Iranian Agriculture News Agency

ارائه بسته های تشویقی برای توسعه صادرات محصولات دام و طیور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از طراحی دو بسته تشویقی برای توسعه صادرات در بخش دام و طیور خبر داد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از طراحی دو بسته تشویقی برای توسعه صادرات در بخش دام و طیور خبر داد .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن رکنی در حاشیه پنجمین نشست هم‌اندیشی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران گفت: 200 میلیارد تومان ،برای حمایت از صادرات مواد لبنی اختصاص یافته است .
وی بااشاره به ظرفیت صادرات محصولات لبنی ایران به 30 کشور جهان گفت: میزان صادرات محصولات لبنی در سال گذشته بیش از 600 هزار تن رسید که این میزان با توجه به مشوق های اعمال شده امسال افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه بخشی از تولیدات لبنی هم اکنون از مزیت مناسبی در بازاهای صادراتی برخوردار هستند گفت: با تدابیر اتخاذ شده تلاش می شود تا این شرایط برای دیگر محصولات لبنی نیز فراهم شود.
معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت: با پیگیری های انجام شده به زودی 25 درصد از بودجه پیش بینی شده برای حمایت از صادرات محصولات لبنی در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد و حدود 50 میلیارد تومان از این اعتبار نیز برای خرید شیر در مناطقی که به هر دلیلی کارخانه ها قادر به خرید شیر نیستند اختصاص می یابد تا شیر تولید شده جمع اوری شود و پیش بینی شده تا این اعتبار صرف ضرر و زیان احتمالی فرایند خرید شود.
وی افزود: به این ترتیب محصول تولیدی با قراردادی که سازمان تعاون روستایی با کارخانه های فراوری شیر منعقد می کند به محصولات ماندگارتری مانند شیرخشک و پنیر تبدیل می شود همچنین بخشی از اعتبار پیش بینی شده نیز برای تسهیل صادرات محصولات لبنی تولید شده در این فرایند در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می گیرد.
وی از تدوین بسته 100 میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات گوشت مرغ خبر داد و گفت: این پیشنهاد هم اکنون در حال بررسی است و بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ ، از جزئیات نحوه تخصیص و حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان در قالب آیین نامه ای طراحی خواهد شد .
وی افزود: تا چهار سال قبل کمبودهای مواد پروتئینی را از خارج تامین می کردیم اما الان به دنبال بازارهای صادراتی هستیم و پارسال فقط 150 هزار تن تولیدات طیور ما صادر شد، تولید کنندگان ما به دنبال این هستند که از پتانسیل های موجود استفاده و بیشتر تولید کنند، کارخانه های خوراک طیور نیز به دنبال این هستند که نیازهای تولید کنندگان را تامین کنند.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: در سال جاری امیدواریم به خوبی در خدمت تولید کنندگان عزیز باشیم، صادرات توسعه یابد، موانع احتمالی را برطرف کنیم، برخی موارد نیاز به بازنگری دارد.
وی در ادامه از تولید سالانه بیش از دو میلیون تن مرغ و بیش از 900 هزار تن تخم مرغ خبر داد و گفت: در صنعت دامپروری، 60 تا 70 درصد هزینه ها به خوراک آن مربوط است و تهیه خوراک متوازن و مناسب یکی از عوامل مهم و اساسی در برنامه ریزی، افزایش تولید و کاهش هزینه ها محسوب می شود.
وی افزود: برخی مسایل خوراک دام در سراسر کشور در حوزه کاری دامپزشکی و بخشی معاونت امورد دام و بخشی هم در حوزه کاری توسعه صادرات است و در بخش طیور به طور مشخص د رحال حاضر تولید بیش از دو میلیون تن تولید مرغ و بیش از 900 هزار تن هم تولید تخم مرغ داریم که تحقق این تولید مستلزم تامین خوارک مورد نیاز است.
رکنی گفت: این خوارک باید بهینه استفاده شود، موقعی که خوراک متوازن تولید شود و جیره هم متعادل باشد، خوراک مورد نیاز طیور را تامین کند و می تواند ضریب تبدیل را افزایش دهد و با راندمان بالایی تولید استمرار پیدا کند که این مباحث در جلسه امروز بررسی شد.
وی افزود: در دو سال اخیر ثبات خوبی را در زمینه قوانین گمرکی و صادراتی داشتیم که کمک به سزایی در رشد صادرات داشته و به بهبود کیفی تولیدات کمک کرده است و توانسته ایم خود را برای صادرات تجهیز کنیم.

رکنی گفت: کشور جوانی در امر صادرات هستیم نیازمند اقدامات عمیق تری هستیم که مقدار صادرات کیفی خود را افزایش دهیم.
هیچ گونه کمبود تولید نداریم و سیر تعدیل قیمت طی ده روز گذشته جهت تولید کننده و مصرف کننده شرایط خوبی را رقم زند و در در بازار شاهد افزایش عرضه و تولید گوشت گرم هستیم.
وی گفت : خوشبختانه ذخیره ای که از تولیدات داخلی انجام شده، کافی است و به تناسب نیاز بازار به هر علتی تقاضای بازار افزایش یابد بلافاصله تا برقراری شرایط تعادل قیمتی امکان عرضه ذخایر وجود دارد.
رکنی گفت : صادرات هیچ ربطی به شرایط تولید ندارد ، به دنبال استمرار صادرات هستیم و رجحان قیمتی در بازارهای منطقه باید برای ما وجود داشته باشد یعنی اگر قیمت تمام شده محصول ما نتواند با محصول خارجی رقابت کند ممکن است در صادرات دچار مشکل شویم، لذا از دولت درخواست مشوق صادراتی برای این بخش کردیم.
رکنی اظهار داشت: با توجه به اینکه زیرساخت های تولید در کشور بسیار بیش از میزان فعلی است می توانیم تولید را متناسب با نیاز صادراتی و بسته های حمایتی صادراتی افزایش دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید