Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون از تبعات افزایش 15 درصدی تعرفه واردات خبر داد:

بسته‌بندی زیتون‌های قاچاق توسط برندهای سرشناس/ کاهش 40 درصدی تولید روغن زیتون

با وجود کاهش حجم تولید زیتون به علت ناآوری، هیأت وزیران اقدام به افزایش تعرفه واردات زیتون کنسروی از 40 به 55 درصد کرده است که نتیجه‌ای جز دامن زدن به قاچاق ندارد.

بسته‌بندی زیتون‌های قاچاق توسط برندهای سرشناس/ کاهش 40 درصدی تولید روغن زیتون


با وجود کاهش حجم تولید زیتون به علت ناآوری، هیأت وزیران اقدام به افزایش تعرفه واردات زیتون کنسروی از 40 به 55 درصد کرده است که نتیجه‌ای جز دامن زدن به قاچاق ندارد.

عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون امروز در گفت‌وگو با خبرنگا رایانا با اعلام این خبر گفت: ناآوری باغ‌های زیتون در سال جاری باعث کاهش حجم تولید زیتون کنسروی و روغن زیتون شده است، به‌طوری که انتظار می‌رود حجم تولید روغن زیتون تا 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

نادر جلالت افزود: در چنین شرایطی هیأت وزیران تعرفه واردات زیتون کنسروی را از 40 به 44 درصد افزایش داده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تولید داخل کشور کاهش پیدا کرده است، افزایش تعرفه نتیجه‌ای جز دامن زدن به آتش قاچاق ندارد؛ لذا این تصمیم در فضای غیرکارشناسی صورت گرفته و منطق اقتصادی ندارد.

جلالت ادامه داد: در زمان حاضر حجم قابل توجهی روغن پومیس که سلامت آن مشخص نیست، به همراه زیتون‌های کنسروی کانیتنرکانتینر وارد کشور می‌شود.


بسته‌بندی زتیون‌های کنسروی قاچاق توسط برندهای معروف

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تصریح کرد: حجم قابل توجهی زیتون کنسروی از کشورهای ترکیه، یونان و اسپانیا وارد کشور می‌شود که به صورت مغزدار شناخته شده است.

وی یادآور شد: برخی برندهای معروف داخلی، زیتون‌های کنسروی واردشده را بسته‌بندی کرده و با برند خود به فروش می‌رسانند.

جلالت تأکید کرد: قاچاق وقتی چنین شکل و شمایلی پیدا می‌کند، بدان معناست که واردکنندگان آن از ما بهترانی هستند که یارای مقابله با آنها نیست.


روغن‌های زیتون قاچاق سرطان‌زاست

عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون با اشاره به دلایل به فروش نرفتن زیتون‌های کنسروی اظهار داشت: بخش خصوصی به‌منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود باید در زمان فرآوری نسبت به جدا کردن ارقام زیتون دقت لازم را اعمال کنند.

وی همچنین گفت: زیتون ایرانی جزو خوش‌طعم‌ترین زیتون‌های دنیا است که در صورت سورت‌بندی صحیح و فرآوری درست می‌تواند در سبد صادراتی قرار گیرد.

جلالت از واردات روغن زیتون به کشور خبر داد و افزود: در زمان حاضر بیش از پنج‌هزار تن روغن بسته‌بندی‌شده به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که عملاً مصرف خوراکی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد ۱۴۴۸ روغن زیتون به‌دست‌آمده از تفاله زیتون به‌علت مواد هگزان‌ها خاصیت سرطان‌زایی داشته و قابلیت خوراکی ندارد.



عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ادامه داد: با این وجود، حجم قابل توجهی از روغن تفاله زیتون که با نام Pomace وارد کشور می‌شود، به علت عدم آشنایی مصرف‌کنندگان با این روغن به مصرف خوراکی می‌رسد که می‌تواند سلامت شهروندان را با تهدید روبه‌رو کند.

جلالت تصریح کرد: با وجود اینکه این شورا بارها در رسانه‌ها یا با مکاتبه با نهادهای تصمیم‌گیر ضرورت جلوگیری از واردات روغن زیتون را مورد تأکید قرار داده، اما تا زمانی که سطح اطلاعات مردم افزایش پیدا نکند و روغن زیتون تقلبی وارداتی را خریداری نکنند، همچنان واردات روغن زیتون ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: روش تشخیص روغن زیتون خالص بر اساس استانداردهای شورای بین‌المللی زیتون توجه به رنگ آن است که باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد. در مرحله بعد، بوی میوه ازجمله بوی سیب، گوجه‌فرنگی، میوه زیتون یا علف تازه بدهد.

جلالت تأکید کرد: مهم‌ترین روش تشخیص روغن زیتون اصل چشیدن آن است، به نحوی که بعد از آنکه روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید و آن را در داخل دهان می‌چرخانید، پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس می‌شود که گلو را سوزانده و گاهی ممکن است باعث سرفه شود.


ایرانی‌ها 40 هزار تومان به تفاله روغن زیتون وارداتی پول می‌دهند

عضو هیأت‌مدیره شورای ملی زیتون اظهار داشت: مصرف سرانه جهانی روغن زیتون ۵۰۰ گرم است، این رقم در سوریه ۲۷ کیلوگرم، اسپانیا ۱۸ کیلوگرم و در یونان ۲۴ کیلوگرم برآورد شده است.

وی همچنین گفت: سرانه مصرف روغن زیتون ۲۰۰ گرم در سال برای هر ایرانی گزارش شده است و باید حدود ۱۵ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید شود که از این میزان بین دو تا پنج‌هزار تن از محل تولیدات داخلی، پنج‌هزار تن به‌صورت رسمی و پنج تا هفت‌هزار تن به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

جلالت در ادامه افزود: قیمت روغن پومیس در بازارهای بین‌المللی زیر یک دلار برآورد می‌شود که به‌علت عدم شناخت مصرف‌کنندگان در ایران بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان به ازای هر لیتر به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که در صورت معرفی راه‌های شناخت روغن زیتون طبیعی از طریق رسانه‌های جمعی به مردم و معرفی اصطلاحات درج‌شده روی شیشه‌ها، می‌توان امیدوار بود مصرف روغن زیتون پومیس کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند وضعیت تولید زیتون کنسروی نسبت به روغن زیتون از شرایط بهتری برخوردار است، اما به‌علت ورود مگس زیتون و چیدن زیتون قبل از رسیدن و عرضه آن به مراکز فرآوری باعث شده عرضه زیتون در صنعت فرآوری کنسرو بالاتر از میزان تقاضا باشد و با حجم قابل توجهی از زیتون‌های کنسروی به‌فروش نرفته روبه‌رو باشیم.

جلالت ادامه داد: با این وجود، دانه‌های زیتون نیز از کشورهای مختلف و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند که باعث شده حجم زیتون کنسروی افزایش پیدا کند و به تبع آن عرضه و تقاضا از تعادل خارج شود.

وی تصریح کرد: حجم زیتون‌های تقلبی واردشده به قدری بالا است که بازارهای داخلی را تحت‌الشعاع قرار داده است.


واردات رسمی 12 هزار تن روغن زیتون

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یادآور شد: با وجود آنکه شورای ملی زیتون بارها نسبت به قاچاق زیتون هشدار داده بود، اما سال گذشته با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری نسبت به کنترل واردات روغن زیتون هشدار داده است.

جلالت تأکید کرد: سطح زیر کشت تولید زیتون در سال جاری ۵۰ هزار هکتار است که انتظار می‌رود حجمی بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون تولید شود.

وی اظهار داشت: از این میزان، ۶۰ تا ۷۰ هزار تن به‌صورت کنسرو و مابقی به برداشت زیتون روغنی اختصاص داده می‌شود.

جلالت در پایان گفت: به شکل طبیعی از ۳۰ تا ۴۰ هزار تن روغن زیتون، حدود پنج‌هزار تن روغن استحصال می‌شد و با وجود نیاز ۱۴ هزار تنی روغن زیتون باید بیش از ۹ هزار تن واردات صورت می‌گرفت که انتظار می رود با کاهش حجم تولید میزان واردات تا 12 هزارتنافزایش یابد./

F-950519-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید