Iranian Agriculture News Agency

مدیر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا اعلام کرد:

ذرت‌کاران ماش‌کار شدند/ کاهش سطح زیر کشت ذرت از سه سال پیش تاکنون

نیاز کشور به ذرت دانه‌ای حدود شش میلیون و 800 هزار تن است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 100 هزار تن محصول در سال جاری تولید شود.

ذرت‌کاران ماش‌کار شدند/ کاهش سطح زیر کشت ذرت از سه سال پیش تاکنون


نیاز کشور به ذرت دانه‌ای حدود شش میلیون و 800 هزار تن است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 100 هزار تن محصول در سال جاری تولید شود.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید ذرت در کشور گفت: در سال زراعی جاری تاکنون 120 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت ذرت دانه‌ای و 180 هزار هکتار به کشت ذرت سیلویی اختصاص یافته که البته این سطح قابل تبدیل به یکدیگر است.

کاوه خاکسار افزود: از سطح 300 هزار هکتاری ذرت در کشور، پیش‌بینی می‌شود یک میلیون و 100 هزار تن ذرت دانه‌ای و حدود 10 میلیون تن ذرت سیلویی تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل آب‌بر بودن ذرت و کشت تمام‌مکانیزه، امکان کشت در بسیاری از مناطق کشور وجود ندارد که البته تلاش می‌کنیم با انجام کشت نشائی و استفاده از ارقام زودرس و روش آبیاری تیپ سطح را بدون تغییر نگه داریم.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان نیاز کشور به ذرت دانه‌ای ادامه داد: سالانه حدود شش میلیون و 800 هزار تن ذرت دانه‌ای نیاز داریم که تنها امکان یک میلیون و 100 هزار تن در داخل کشور وجود دارد و مابقی باید از طریق واردات تأمین شود.

خاکسار تصریح کرد: سطح زیر کشت ذرت به‌دلیل محدودیت‌های آبی از سه سال پیش تاکنون 160 هزار هکتار کاهش داشته است؛ بنابراین ناگزیر از واردات هستیم.

وی نسبت به حل مسائل بازرگانی ذرت هشدار داد و یادآور شد: اگر دولت نتواند به‌موقع پول ذرت‌کاران را پرداخت کند، بهره‌برداران بخش به کشت سایر محصولات همچون ماش که ارزش اقتصادی بالایی دارد، روی می‌آورند.

خاکسار تأکید کرد: پایین بودن قیمت ذرت وارداتی از قرار هر کیلوگرم 600 تومان در مقایسه با یک‌هزار و 36 تومان خرید تضمینی داخلی باعث شده است که رغبت مصرف‌کنندگان این محصول به نوع وارداتی باشد.

گفتنی است، تولید ذرت در برزیل به دلیل کاهش باران در استان ماتو و یخ‌زدگی در استان‌های جنوبی کاهش یافته و به همین دلیل افزایش قیمت در جهان اتفاق افتاده است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده شاهد افزایش قیمت این محصول و بالا رفتن قیمت تمام‌شده مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک‌روزه باشیم./

M-950524-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید