Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

دستیابی جهاد دانشگاهی به دانش پیوند در سطح انبوه و سرشاخه کاری گردو/ طرح توسعه باغ های گردو در تویسرکان اجرا می شود

طرح مورد نظر جهاد دانشگاهی پس از تایید نهایی جهاد کشاورزی اجرایی می شود که به واسطه آن باغ های گردو تویسرکان بازده و مقاومت بیشتری در برابر حوادث غیر مترقبه پیدا می کنند.

دستیابی جهاد دانشگاهی به دانش پیوند در سطح انبوه و سرشاخه کاری گردو/ طرح توسعه باغ های گردو در تویسرکان اجرا می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به دستیابی جهاد دانشگاهی به دانش پیوند در سطح انبوه و سرشاخه کاری گردو، گفت: طرحی در این زمینه برای توسعه باغ های گردو در تویسرکان استان همدان اجرا می شود.

به گزارش ایانا، محمدعلی طهماسبی در بازدید از مزرعه تحقیقاتی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج، از اجرای طرحی سه جانبه توسط جهاد دانشگاهی تهران خبر داد که در مدت پنج تا 10 سال باغ های گردوی شهرستان تویسرکان توسعه می یابد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این طرح با مشارکت مسئولان استان همدان و شهرستان تویسرکان، سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و باغداران تویسرکان اجرا خواهد شد.
وی افزود: این طرح پس از بررسی توسط جهاد کشاورزی و در صورت تایید نهایی اجرایی می شود که به واسطه آن باغ های گردو تویسرکان بازده و مقاومت بیشتری در برابر حوادث غیر مترقبه پیدا می کنند.
طهماسبی با اشاره به اینکه ایران یکی از مراکز اصلی ذخیره ژنتیکی گیاهی محسوب می شود، افزود: این مهم به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط طبیعی کشور محقق شده است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان دستیابی به ذخایر ژنتیکی است تا ارقامی با بازده بالا و مقاوم تولید کنند، چراکه این گونه های مختلف در اقلیم وسیع ایران پراکنده و توسط باغداران در مناطق مختلف کشور تقویت شده اند.
طهماسبی گفت: ذخایری همچون گیاهان دارویی و درختانی مانند گردو، انار، پسته، بادام و سایر محصولات در کشور گنجینه بزرگ ژنتیکی محسوب می شود.
وی افزود: اکنون طرح شناسایی بهترین ژنوتیپ های گردو در دستور کار محققان قرار دارد که براساس شرایط هر منطقه در کشور بررسی می شود، همچنین روش های مختلف در این رابطه وجود دارد که از جمله آن می توان به تکثیر از طریق نهال یا پیوند سرشاخه نام برد.

طهماسبی تأکید کرد: با توجه به اینکه ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی است و بسیاری از استان‌های مختلف کشور قابلیت‌های زارعی و کشاورزی را دارند، باید با رفع مشکلات و حمایت از کشاورزان به سمت توسعه این صنعت پیش برویم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با حمایت از کشاورزی و کشاورزان می‌توانیم به سمت توسعه اقتصادی و تحقق شعار امسال نیز پیش برویم گفت: استفاده درست از ظرفیت‌های کشاورزی می‌تواند ما را به سمت تحولات اساسی در زمینه اقتصاد و اشتغال پیش ببرد./


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید