Iranian Agriculture News Agency

اعلام جزییات طرح « هر محیط‌بان، یک مدرسه»



شهروند| رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد که لایحه حمایت از محیط‌بانان همچنان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و هنوز تقدیم مجلس نشده است؛ اما در عین حال از برنامه‌هایی برای آموزش محیط‌بانان سخن گفت و امتیازاتی که برای آنها در نظر گرفته شده است. معصومه ابتکار، صبح روز گذشته، این خبر را در نشست همدلی به مناسبت روز خبرنگار اعلام کرد و گفت: «لایحه حمایت از محیط‌بانان هنوز به مجلس تقدیم نشده چون برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند که قوانین مربوط به محیط‌بانان کامل است و حمایت‌های لازم برای محیط‌بانان وجود دارد و نیاز به قانون جدید نداریم؛ در حالی ‌که برخی حقوقدانان اعتقاد دارند که می‌توانیم قوانین را اصلاح و تکمیل کنیم تا شرایط ویژه‌ای برای محیط‌بانان در نظر گرفته شود.» او در این نشست خبری که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، رو در روی خبرنگاران درباره مسائل محیط‌زیست کشور گفت و شنید. انتقال آب، تنفس جنگل‌های هیرکانی، گرد‌و‌غبار، حمایت از محیط‌بانان و آموزش‌های محیط‌زیستی در مدارس ازجمله بحث‌های مهمی بود که معاون رئیس‌جمهوری درباره آنها سخن گفت.
آموزش تخصصی ٢٠٠ محیط‌بان تا پایان سال
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در تشریح برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی محیط‌زیست در این نشست از طرحی سخن گفت با عنوان «هر محیط‌بان، یک مدرسه»؛ طرحی که به وزارت آموزش‌و‌پرورش کشور ارایه شده و طی آن «محیط‌بانان با حضور در مدارس روستاهای اطراف مناطق حفاظت‌شده نقش و جایگاه محیط‌بانان را معرفی می‌کنند. » اینطور که ابتکار عنوان کرد، امسال ٦٠٠ نفر از محیط‌بانان مورد آموزش محیط‌بانی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر نیز ١٥٠ محیط‌بان در کرج در حال گذراندن دوره‌های آموزشی خود هستند. او با توجه به این برنامه‌ها، توان‌افزایی و آموزش‌های تخصصی در این دوره را کم‌نظیر خواند. معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «اگر این دوره‌های آموزشی تکمیل شود، محیط‌بان آموزش ندیده در کشور نداریم»، از سفر آموزشی محیط‌بانان به اتریش سخن گفت: «دور دوم سفر به اتریش در شهریورماه صورت خواهد گرفت؛ همچنین تا پایان ‌سال ٢٠٠ نفر آموزش تخصصی خواهند دید.»
یکی، دو محیط‌بان هنوز زندانی‌اند
رئیس سازمان محیط‌زیست همچنین در پاسخ به سوال «شهروند» درباره محیط‌بانان شهید و حمایت از خانواده آنان هم گفت: «حمایت از خانواده محیط‌بانان امری ضروری است و مسأله شهید محسوب شدن خانواده محیط‌بانانی که در درگیری از دست رفته‌اند، نیز هنوز پابرجاست. این تصمیم در حال پیگیری است و نیاز به مراحلی دارد که انجام می‌شود. این مسأله باید در کمیسیون احراز شهادت و بنیاد شهید مطرح شود و هیچ مشکل خاصی درباره آن وجود ندارد.» ابتکار در ادامه افزود: «در جلسه هیأت دولت، سقف سختی شرایط کار محیط‌بانان به ۳‌هزار امتیاز رسید و با جلب رضایت خانواده برخی شکات محیط‌بانان تعدادی از آنها آزاد شدند؛ البته یکی، دو مورد از محیط‌بانان هنوز باقی مانده‌اند که امیدواریم بتوانیم مشکلات آنها را نیز حل‌وفصل کنیم.» او با اشاره به این‌که لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، گفت: این لایحه هنوز تقدیم مجلس نشده زیرا برخی کارشناسان و متخصصان معتقدند قوانین مربوط به محیط‌بانان کامل است و حمایت‌های لازم برای محیط‌بانان وجود دارد و نیاز به قانون جدید نداریم؛ در حالی ‌که برخی حقوقدانان اعتقاد دارند، می‌توانیم قوانین را اصلاح و تکمیل کنیم تا شرایط ویژه‌ای برای محیط‌بانان در نظر گرفته شود.
محیط‌زیست به کتاب‌های مدرسه می‌آید
ابتکار با اشاره به کار مشترک سازمان محیط‌زیست با وزارت علوم گفت: دستورالعمل محیط‌زیست برای مدارس کشور و دستورالعمل مدیریت سبز برای دانشگاه‌ها به‌زودی ابلاغ خواهد شد و تعدادی از دانشگاه‌ها نیز برنامه محیط‌زیستی خود را آغاز کرده‌اند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ارتباط با وزارت آموزش‌و‌پرورش را بهترین تعامل این مدت دانست و درباره‌اش گفت: «ورود جدی بحث‌های محیط‌زیست در کتب درسی در ٦٠ مورد اتفاق افتاد، علاوه بر این کتاب درسی «انسان و محیط‌زیست» هم تدوین شد و امسال در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.» به گفته او بناست که آموزشی گسترده برای معلمان در استان‌ها اجرایی شود و در این‌باره «دستورالعمل محیط‌زیست برای مدارس کشور ابلاغ خواهد شد». این دستورالعمل با مشارکت آموزش‌و‌پرورش برای همه مدارس ارسال می‌شود تا مدیریت سبز مدارس و مشارکت دانش‌آموزان در حوزه محیط‌زیست و ارتقای سطح آگاهی معلمان صورت گیرد. ابتکار از فعالیت ١٦ مدرسه طبیعت خبر داد که در آن کودکان امکان شناخت تجربی طبیعت را می‌یابند و در این رابطه بخش خصوصی و مردم با رغبت تمام پیگیرند.
انتقال آب آخرین راه است
موضوع انتقال آب و درگیری‌های تازه در بلداجی بحث دیگر نشست دیروز بود و ابتکار با اشاره به حادثه درگیری در بلداجی که به دلیل یک پروژه عمرانی رخ داده، گفت: اختلاف نظر در این مسأله، اختلاف‌نظر بین مردم، وزارت نیرو و کشاورزی بود و ارتباط مستقیمی با سازمان حفاظت محیط‌زیست نداشت که سازمان بخواهد در آن دخالت مستقیمی بکند. او همچنین تونل چغاخور را مشمول ارزیابی زیست‌محیطی دانست و خبر داد که هیچ فعالیتی در آن انجام نشده و هر نوع فعالیتی که در آن انجام شود، غیرقانونی است. او که پیش‌تر نیز در این‌باره که در سال‌های گذشته ارزیابی‌های زیست‌محیطی تنها روی کاغذ انجام می‌شد، سخن گفته بود، یادآور شد که سازمان حفاظت محیط‌زیست طرفدار ارزیابی زیست‌محیطی است و گفت: «دولت برای طرح‌هایی که در دوره‌ای بدون ارزیابی زیست‌محیطی کار خود را شروع کرده‌اند، در حال پیش‌بینی تدابیر خاصی است.» ساخت سد شفارود که اکنون متوقف شده از دیگر موضوعات مورد بحث بود که ابتکار درباره آن گفت: «سدهای مختلف ازجمله شفارود باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد. ما طرفدار اجرای قانون و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی براساس ارزیابی‌ها هستیم.» رئیس سازمان محیط‌زیست اگرچه انتقال آب را آخرین راهکار تأمین آب شرب دانست، اما در مصداقی عنوان کرد که «حتی در کشورهایی که قوانین محیط‌زیستی سختگیرانه‌ای دارند، انتقال آب هم اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نمی‌توانیم به‌طور مطلق بگوییم با طرح انتقال آب موافق یا مخالف هستیم. انتقال آب آخرین گزینه و مرحله برای تأمین آب شرب در مناطق است؛ ولی اگر انجام شود، باید دارای ارزیابی زیست‌محیطی باشد.» ابتکار در حاشیه نشست همچنین ماهیگیری با الکتروشوک که چند سالی است در خوزستان فراگیر شده را غیرقانونی خواند و به «شهروند» گفت: «ماهیگیری در رودخانه‌ها فقط با مجوز و فقط با روش‌هایی که سازمان حفاظت محیط‌زیست تأیید می‌کند، قابل انجام است؛ موضع ما مشخص است هر کدام از روش‌های غیرمعمول ماهیگیری که در آب‌های کشور اتفاق بیفتد، تخلف محسوب می‌شود و سازمان حتما با آن برخورد می‌کند؛ الکتروشوک سم یا هر روش دیگری.» او در ادامه فرهنگسازی در این‌خصوص را امری مهم دانست: «در این‌باره سازمان محیط‌زیست و سازمان شیلات و مسئولان خود استان وظیفه دارند، فعالیت کنند و بعید است که خود استان خوزستان کاری از پیش نبرده باشد.»
اختلاف سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها بر سر تنفس جنگل‌ها
«در زمینه جنگل‌های هیرکانی با همکاری سازمان جنگل‌ها برنامه‌های ویژه‌ای صورت گرفته است.» ابتکار با این مقدمه در رابطه با توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها و تنفس جنگل‌های هیرکانی و اختلافات با سازمان جنگل‌ها گفت: «درباره حمایت از واردات چوب جلسات متعددی برگزار شده، اما نگاه سازمان محیط‌زیست نگاه حفاظتی و حاکمیتی است که با نگاه سازمان جنگل‌ها به‌عنوان متولی اصلی این امر متفاوت است.» او با تأکید بر ضرورت تسهیل واردات چوب گفت: عدم تسهیل واردات چوب بهانه‌ای برای ده‌ها صنایعی است که از چوب جنگل‌های هیرکانی استفاده می‌کنند. به گفته معاون رئیس‌جمهوری در حالی که این سازمان معتقد است که برای کاهش فشار از جنگل‌های طبیعی باید بهره‌برداری تجاری از این جنگل‌ها متوقف شود و به سمت طرح‌های جایگزین حرکت کرد اما سازمان جنگل‌ها نگاه دیگری دارد. این در حالی است که «رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه هم بر لزوم اجرای استراحت جنگل‌ها» تأکید دارند و سازمان محیط‌زیست لایحه استراحت جنگل‌ها را آماده کرد و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید