Iranian Agriculture News Agency

ایجاد ۸۱۶ تیم گشت و بازرسی آب/اقدام برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی انجام شد




مهر| چندی پیش بود که وزیر نیرو اعلام کرد: حدود دوسوم منابع آب‌های تجدید پذیر ایران از بین رفته است. این خبر درحالی اعلام شد که دوسالی می‌شود اقدامات خاصی برای حفظ آبخوان‌ها و منابع زیرزمینی درنظر گرفته شده است. برخورد با چاه‌های غیرمجاز و همین‌طور گشت‌های بازرسی نیز ازجمله این برنامه‌ها به حساب می‌آیند. ایجاد سند تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی نیز یکی از این اقدامات بود. درهمین راستا جواد میبدی مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری آب و آبفای وزارت نیرو از ابلاغ سند تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در آینده نزدیک خبر داد. درهمین راستا ١٢ دستورالعمل نیز ابلاغ شده است. میبدی دراین‌باره گفت: تهیه و ابلاغ ۸ دستورالعمل مرتبط با پروژه‌های طرح احیا و همچنین تهیه ٣ دستورالعمل دیگر طرح احیا (دستورالعمل نحوه انتخاب و شرح وظایف مأمورین ماده ۳۰ قانون توزیع عادلانه آب که ابلاغ‌شده) و دستورالعمل بند «و» تبصره ۱۱ قانون بودجه‌ سال ۱۳۹۴ نیز دراین خصوص ابلاغ شده است.
او همچنین به نصب ٥٠‌هزار کنتور فهام و ٥٠‌هزار کنتور هوشمند حجمی روی چاه‌های برقی اشاره کرد و افزود: قرار است بیش از ۷‌هزار دستگاه کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌های دیزلی نصب شود که این مهم در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز منظور شده است. دستورالعمل اخذ خسارت وارده به آبخوان برای چاه‌های غیرمجاز یا چاه‌های دارای اضافه برداشت به ‌زودی ابلاغ می‌شود. تبیین طرح درجلسات مشترک مدیران عامل، معاونین حفاظت و بهره‌برداری، مدیران حراست و روابط عمومی شرکت‌ها و سازمان بازرسی کل کشور و سر بازرسان استان‌ها و همچنین جلسه‌های متعدد با شورایعالی امنیت ملی برگزار شده و تهیه سند تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در شُرف ابلاغ است.
میبدی خاطرنشان کرد: در‌ سال ۹۵ مقرر شد ۸۱۶ گروه گشت و بازرسی تشکیل شود که با پیشرفت ۹۸‌درصدی این پروژه تاکنون ۸۰۰ گروه گشت تشکیل شده یا از قبل وجود داشته‌اند.
او به انسداد چاه‌های غیرمجاز با برنامه کاهش حجم برداشت یک‌میلیارد و۴۰۶.۵‌میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: انسداد ۳۰‌هزارو۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در دستورکار قرار دارد.
همچنین این مقام مسئول از برگزاری جلسه‌های متعدد با شورای امنیت کشور و ابلاغ سند پیشگیری از پیامدهای امنیتی ناشی از کمبود آب و جلسه‌های هماهنگی و اخذ گزارش از مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای در کمیته حفاظت منابع آب وزارت نیرو برای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در دشت‌های پایلوت خبر داد و افزود: نشست با قوه‌قضائیه برای اصلاح و تشدید مجازات‌های ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب و ارایه پیش‌نویس اصلاحی در یک ماده واحده و ۱۸ تبصره نیز بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده است.
وی سپس به دستورالعمل تعیین سقف کف‌شکنی محدوده‌های مطالعاتی در شرف ابلاغ اشاره کرد و افزود: تهیه بخشنامه مربوط به صرفه‌جویی آب شرب شهری درشهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰‌هزار نفر و جایگزینی آب‌های خام زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در این شهرها نیز ازجمله اقدام‌های دیگری است که به انجام رسیده است. میبدی در ادامه گفت: پیگیری اخذ تخصیص و نقدینگی از ۳۲۵۰‌میلیارد ریال اعتبار مصوب ‌سال ۹۴ به‌طور متوسط ۴۲‌درصد اخذ شده و ارایه برنامه احیا و تعادل‌بخشی در برنامه ششم توسعه و درازمدت که با این رویه، در طول برنامه ششم توسعه، ۱۱‌میلیارد مترمکعب از مصرف آب زیرزمینی کاسته و در یک دوره ۲۰ساله کسری حجم مخزن تجمعی آبخوان‌ها جبران شود، از دیگر اقدام‌های وزارت نیرو است. این مقام مسئول در وزارت نیرو درخصوص هماهنگی درتهیه برنامه اجرایی طرح و تهیه اعتبارات ‌سال ۱۳۹۵ وزارت نیرو گفت: پیش‌بینی اهداف کمی طرح به تفکیک پروژه برای تمام استان‌ها و پیش‌بینی تسهیم اعتبارات طرح برای اجرای پروژه‌های مختلف در استان‌ها و شرکت درجلسات تسهیم اعتبار به منظور اعمال سیاست‌های اولویت‌دار وزارت نیرو در اجرای طرح، از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری و حفاظت آب و آبفا به انجام مطالعات ۴ طرح پایلوت «نیشابور»، «ارسنجان»، «رفسنجان» و «کبودرآهنگ»، استقرار مدیریت مشارکتی آب زیرزمینی با استفاده از تشکل‌های آب‌بران با همکاری وزارت کشاورزی برای ۳۱ دشت پایلوت دیگر اشاره کرد و در ادامه گفت: پروژه حفر چاه‌های پیزومتری به تعداد ۳۹۴ حلقه و پروژه نصب ابزارهای سنجش به تعداد ۱۰۲۷ حلقه دیگر، ازجمله عملکردهای‌ سال‌جاری خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید