Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری به ایانا خبر داد:

تصویب استاندارد ملی انبارهای فنی مرکبات تا دو ماه دیگر

وزارت جهاد کشاورزی از تدوین پیش‌نویس استانداردسازی انبارهای نگهداری مرکبات در کشور خبر داد.

تصویب استاندارد ملی انبارهای فنی مرکبات تا دو ماه دیگر


وزارت جهاد کشاورزی از تدوین پیش‌نویس استانداردسازی انبارهای نگهداری مرکبات در کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر فنی میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: مفاد پیش‌نویس استاندارد ملی انبارهای فنی نگهداری مرکبات آماده شده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

ابوالقاسم حسن‌پور، با اشاره به اینکه تاکنون یکی از مشکلات عمده باغداران، نگهداری از مرکبات بعد از برداشت بود، افزود: با استانداردسازی انبارهایی که تا به حال به‌صورت سنتی وجود داشت، از این به بعد هر باغداری می‌تواند در کنار باغ خود طبق استانداردهای تعریف شده، یک انبار بسازد.

به گفته وی، این انبارها می‌توانند چهار تا پنج ماه از مرکبات مختلف نگهداری کنند؛ بنابراین با وجود آنها تعادلی نسبی در طول ایام سال، در بازار این محصولات حاصل خواهد شد. زیرا کشاورزان با ذخیره کردن میوه‌ها در زمان اوج تولید و افزایش عرضه، با انبار کردن محصول و تزریق آن در هنگام نیاز به بازار، به‌گونه‌ای عمل خواهد کرد که هم سود خودش و هم منافع مصرف‌کننده را تأمین کند.

مدیرکل دفتر فنی میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ساخت انبارهای استاندارد می‌تواند از ورود دولت به بازار مرکبات بکاهد، خاطرنشان کرد: در پیش‌نویس استاندارد ملی انبارهای فنی نگهداری مرکبات، تمام جوانب دیده شده، به طوری که مقدار ضایعات با استفاده از آنها بین 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توان چنین طرحی را به‌عنوان طرحی ملی محسوب کرد، زیرا حتی فاسد شدن یک پرتقال، ضرری برای منافع ملی است.

حسن‌پور معتقد است: در این راه علاوه بر اینکه دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت می‌توانند تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان بپردازند، بخش خصوصی نیز باید در این مسیر به باغداران یاری رسانده و اتحادیه‌های مربوطه ابزار لازم را در اختیار باغداران قرار دهد.

وی در پایان تأکید کرد: این استاندارد حداکثر تا دو ماه دیگر نهایی شده و به تصویب می‌رسد./

V-950519-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید