Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به ایانا خبر داد:

صف‌آرایی پرشین‌لاین بومی در برابر جاروئک/ خط اعتباری مبارزه با جادوگر ابقاء شود

پژوهشگران و محققان داخلی توانسته‌اند با معرفی نهال پرشین‌لاین، گونه مقاومی از درخت لیموترش را معرفی کنند که در برابر جادوی جادوگر آسیب‌پذیر نیست.

صف‌آرایی پرشین‌لاین بومی در برابر جاروئک/ خط اعتباری مبارزه با جادوگر ابقاء شود


پژوهشگران و محققان داخلی توانسته‌اند با معرفی نهال پرشین‌لاین، گونه مقاومی از درخت لیموترش را معرفی کنند که در برابر جادوی جادوگر آسیب‌پذیر نیست.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌منظور احیای باغ‌های میوه و مبارزه با بیماری جاروئک، پرشین‌لاین وارد استان هرمزگان شده است.

مسود گرگیج افزود: این نهال که پرورش‌یافته در مزارع کنترل‌شده و بومی استان‌های شمالی و تهران است، مورد تأیید سازمان حفظ نباتات و مؤسسه ثبت و گواهی بذر بوده و مراحل قرنطینه خود را پشت سر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: این نهال در برابر بیماری جاروئک مقاوم بوده و پس از استقرار در باغ‌های نمونه کشاورزان اقدام به پیوندک کرده و بعد از آن نهال تکثیر می‌شود.

گرگیج ادامه داد: در گذشته که بیماری جاروئک می‌توانست 70 تا 80 درصد باغ‌ها را آلوده کند، چاره‌ای جز قطع درختان و جایگزینی آنها وجود نداشت، اما اکنون با اقدامات صورت‌گرفته جاروئک بین 30 تا 40 درصد خسارت کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: نهال پرشین‌لاین با تغذیه کودهای آلی و زیستی و محلول‌پاشی و کودهای اصلی مقاوم شده و با ریزمغذی‌ها از صدمه دیدن در برابر بیماری فیتوپلاسما در امان می‌ماند.

گرگیج یادآور شد: بیماری جاروئک که حاصل عمکلرد فیتوپلاسما پس از دوره کمون باعث مرگ سریع درخت بین سه تا شش سال می‌شود که با مهار سویه این بیماری و معرفی لاین پرشین، به‌نظر می‌رسد مرتفع شده است.


اعتبار مبارزه با جادوگر ابقاء شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تأکید کرد: در سال‌های گذشته خط اعتباری 12 میلیارد تومانی برای مبارزه با جاروئک لیموترش فعال شده بود و این امکان را به‌وجود می‌آورد که نهال‌های جایگزین نظیر انبه، گواوا و سایر سبزی و صیفی جایگزین باغ‌ها با سطح آلودگی بیش از 80 درصد شود.

وی اظهار داشت: با محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، عملاً اعتبار مبارزه با جادوگر قطع شد و حتی چهار میلیارد تومانی که سال گذشته مقرر شده بود برای مبارزه در اختیار سازمان قرار گیرد، اجرایی نشد.

گرگیج در پایان گفت: تولید لیموترش یکی از مزیت‌های استان هرمزگان است و محصول تولیدی این استان با هیچ کجای کشور قابل رقابت نیست./

F-950525-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید