Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل شیلات گلستان خبر داد:

ارائه تسهیلات ویژه جهت پرورش ماهیان خاویاری/ وجود دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 35 تن گوشت و 1.5 تن خاویار در گلستان

اداره‌کل شیلات گلستان آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی سرمایه‌گذاران اعم از بومی و غیربومی در جهت پرورش ماهیان خاویاری، اعلام کرد.

ارائه تسهیلات ویژه جهت پرورش ماهیان خاویاری/ وجود دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 35 تن گوشت و 1.5 تن خاویار در گلستان


اداره‌کل شیلات گلستان آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی سرمایه‌گذاران اعم از بومی و غیربومی در جهت پرورش ماهیان خاویاری، اعلام کرد.

به گزارش ایانا با توجه به اینکه میزان صید و استحصال ماهیان خاویاری دریای خزر طی چند سال اخیر کاهش یافته است؛ لذا برای این مهم تولید این ماهی با ارزش به روش پرورشی آغاز شده است و از آنجا که این ماهی توانایی پرورش در استخرهای خاکی و بتونی در آب‌های شیرین، لب‌شور آب دریا خزر را دارد، لذا در سطح کشور این ماهی به‌عنوان گونه پرورشی مورد استفاده قرار گرفته و نتایج خوب و مناسبی را در پی داشته است.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل شیلات گلستان مدیرکل این اداره با اعلام این خبر گفت: در سال 1404، تولید هشت‌هزار و 300 تن گوشت ماهیان خاویاری و 600 تن خاویار که با توجه به وجود استعدادهای لازم در این زمینه و وجود بزرگ‌ترین مرکز تأمین‌کننده بچه‌ماهی خاویاری (مرکز شهید مرجانی) در استان رسیدن به این هدف دور از ذهن نیست.

سیدجواد قدس‌علوی افزود: تفاهم‌نامه‌ای در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و به‌منظور رفع محرومیت، توسعه اقتصادی، ایجاد معیشت پایدار و حمایت و بهره‌گیری از منابع دریایی آب‌های داخلی و افزایش امنیت غذایی و حمایت بخش‌های خصوصی و تعاونی و همچنین در جهت تحقق اهداف عالیه سازمان شیلات ایران در بخش توسعه و پرورش ماهیان خاویاری در کشور، فی‌مابین سازمان شیلات ایران، بنیاد علوی، استانداری استان‌های گلستان، مازندران و گیلان، معاون امور روستایی مناطق محروم کشور، بانک سینا و هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس منعقد شده است.

وی درباره مصوبات این تفاهمنامه خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهمنامه مصوب شد در سال 95 و در نخستین مرحله، 15 طرح پرورش ماهیان خاویاری که سهم هر استان پنج طرح ترجیحاً با ظرفیت 20 تن گوشت و 500 کیلوگرم خاویار، خواهد بود فعال شود.

مدیرکل شیلات گلستان درباره تسهیلات اختصاص یافته برای هر طرح ادامه داد: سقف ریالی تسهیلات برای هر طرح حداکثر 10 میلیارد ریال است که 20 درصد این مبلغ هم آورده متقاضی خواهد بود. همچنین دربارهتعهد پرداخت سود تسهیلات بانکی نیز استانداری 0.5، بنیاد علوی 0.5 و معاونت توسعه روستایی مناطق محروم کشور در صورتی که طرح در مناطق محروم اجرایی شود نیز 0.5 از سود تسهیلات بانکی را تقبل خواهند کرد که در مجموع به میزان 0.15 از سود تسهیلات بانکی ارائه شده خواهد بود.

قدس‌علوی تصریح کرد: اعطای تسهیلات کم‌بهره، تضمین فروش در بازارهای جهانی و ایجاد فضای صادرات برای محصولات تولیدی از مهم‌ترین موضوعات تصویب‌شده در این تفاهمنامه است که تولیدکننده می‌تواند با اطمینان در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به وضعیت پرورش ماهیان خاویاری در استان یادآور شد: خاویار و ماهیان خاویاری در گلستان به‌عنوان یک برند محسوب می‌شود و سالیان سال در زمینه استحصال خاویار دارای جایگاه ویژه ای در کشور بوده است.

قدس‌علوی از سرمایه‌گذارانی که مایل هستند در بحث پرورش ماهیان خاویاری ورود پیدا کنند دعوت به همکاری کرد و اظهار داشت: اداره کل شیلات گلستان به‌عنوان زیرمجموعه سازمان شیلات ایران و سازمان جهاد کشاورزی آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی سرمایه‌گذاران اعم از بومی و غیربومی در جهت پرورش ماهیان خاویاری، اعلام می‌دارد و امیدواریم با برقراری تعامل و همکاری بیشتر زمینه هر چه بیشتر رشد و توسعه استان و کشور را فراهم آوریم.

گفتنی است، در حال حاضر دو مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید 35 تن گوشت و 1.5 تن خاویار در استان فعال هستند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید