Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

بدهی 6800 میلیارد تومانی دولت بابت بهای گندم/ پرداخت پول گندمکاران و چایکاران با خروج از تحریم‌های نفتی

با وجود آنکه رشد ۳۵ درصدی تولید گندم را در کشور شاهد هستیم، ۵۰ درصد پول آن هنوز پرداخت نشده است.

بدهی 6800 میلیارد تومانی دولت بابت بهای گندم/ پرداخت پول گندمکاران و چایکاران با خروج از تحریم‌های نفتی


با وجود آنکه رشد ۳۵ درصدی تولید گندم را در کشور شاهد هستیم، ۵۰ درصد پول آن هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه مطبوعاتی صبح امروز پیرامون لایحه برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تشریح قانون بودجه 95 به سخن پرداخت و گفت: در بخش کشاورزی گندم و چای به‌عنوان دو کالاهای راهبردی است و از ابتدای سال جاری تاکنون 10 میلیون و 151 هزار تن گندم به نرخ تضمینی خریده شد که تاکنون شش‌هزار و 95 میلیارد تومان پول گندم‌کاران پرداخت شده و هنوز شش‌هزار و 800 میلیارد تومان بهای گندم به کشاورزان بدهکار هستیم.

محمدباقر نوبخت افزود: خرید تضمینی گندم نسبت به مشابه سال قبل از نظر وزنی با افزایش 35.9 درصد روبه‌رو شده است که اگر همین روند در بخش خرید گندم ادامه یابد، گندمکاران از واردات این کالای راهبردی بی‌نیاز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تا صبح امروز بیش از ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن چای با ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که از این مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان از مطالبات آنها پرداخت شده است.

نوبخت ادامه داد: امروز اگر موفق شده‌ایم پول گندم گندمکاران و هزینه‌های جاری کشور را پرداخت کنیم، بخش قابل توجهی از آن به خاطر آن است که از تحریم نفتی خارج شده‌ایم و توانستیم پول نقد را به ریال تبدیل و آن را خرج هزینه‌های جاری و عمرانی کنیم.

وی تصریح کرد: آمار رشد اقتصادی فصل بهار تاکنون قطعی نشده و تا هفته آینده اعلام می‌شود، اما آمار بخش کشاورزی مؤید رشد خوب در این بخش است.


خودکفایی قاطعیت در مذاکراتی نظیر برجام را افزایش می‌دهد

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی مسئله امنیت غذایی و خودکفایی بسیار مورد تأکید بوده است، به‌طوری که در سال‌های گذشته رهبری و دولت سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای امر کشاورزی و ذخیره گندم اختصاص دادند؛ خودکفایی می‌تواند قدرت یک کشور را بالا برده و حتی قاطعیت ما را در مذاکراتی نظیر برجام افزایش دهد.

نوبخت با بیان اینکه پیش از اجرای برجام یعنی در سال ۹۳ در ۴۱ طرح کشور تنها ۹۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده است، تأکید کرد: اما در سال ۹۴ در ۶۳ طرح در مجموع ۶ میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است.

وی یکی از بزرگ‌ترین تحریم‌ها را تحریم نفتی ذکر کرد و اظهار داشت: با زورگویی میزان صادرات نفت خام کشور را به یک میلیون بشکه در روز تقلیل دهند، در حالی که ما پیش از آن ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم. قصد داشتند کاهش صادرات نفت ایران را به حدی ادامه دهند که مجبور شویم نفت را در برابر غذا بفروشیم، اما نخستین کار دولت این بود که جلوی کاهش صادرات نفتی را گرفت.

نوبخت در پایان به تولید و صادرات نفت در سال گذشته که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در چهار ماهه نخست امسال روزانه حدود دو میلیون و ۵۶۸ هزار بشکه نفت صادر می‌کنیم که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است./

M-950518-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید