Iranian Agriculture News Agency

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تبریز به ایانا اعلام کرد:

کدام محصولات کشاورزی ایران، برای صادرات به ارمنستان مناسب است؟

ارمنستان ظرفیت بالقوه‌ای برای جذب انواع سبزی و صیفی، میوه و گوشت و ماهی ایران دارد که تاکنون سهم ایران از این بازار چهار میلیارد دلاری، کمتر از 300 میلیون دلار بوده است.

کدام محصولات کشاورزی ایران، برای صادرات به ارمنستان مناسب است؟

ارمنستان ظرفیت بالقوه‌ای برای جذب انواع سبزی و صیفی، میوه و گوشت و ماهی ایران دارد که تاکنون سهم ایران از این بازار چهار میلیارد دلاری، کمتر از 300 میلیون دلار بوده است.

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تبریز امروز در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: ارمنستان کشوری با جمعیت سه میلیونی است و بیش از چهار میلیارد دلار واردات دارد که سهم ایران از آن کمتر از 300 میلیون دلار است.

امیر مرادی افزود: ارمنستان به‌عنوان دریچه ورود به کشورهای CIS به‌شمار می‌رود که در زمینه کشاورزی ظرفیت زیادی دارد، اما به‌علت ناآشنایی تجار و عدم ثبات قیمت نتوانسته کارنامه خوبی در حوزه تجارت خارجی با ارمنی‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات سیب درختی، خشکبار، صیفی‌جات و برخی از محصولات غذایی نظیر رب و ترشی از ظرفیت‌هایی هستند که می‌تواند زمینه صادرات به ارمنستان را داشته باشند.

مرادی ادامه داد: رایزن بازرگانی کشورمان در ارمنستان فعالیت گسترده‌ای برای حضور در بازار این کشور داشته و تحقیقات هاما یاک آوویس یانس، نشان می‌دهد عملکرد تجار ایرانی بعد فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی رضایت بخش نبوده و نیاز به بازمهندسی دارد.

وی تصریح کرد: پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل و حجم قابل توجه واردات انواع محصولات کشاورزی به ارمنستان زمینه فعالیت متمرکز تجار فراهم می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تبریز یادآور شد: بخش‌هایی همچون ساختمان‌سازی و خدمات جای کشاورزی و صنعت را در کشور ارمنستان گرفته‌اند؛ لذا این کشور برای تأمین بازار خود به‌شدت نیازمند بازارهای جهانی است.

مرادی تأکید کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته، ارمنستان واردات انواع گوشت، پروتئین، روغن، قند و شیرینی، میوه، خشکبار، شیر و لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها و فراورده‌های غلات، آرد و نشاسته، محصولات آبزی، پنبه و کودهای آلی و زیستی است.

وی اظهار داشت: اکنون کشورهای تأمین‌کننده محصولات غذایی مورد نیاز ارمنستان را کشورهای اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و آمریکا تشکیل می‌دهند.

مرادی همچنین گفت: شرایط اقلیمی ارمنستان به‌گونه‌ای است که بسیاری از میوه‌ها امکان رشد نداشته و اراضی اختصاص یافته به کشت محصولات صیفی نیز در این کشور بسیار محدود است.

وی در پایان افزود: در کنار انواع میوه ارمنستانی‌ها تاکنون حجم قابل توجهی هویج، گوجه‌فرنگی و خیار از ایران خریداری کرده‌اند و حجم صادرات سالانه خیار به این کشور بیش از 350 تن برآورد شده است./

F-950523-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید