنچه در بازار وجود دارد از سال گذشته است.

بازار قاچاق گردوی چین و اوکراین کساد شد


با سال‌آوری تولید گردو در تویسرکان، بازار واردات قاچاق کسادشده و خبری از واردات گردوی چینی و اوکراینی نیست و آنچه در بازار وجود دارد از سال گذشته است.

مدیرعامل اتحادیه اصلاح نهال گردوی تویسرکان همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: 12 هزار اصله نهال گردوی پیوندی چندسر با قابلیت تولید خوشه‌ای سال گذشته در کشور تولید و توزیع شده است.

جانجانی افزود: اصلاح باغ‌های گردوی تویسرکان از لحاظ جایگزینی ارقام مقاوم در برابر سرما سرشاخه‌کاری، استفاده از آبیاری نوین پیوندزنی و تغذیه گیاهی، ایجاد باغ‌های الگویی از دو سال پیش به شکل عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: باغ‌های الگویی و ترویجی، مشارکت مردم در یکپارچه‌سازی باغ‌ها و اصلاح نهال‌های گردو که شامل دو نوع بذری و پربازده می‌شود، ازجمله اقداماتی است که در راستای غنی‌سازی قطب تولید گردو انجام شده است.


گردوی خوشه‌ای تویسرکان در فرانسه جایزه گرفته بود

مدیرعامل اتحادیه اصلاح نهال گردوی تویسرکان ادامه داد: گردوی خوشه‌ای تویسرکان که به‌صورت سنتی و سینه‌به‌سینه منتقل شده بود توانست در سال 2001 در نمایشگاه Stage فرانسه جایزه دریافت کند.

جانجانی تصریح کرد: با وجود توجه جهانی به گردوی خوشه‌ای تویسرکان، این نهال مورد توجه جهاد کشاورزی همدان قرار نگرفت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال تکثیر است.

وی یادآور شد: هیچ محصول کشاورزی از نظر میزان تولید در هکتار نمی‌تواند با گردو رقابت کند و اصلاح ارقام بومی شود، می‌تواند تولید گردوی تویسرکان را از دو میلیون اصله درخت به چندین برابر افزایش دهد.


قاچاق گردو از اوکراین متوقف شد

مدیرعامل اتحادیه اصلاح نهال گردوی تویسرکان تأکید کردک با مساعدت اقلیم به‌نظر حجم تولید گردوی سال جاری تویسرکان نسبت به سال گذشته در شرایط مناسب‌تری قرار دارد.

جانجانی اظهار داشت: بازار گردوی وارداتی نیز امسال چندان رونق نداشته و خبری از گردوهای چین و اوکراین نیست.

وی همچنین گفت: استفاه از برند تویسرکان در میان تجار باعث شده عده‌ای از سودجویان گردوی تولیدی استان البرز را به نام تویسرکان در بازارهای کشور توزیع کنند.

جانجانی در پایان افزود: هر کیلوگرم گردوی با پوست به قیمت 17 تا 18 هزار تومان و مغز از 40 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رسد./

F-950517-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید