Iranian Agriculture News Agency

استراتژی‌های کشاورزی آب و هوای هوشمند به کمک کشاورزان گواتمالا می‌آید

تیم بین‌المللی دانشگاه یو سی دیویس (UC Davis) کالیفرنیا، در حال تحقیق روی پروژه‌ای است که برای ٩ هزار خانوار روستایی در گواتمالا بتواند با مدیریت بهتر منابع آبی و استراتژی‌های کشاورزی آب و هوای هوشمند(1)، باعث افزایش امنیت غذایی و کاهش فقر شود.

استراتژی‌های کشاورزی آب و هوای هوشمند به کمک کشاورزان گواتمالا می‌آید


تیم بین‌المللی دانشگاه یو سی دیویس ( UC Davis ) کالیفرنیا، در حال تحقیق روی پروژه‌ای است که برای ٩ هزار خانوار روستایی در گواتمالا بتواند با مدیریت بهتر منابع آبی و استراتژی‌های کشاورزی آب و هوای هوشمند (1) ، باعث افزایش امنیت غذایی و کاهش فقر شود.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت University Of California ، این پروژه MásRiego که آبیاری بیشتر نام دارد، با هدف افزایش درآمد کشاورزان و استفاده آنها از استراتژی‌های آب و هوای هوشمند است که ازجمله آن استراتژی‌ها می‌توان به آبیاری قطره‌ای، جمع آوری آب باران، کاهش خاک‌ورزی، استفاده از مالچ و چرخش محصولات متنوع اشاره کرد.

برای فعال کردن کشاورزان به اتخاذ این شیوه جدید، علاوه بر آموزش، ایجاد مشارکت برای افزایش دسترسی کشاورزان به تأمین مالی اعتبارات خرد مورد نیاز و تجهیزات آبیاری هم در نظر گرفته شده است.

پروژه جدید بخشی از برنامه‌های آینده ایالات متحده در حوزه غذا است. آژانس ایالات متحده به‌منظور توسعه بین‌المللی در گواتمالا نزدیک به 3.4 میلیون دلار در پروژه آزمایشگاه نوآوری باغبانی دانشگاه یو اس دیویس سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته بث میچام ( (Beth Mitcham ، مدیر آزمایشگاه نوآوری باغبانی، این روش تأثیر بزرگی روی زندگی بسیاری از کشاورزان خواهد داشت و با توجه به تحقیقات پیشین که در گواتمالا، هندوراس و کامبوج داشتیم و پس از انجام این روش برای کشاورزان در مقیاس کوچک، یافته‌هایی که به دست آمد، گویای موفقیت این شیوه ابتکاری بود.

گفتنی است، در این پروژه با دانشگاه دیویس مراکز علمی زیر همکاری دارند: تیم بین‌المللی از نمایندگان Centro de Paz Bárbara Ford در گواتمالا، دانشگاه Rafael Landívar در گواتمالا، مدرسه کشاورزی Panamerican ، مدرسه کشاورزی Zamorano در هندوراس، دانشگاه ایالتی کانزاس و دانشگاه علوم کشاورزی و فنی دولتی کارولینای شمالی.

پروژه MásRiego ، به کشاورزان به‌ویژه زنان و جوانان کمک می‌کند تا بتوانند محصولات با کیفیت بالا در قطعات بسیار کوچک زمین (با مساحت حداقل ٢٠٠ مترمربع) کشت کنند.

همچنین با همکاری گروهی جوانان محلی و مدارس کشاورزی، این تیم بین‌المللی قادر خواهد بود تا دانش‌آموزان را برای مشاغل در کشاورزی تجاری و ترویج کشاورزی با آموزش درک درست از حفاظت و مدیریت آب و سازگار با تغییرات آب و هوا آماده کند.

مگان تری ( Meagan Terry )، از دانشگاه یو سی دیویس و مدیر این پروژه در گواتمالا گفت: "تیم محلی ما درباره روش‌های ابتکاری برای ایجاد محصولات با ارزش افزوده و کشت محصولات با کیفیت بالا برای بازارهای تخصصی به تعدادی از جوانان کارآفرین در این باره آموزهای لازم را داده است."

با توجه به اینکه الگوهای آبیاری با تغییرات آب و هوا تفاوت می‌کند، روش‌هایی همچون جمع‌آوری آب باران، آبیاری قطره‌ای و کشاورزی حفاظتی برای کشاورزان در مقیاس کوچک لازم به‌نظر می‌آید.

تاکنون تیم پروژه موفق به آموزش اعضای یک تعاونی محلی جوانان در استفاده از مالچ، مدیریت آب، و حفظ یک باغ سبزی شده است. این تیم در حال حاضر تعدادی کارکنان محلی استخدام و کارهای مقدماتی برای تشخیص بهتر شیوه‌های فعلی آبیاری، تولید سبزیجات با این روش همراه با در نظر گرفتن تقاضای بازار را آغاز کرده است.

آزمایشگاه نوآوری باغبانی براساس تحقیقات پیشین خود به این نتیجه دست یافته است که ترکیب روش آبیاری قطره‌ای با شیوه‌های کشاورزی حفاظتی می‌تواند باعث رشد سبزیجات در قطعات کوچک، همراه با حفظ کیفیت آنها شود و این شیوه به بهبود ساختمان خاک، حفظ رطوبت و سلامت خاک کمک می‌کند.

همچنین زنان کشاورز که در روش باغبانی آزمایشگاه نوآوری در کامبوج، هندوراس و گواتمالا شرکت داشتند موفق به کنترل علف‌های هرز، آماده سازی بسترهای گیاهی و کاهش آبیاری دستی شدند.

با توجه به یافته‌های به دست آمده از گزارشات، نشان می‌دهد که استفاده از این روش در رشد بخش باغبانی در آمریکا مرکزی تأثیرگذار بوده است./

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://universityofcalifornia.edu/


مأخذ:

1- CSA: Climate-smart agriculture ، رویکردی است با هدف انجام اقدامات مورد نیاز برای تبدیل و تغییر سیستم‌های کشاورزی که با توجه به توسعه و تضمین امنیت غذایی و سازگار با تغییرات آب و هوا انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید