Iranian Agriculture News Agency

توسط "گودان" برای مقابله با افزایش جمعیت جهان صورت می‌گیرد

ایجاد جریان آزاد اطلاعات برای غلبه بر چالش‌های غذایی

"گودان"(1)، نهاد حامی چرخش اطلاعات در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در نظر دارد تا با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به مواد غدایی، با استفاده از "داده‌های باز" در کشاورزی و تغذیه، راه‌حلی برای این چالش پیدا کند.

ایجاد جریان آزاد اطلاعات برای غلبه بر چالش‌های غذایی

"گودان" (1) ، نهاد حامی چرخش اطلاعات در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در نظر دارد تا با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به مواد غدایی، با استفاده از "داده‌های باز" در کشاورزی و تغذیه، راه‌حلی برای این چالش پیدا کند.

داده باز ( Open Data )، به داده‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد تا بتوانند از آن استفاده کنند و در هر قالب دلخواهی بازنشر دهند. داده باز دارای محدودیت‌های مربوط به حق کپی، یا موارد محدودکننده مشابه آن نیست. داده‌های باز اغلب از جنس کلان داده هستند. بسترسازی برای داده باز اصولاً باید توسط دولت‌ها انجام شود. دولت‌ها با استفاده از داده باز در صنایع مختلف می‌توانند میلیاردها ارزش اقتصادی تولید کنند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت GODAN ، با توجه به افزایش جمعیت جهان، پیش‌بینی می‌شود، تقاضای مواد غدایی در جهان، نزدیک به دو برابر برسد. برآورد شده تا سال ٢٠٥٠ بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان در معرض خطر گرسنگی قرار داشته باشند.

در این راستا "گودان" در صدد حمایت از تلاش‌های جهانی برای ایجاد داده‌ها و اطلاعات قابل استفاده در حوزه کشاورزی و مواد غذایی و امنیت آن در سراسر جهان برآمده تا بخش‌های دولتی و خصوصی به تدوین سیاست‌های تأمین امنیت غذایی نائل آیند.

مارتین پار Martin Parr ، مدیر برنامه گودان، گفته است: "گودان در حال پیدا کردن شیوه‌ای از گردآوری داده‌ها و اطلاعات باز است که با توسط به آن ملت‌ها و دولت‌ها بتوانند با استفاده از آن برای حل چالش‌های کشاورزی و تغذیه کاری انجام دهند."

وی افزوده است: "ما با استفاده از انقلاب داده، در حال ایجاد یک نوآوری در بخش کشاورزی و تغذیه هستیم، که در نهایت ما را به سوی معیشت بهتر برای کشاورزان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه و تأمین تغذیه پیش می‌برد."

قرار است گودان با برنامه‌ای که توسط وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا تدوین می‌شود، با فراهم کردن زمینه‌های اشتغال به کاهش فقر و محیطی سالم‌تر و امن‌تر کمک کند. این نهاد برای تأمین این هدف، اقدام به گرد هم آوردن متخصصان کشاورزی و تغذیه و کارشناسان در حوزه داده‌های باز می‌کند تا با ایجاد یک زمینه تعامل، ‌به یاری گودان بیایند.

هدف از این پروژه، کمک به افزایش بازده کشاورزان، تغذیه برای مصرف‌کنندگان و اتخاذ سیاست‌های بهبود یافته بر اساس این راه‌حل است. برای دستیابی به چنین نتایجی، نیازبه فراهم‌سازی بستر اطمینان میان افراد، سازمان‌ها و جوامع در تعامل با داده‌های باز است.

فعالیت‌های گودان بر سه حوزه تمرکز دارد:

1) استاندارد - بهبود استاندارد داده‌ها و ترویج بهترین عملیات در کشاورزی و تغذیه

2) پژوهش - شناسایی و بهبود ابزار و روش‌ها برای ارزیابی تاثیرگذاری استفاده از داده باز در طرح‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تغذیه

3) ظرفیت‌سازی و ایجاد بستری برای به دست آوردن داده‌های متنوع از افراد که منجر به استفاده مؤثرتر از داده‌ها در مقابله با چالش‌های کشاورزی و تغذیه می‌شود.

گودان با استفاده از پیشینه سازمان‌ها و ارگان‌ها در استفاده از داده باز در حوزه کشاورزی و تغذیه اقدام خواهد کرد.

این کار به رهبری دانشگاه دولتی هلند Wageningen UR و همکاری سازمان‌های زیر انجام می‌شود:

- Centre for Agricultural and Rural Cooperation (CTA)

- Open Data Institute

- Agroknow :Research and innovation in the agricultural domain

- Land Portal Foundation

- Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)

- Institute of Development Studies

- AidData: Open data for international development \

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.godan.info/


پی‌نوشت:

1- گودان (GODAN: Global Open Data for Agriculture and Nutrition) : حمایت از به اشتراک‌گذاری فعال داده‌های باز، درباره کشاورزی و تغذیه موجود و قابل استفاده برای مقابله با چالش‌ها و حصول اطمینان از امنیت غذایی جهان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید