Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های دیگران: بهبود اقتصاد آمریکا با کشاورزی ارگانیک

افزایش رفاه اقتصادی با کشاورزی ارگانیک

تولید مواد غذایی آلی دارای بالاترین رشد در صنایع غذایی ایالات متحده است، این در حالی است که سالانه نرخ رشد فروش مواد غذایی با افزایش دو رقمی روبه رو بوده است؛ بر اساس برآوردی که انجام شد، فروش مواد غذایی آلی در سال 2015، 11 درصد افزایش و به حدود 40 میلیارد دلار رسیده و از نرخ رشد سه درصد برای کل بازار مواد غذایی پیشی گرفته است. تولید مواد غذایی ارگانیک قیمت‌های بالاتر از غذاهای مرسوم تولید شده دارد.

افزایش رفاه اقتصادی با کشاورزی ارگانیک


تولید مواد غذایی آلی دارای بالاترین رشد در صنایع غذایی ایالات متحده است، این در حالی است که سالانه نرخ رشد فروش مواد غذایی با افزایش دو رقمی روبه رو بوده است؛ بر اساس برآوردی که انجام شد، فروش مواد غذایی آلی در سال 2015، 11 درصد افزایش و به حدود 40 میلیارد دلار رسیده و از نرخ رشد سه درصد برای کل بازار مواد غذایی پیشی گرفته است. تولید مواد غذایی ارگانیک قیمت‌های بالاتر از غذاهای مرسوم تولید شده دارد.

این افزایش قیمت به‌دلیل علاقه در تولید مواد غذایی آلی همراه با افزایش تقاضا از محصولات غذایی ارگانیک بوده است. بیشتر کشاورزان در حال تغییر رویکرد به سمت تولید محصولات ارگانیک و کسب و کار آلی هستند، اما چرا کشاورزان علاقه‌مند به فعالیت‌های کشاورزی آلی هستند و در عین حال برای اقتصاد محلی چه فایده‌ای دارد؟

با توجه به سه مقاله پژوهشی که به بررسی مناطق کشت کشاورزی ارگانیک در ایالات متحده و ارزیابی سیستماتیک تأثیر کشاورزی ارگانیک بر اقتصاد محلی پرداخته، درآمد خانواده متوسط ​​ به‌طور میانگین ​​دوهزار دلار در مکان‌های دارای تولیدات آلی افزایش یافته است. بر اساس پژوهش انجمن صنفی آلی ( OTA: Organic Trade Association ) مناطق کشت و تولیدات آلی، شامل شهر‌هایی با داشتن بالاترین سطح از تولید محصولات کشاورزی ارگانیک شامل مزارع و کسب و کار و کشورهای همسایه با تولید آلی هستند.

یکی از برنامه ملی ارگانیک وزارت کشاورزی آمریکا ( USDA: United States Department of Agriculture ) شناسایی شهرهایی است که دارای محصولات ارگانیک گواهی شده هستند و در نقاط آلی با متوسط کاهش 1.3 درصد فقر روبه‌رو بوده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند رفاه اقتصادی با کشاورزی ارگانیک در ارتباط است. بر این اساس تولید مواد غذایی آلی با روند تجارت مواد ارگانیک در زنجیره کشاورزی آلی می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های اقتصادی و بلندمدت شود.

انجمن صنفی آلی ( OTA )، ماموریت دارد تا با یک پارچه کردن افراد مختلف و درگیر در بخش‌های مزرعه تا بازار، برای ترویج و حمایت کشاورزی ارگانیک همت گمارد. اعضای OTA ، شامل تولیدکنندگان، شرکت‌های باربری، گواهی‌کنندگان، انجمن کشاورزان، توزیع‌کنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان، مشاوران، خرده‌فروشان و گروه‌های دیگر هستند که برای پیش بردن تجارت از نوع ارگانیک در 50 ایالت و ترویج بیش از هشت‌هزار و 500 کسب و کار آلی در آمریکا همکاری می‌کنند.

پژوهش‌های مذکور با نشان دادن نکات برجسته کشاورزی ارگانیک، بر توسعه کشاورزی ارگانیک در سراسر جهان تأکید می‌کند. از پنج نوع تولیدات آلی می‌توان به تولید مبتنی بر محصولات کشاورزی ارگانیک، تولید ارگانیک مبنی بر دام، تولید ارگانیک محصولات کشاورزی و دام، گرداننده مناطق آلی و انجام تمام عملیات به‌صورت ارگانیک اشاره کرد.

دکترجاانیک ( Jaenicke Dr. )، استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه پنسیلوانیا University Park:) Pennsylvania )، توضیح می‌دهد، بر اساس یافته‌های تحقیقاتی که به شکل سیستماتیک، اثر اقتصادی کشاورزی ارگانیک را بررسی کرده، تولید مواد غذایی آلی سلامت اقتصاد محلی را ترویج می‌دهد و می‌توان با تمرکز بر کشاورزی ارگانیک و بالا بردن منافع جهانی، سیاست‌های مؤثرتری برای توسعه اقتصادی قوی‌تر ایجاد کرد.

نتایج پژوهش بر روی 225 شهر در سراسر ایالات متحده به‌عنوان مناطق مهم تولید محصولات غذایی آلی و اثرات این مناطق در سطح شاخص‌های کلیدی اقتصاد همچون نرخ فقر و متوسط ​​درآمد خانوار نشان داد که فرآیندهای کشاورزی ارگانیک تأثیر اقتصادی مفیدتری نسبت به تولید کشاورزی سنتی (غیرارگانیک)، حتی تأثیر مثبت روی کاهش فقر در سطح شهر را به همراه داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد کانون‌های محصولات ارگانیک می‌توانند به شکل متنوعی از فعالیت‌های ناشی از کشاورزی ارگانیک، یعنی کسب و کار مربوط به آن شامل تولید محصول، تولید دام و پروسه عملیات آلی برخوردار باشند. کانون‌هایی که در مناطق آلی در سراسر ایالات متحده شناسایی شدند شامل شهرهای مونتری Monterey در کالیفرنیا، هرن Huron در میشیگان، کلیتون Clayton در آیووا، و کارول Carroll در مریلند هستند.

بر اساس یافته‌های پژوهش‌های انجام‌شده، شهرهای مستقر در مناطق کشت محصولات و مواد غذایی آلی، دارای میزان فقر پایین‌تر و میانگین درآمد سالانه خانوار بالاتر هستند. همین یافته نشان می‌دهند که توسعه و انتقال دانش در ایجاد مناطق کشت مواد غذایی آلی و کشاورزی ارگانیک می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مهم برای توسعه اقتصادی به‌شمار آید.

نتایج این مطالعات در شهرهایی که بخشی از یک کانون مواد غذایی آلی بودند، از کاهش نرخ فقر 1.3 درصد و افزایش درآمد خانوارهای متوسط به دوهزار و ٩٤ دلار حکایت می کنند. این امر می‌تواند ارتباط میان سلامت اقتصادی محلی (در سطح شهر) و کشاورزی ارگانیک و به‌طور کلی تأثیر مثبت اقتصادی در کسب و کار مناطقی را که تولید آلی داشتند نشان دهد.

بر اساس همین مطالعات، با پیوستن مناطق شهری به چرخه تولیدات محصولات ارگانیک، نرخ بیکاری تا 0.84 درصد کاهش را نشان داد، در حالی که در مقایسه با کشاورزی سنتی نرخ بیکاری 0.06 درصد، افزایش یافت؛ علاوه بر این در سطح شهر، درآمد سرانه 899 دلار متعلق به کانون تولید مواد غذایی آلی افزایش یافته است.

کاهش یک‌هزار و ٧٦ دلار، در درآمد سرانه متعلق به کانون‌های کشاورزی سنتی از دیگر نتایج مطالعات مذکور است. شایان ذکر است که مناطق تولید مواد غذایی آلی، لزوما مناطقی با فعالیت‌ها و بازدهی بالای کشاورزی نیستند. بلکه مناطقی با استعداد متوسط کشت هستند که برای تحقق کارآیی، عوامل دیگری در شکل‌گیری نقاط آلی حیاتی شامل موارد زیر به کمک آنان رفته است:

١- خدمات و سرویس‌دهی بیشتر برای تشکیل کانون آلی؛

٢- میزان حمایت دولت از گواهی‌دهندگان بخش ارگانیک؛

٣- درآمد مزرعه، ارزش زمین، تراکم جمعیت و...

با توجه به کاهش فقر و افزایش درآمد خانوار در مناطق کشت ارگانیک، برای ترویج این روند، وزارت کشاورزی ایالات متحده در نظر دارد تا با یک رویکرد تشویقی برای روی آوردن کشاورزان به توسعه کشاورزی ارگانیک برنامه‌ریزی جامعی به عمل بیاورد. رویکرد تشویقی تأکید دارد که افزایش بودجه برای برنامه‌های موجود، توسعه برنامه‌های جدید و تأکید برمواد آلی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی ارگانیک را گسترش دهد. پنج طرح به‌عنوان سیاست‌های کلیدی در اینجا آمده است:

- ارتقا به کشاورزی ارگانیک (آلی)؛

- تمرکز روی تغییر عملکرد به سوی کشاورزی ارگانیک، سیستم‌های سرمایه‌گذاری و موانع سرمایه‌گذاری؛

- گسترش خدمات توسعه و تسهیل آن؛

- هدف قرار دادن مناطق خاص؛

- گسترش یکپارچکی در این حوزه.

علاوه بر موارد مذکور، مطالعات نشان داده‌اند که مواد غذایی آلی برای سلامت انسان و محیط زیست، مناسب و باعث توسعه اقتصادی است. امسال یک مطالعه توسط محققان در دانشگاه ایالتی واشنگتن منتشر شد که نشان داد، برای داشتن یک سیستم پایدار مواد غذایی، نیاز به کشاورزی ارگانیک است و ثابت شده که غذاهای ارگانیک از نظر تغذیه‌ای نسبت به غذاهای غیرارگانیک بهتر هستند.

بر اساس مطالعاتی که در ماه فوریه منتشر شد، نشان داد که میزان مواد مغذی ضروری در مواد لبنی و گوشت ارگانیک به نسبت غیرارگانیک بالاتر بودند. شیر گاوهایی که به شکل ارگانیک پرورش یافته بودند، دارای سطح بالاتری از اسیدهای چرب مفید، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و در نتیجه باکیفیت‌تری بودند.

علاوه بر این، دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه 10 ساله روی گوجه‌فرنگی‌هایی با کشت ارگانیک و غیرارگانیک و از نظر شیمیایی رشد کرده بودند نشان داد که مقدار آنتی‌اکسیدان گوجه‌فرنگی با کشت ارگانیک به نام فلاونوئید، تقریباً دو برابر فلاونوئید گوجه‌فرنگی غیرارگانیک بود. به‌طور کلی بررسی‌های 97 مقاله پژوهشی منتشرشده، نشان می‌دهد غذاهای ارگانیک دارای مقادیر بالاتری از آنتی‌اکسیدان هستند. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان از اثرات منفی آفت‌کش‌ها و سموم روی محصولات کشاورزی در امان خواهند بود.

همین مطالعات نشان می‌دهد که کشاورزان در مقیاس کوچک به سمت کشاورزی ارگانیک تغییر رویکرد داده‌اند و همه توان و دانش خود را برای پرورش تنوع زیستی، محدود کردن ورودی‌های خارجی مانند کود، بهبود سلامت خاک و استفاده از رویکردهای جامع یکپارچه برای مدیریت آفات، علف‌های هرز و بیماری متمرکز کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که کشاورزی ارگانیک یک گزینه مناسب برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان است و اثرات زیست‌محیطی آن بیش از کشاورزی صنعتی معمولی است./

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://permaculturenews.or

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید