Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از مزرعه محصولات جالیزی تولیدشده با بذرهای هیبریدی ایرانی اعلام کرد:

وعده تولید نان سفره ایرانی با گندم وطنی محقق شد/ کاهش مصرف آب برای تولید هر کیلو هندوانه از 280 لیتر به 28 لیتر

محمود حجتی امروز در بازدید از مزرعه محصولات جالیزی تولیدشده با بذرهای هیبریدی ایرانی در روستای جعفرآباد بوئین زهرا به دلایل دستاوردهایی نظری خود اتکایی دیگر بار ایران به گندم و همچنین استفاده از بذور هیبریدی که باعث کاهش مصرف آب و همچنین افزایش تولید در واحد سطح می شود، اشاره کرد.

وعده تولید نان سفره ایرانی با گندم وطنی محقق شد/ کاهش مصرف آب برای تولید هر کیلو هندوانه از 280 لیتر به 28 لیتر


با خرید 10.3 میلیون تن گندم کشاورزان وعده تولید نان سفره های مردم با گندم ایرانی محقق شد.


به گزارش ایانا، محمود حجتی امروز در بازدید از مزرعه محصولات جالیزی تولیدشده با بذرهای هیبریدی ایرانی در روستای جعفرآباد بوئین زهرا در استان قزوین، با شکرگزاری از نعمات الهی و تقدیر از تلاش کشاورزان تصریح کرد: از آغاز فصل برداشت تاکنون 10.3 میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و بدین ترتیب وعده تامین نان سفره های مردم با گندم ایرانی پس از سال ها محقق شد.
وی با یادآوری این که خرید تضمینی گندم از 4.8 میلیون تن به 8.1 میلیون تن در سال 94 و 10.3 میلیون تن در سال جاری افزایش یافته است، درباره پرداخت مطالبات گندمکاران خاطرنشان کرد: در سال 92 برای خرید کل گندم کشاورزان مبلغ سه هزار و 800 میلیارد تومان از سوی دولت وقت پرداخت شد، این در حالی است که تاکنون بیش از 6 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و بقیه طلب کشاورزان در حال تجهیز و تامین منابع مالی از سوی دولت است و بزودی پرداخت می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با تشریح عوامل موفقیت کشور در تامین نیاز گندم،اظهار داشت: با حمایت های دولت در تعیین قیمت منصفانه برای خرید تضمینی گندم، افزایش کیفیت نهاده ها شامل بذور،کود،سم،توسعه مکانیزاسیون،گسترش سامانه های نوین آبیاری و... بویژه در پسابرجام و اجرای برنامه های وزرات جهاد کشاورزی در زمینه زمان و چگونگی کشت و...، تولید 7 تا 8 هزار کیلو گندم در هکتار در کشور عمومیت یافته است.
حجتی با بیان این که دستیابی به بذرهای هیبریدی که حاصل تلاش متخصصان داخلی و سرمایه گذاری بالا، قابل تقدیر و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است،افزود: با بکارگیری بذور مناسب، روش های نوین آبیاری و اقدامات فنی، مصرف آب برای تولید هر کیلو هندوانه از 280 لیتر به 28 لیتر کاهش می یابد و این کاهش مصرف موجب حفظ منابع آب و اقتصادی شدن تولیدات کشاورزی می شود.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اقلیم و توانمندهای فنی،ایران می تواند علاوه بر تامین بذور هیبریدی مورد نیاز داخل و کاهش وابستگی کشور به واردات،به قطب تولید و صادرات بذور هیبریدی در منطقه تبدیل شود.
سفره های ایرانیان مزین به محصولات کشاورزی تولید شده با بذور ایرانی
محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی نیز در مراسم بازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزرعه محصولات جالیزی تولیدشده با بذرهای هیبریدی ایرانی، بذر را از اصلی ترین نهاده ها در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به حمایت های وزارت جهاد کشاورزی از تولید بذور هیبریدی، انتظار می رود شرکت ها و متخصصان داخلی بعد از تولید بذر هیبرید خربزه ،بذور هیبریدی گوجه فرنگی،خیار،پیاز و سایر محصولات سبزی و صیفی را نیز در داخل کشور تولید تا سفره های ایرانیان با محصولات کشاورزی تولید شده با بذور ایرانی مزین شود.
دستیابی به بذور هیبریدی با کیفیت داخلی از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی است. در فصل زراعی جاری، ارقام مختلف بذرهای هیبریدی خربزه توسط شرکت "هامون" با نشان تجاری "دانژه" تولید و مورد بهره برداری کشاورزان قرار گرفته است.
به گزارش ایانا، پیش از این در تاریخ 12 اسفندماه سال 1393 خورشیدی جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری و حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه فتاح الجنان معاونت وزیر و عرب قائم مقام معاونت باغبانی، استاندار استان البرز و ریاست جهاد کشاورزی استان البرز، فرماندار ساوجبلاغ و همراهان از مرکز تحقیقات بذر دانژه (شرکت هامون) به عنوان نخستین و تنها شرکت تولیدکننده بذرهای هیبرید سبزی و صیفی کشور و گلخانه تمام ایرانی و شگفت انگیز فراز در یک زمان 3 ساعته بازدید کرده بودند و در آن بازدید، مکعاون اول رییس جمهوری ضمن ابراز خوشحالی از فعالیت های قابل تقدیر شرکت هامون اعلام کرد: مایل است به زودی در یک فرصت بیشتری با دستاوردهای این مرکز آشنا شود و حجتی نیز با قدردانی از تلاش ها و دست آوردهای غرورآفرین این مرکز نوید داده بود:" بزودی از ریاست جمهوری برای بازدید موارد مذکور در این مرکز دعوت خواهد کرد."
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید