Iranian Agriculture News Agency

بشاگرد و زخم کهنه توسعه

هرچند تلاش ها و اقدام های زیادی درسالهای اخیر برای زدودن غبار محرومیت ازچهره بشاگرد بعمل آمده اما ایجاد زیرساخت ها نیازبه همت ملی و توجه مسئولان عالیرتبه کشوری دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ عمق محرومیت در بشاگرد به حدی است که تقریبا 95 درصد مردم زیرپوشش کمیته امداد هستند و در استان هرمزگان دو اداره کل کمیته امداد شامل اداره کل در مرکز استان و یک اداره کل در بشاگرد تاسیس شده تا بهتر به وضع این افراد رسیدگی شود و تا کنون مردم به جای یاد گیری ماهیگیری ، ماهی تحویل گرفته اند.
برخی مشکل سخت گذر بودن ، برخی نبود توجه به حرفه آموزی و عده ای استقبال نکردن مردم این منطقه و برخی دیگر نیز توجه نکردن مسئولان را عامل توسعه نیافتگی شهرستان بشاگرد می دانند وبراین قضیه تاکید دارند که غبار محرومیت از چهره بشاگرد برداشته نشده درحالیکه بشاگرد شهرستان شده ولی در برخی از نقاط خبری از توسعه وحتی رفت وآمد واستقرار ادارات هم نیست.
بشاگرد اردیبهشت ماه سال 1387 هجری خورشیدی بخش به شهرستان ارتقاء یافت و با وجود گذشت هشت سال هنوز توسعه و آبادانی این منطقه بطور کامل شکل نگرفته طوریکه کمبود و حتی نبود امکانات عمرانی و زیرساختی مناسب از قبیل راه، آب آشامیدنی سالم، بهداشت، وسایل ارتباطی ازجمله تلفن در روستاها، بخش ها و شهرهای بشاگرد بر محرومیت آن افزوده است.
از آن روزی که یکی ازنمایندگان مردم هرمزگان درمجلس شورای اسلامی( مرحوم عباسی) از نخست وزیر وقت دعوت کرد تا مسیرمیناب تا بشاگرد را طی کنند و اوضاع واحوال مردم را از نزدیک ببیند حدود 36 سال گذشته واین منطقه همچنان چهره محرومیت را به خود یدک می کشد.
این نماینده مجلس در آن زمان به عالتیرین مقام دولت گفته بود که مردم بشاگرد خیلی محروم هستند و نیاز است که به آن ها سرکشی شود ، راه ارتباطی ندارد وبرای اینکه عمق فاجعه درک کنیم هریک الاغی بدون پالان از میناب که درآن زمان بشاگرد روستا بود سوار و به دیدن مردم برویم که مورد اقبال قرار نگرفت وبه عنوان یک جوک باقی ماند ولی قصه بشاگرد همچنان خواندنی است.
هنوز بسیاری از مسیرهای روستایی بشاگرد بدلیل سختگذر وکوهستانی بودن امکان تردد با خودرو وجود ندارد و مردم با همان شیوه سنتی از حیوانات اهلی برای رفت وآمد تا مسیر اصلی تردد می کنند و طمع نداشتن امکانات زمانی بیشتر احساس می شود که یک بیمار بویژه زنی درد زایمان داشته باشد وبا سختی از دور دست به جاده خاکی رسانده وازآنجا با موتوریا خودرو به شهر بشاگرد و درصورت نبود امکانات به میناب یا بندرعباس منتقل می شود.
درهمین استان جایی مثل کیش هم وجود دارد که روانه 20تا 30 پرواز داخلی وخارجی با انواع واقسام مسافران وارد وخارج می شوند وتفریحات خود را دربازارهای این جزیره وساحل آن سپری می کنند وآن وقت تفاوت توسعه و نداشتن را مردم حس می کنند.
* پایین تر بودن شاخص عمرانی بشاگرد از متوسط کشوری
استاندارهرمزگان گفت: میزان برخورداری بشاگرد ازبسیاری شاخص های عمرانی ازجمله راه روستایی آسفالته وآب آشامیدنی سالم بسیار پایین ترازمتوسط کشوری و حتی این استان است.
جاسم جادری درمصاحبه اختصاصی باخبرنگارایرنا با اشاره به سفری که دوهفته گذشته به همراه تعدادی ازمدیران دستگاههای اجرایی به بشاگرد داشت،میزان برخورداری این شهرستان از راههای روستایی آسفالته را زیر10درصد عنوان کرد.
رئیس شورای برنامه ریزی هرمزگان متوسط کشوری را بالای 50درصد و هرمزگان را 35درصد عنوان کرد و افزود: راههای دسترسی به روستاهای بشاگرد پایین تر از درجه سه هستند طوریکه سفر ما به روستاهای بخش گافر و پارامونت با وسیله نقلیه مجهز استانداری بیش از دو ساعت زمان برد.
استاندارهرمزگان از نبود آب آشامیدنی سالم بعنوان یکی دیگر از معضلات ساکنان بشاگرد به ویژه مرکز شهرستان و بخش یاد شده نام برد و ابرازداشت: با وجود گذشت بیش ازهشت سال از شهرستان شدن هیچ تاسیسات آبرسانی وجود ندارد وعملیات آبرسانی به تعدادی ازمراکز جمعیتی این شهرستان ازسد جگین و سهران در برنامه دولت یازدهم قرارگرفته است.
وی ، از استقرارنشدن بسیاری از دستگاههای اجرایی در بشاگرد بعنوان یکی دیگر از مشکلات اساسی وخواسته های به حق مردم این خطه نام برد و گفت: در بخش گافر و پارامون تنها بخشدار و پاسگاه انتظامی مستقر هستند.
رئیس شورای اداری هرمزگان خاطرنشان ساخت: هیچ اداره ای دراین بخش برای خدمات رسانی و پاسخگویی به خواسته ها و نیازهای مردم مستقر نیست تا جایی که مرکز شهرستان بشاگرد نیز از برخی کمبودهای این چنینی رنج می برد.
استاندار هرمزگان یادآورشد: اگر برای ساکنان بخش گافر و پارامونت کار اداری پیش بیایید ، مجبور است ازطریق راههای ارتباطی خاکی سخت گذر خود را به مرکز شهرستان جاسک و یا بشاگرد برساند که به دلیل کمبود و حتی نبود وسیله نقلیه در بسیاری از روستاها با مشکل مواجه می شوند.
وی با اشاره به تنگناهای مالی کشور در سه سال گذشته گفت: در زمانی که کشور درآمد میلیاردی از محل فروش نفت خام داشت چرا برای بشاگرد کاری نشد و تنها با تبدیل بخش به شهرستان بی آنکه خدمتی صورت بگیرد برمشکلات ساکنان اضافه کردند.
* احداث 700واحد مسکونی توسط بنیادهای برکت ومسکن در بشاگرد
استاندار هرمزگان در ادامه این گفت وگو یاد آورشد: با هدف رفع نیاز مسکن روستاییان ، بنیاد های برکت ومسکن700واحد مسکونی درشهرستان بشاگرد از توابع این استان احداث می کنند.
جادری اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری برای رفع محرومیت اقصی نقاط هرمزگان از جمله بشاگرد صورت گرفته است .
وی با اشاره به تلاش های در دست انجام برای آبرسانی به بشاگرد، گفت: دربخش آبرسانی دو طرح بزرگ دراین شهرستان در دستورکارقرار دارد که در بخش آبرسانی شهری طرح انتقال آب از سدجگین در حال احداث بوده و در بخش روستایی نیز طرح آبرسانی به 40 روستای شهرستان بشاگرد از طریق انتقال آب از سد سهران را در دستور کار داریم که برای آن 80 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
جادری تصریح کرد: 11 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار نیز به دهیاری های این شهرستان و برای هرکدام از شهرداری های سردشت و گوهران نیز 500 میلیون ریال بودجه تخصیص و واریز شده است.
استاندار هرمزگان بیان داشت: ساختمان آموزشگاه فنی و حرفه ای شهرستان بشاگرد نیز نزدیک به 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به زودی تکمیل و تجهیز خواهد شد.
جادری با بیان اینکه امروز اکثر روستاهای بشاگرد دارای برق هستند، اضافه کرد: برای رفع مشکل تعدادی از روستاهایی که برق ندارند نیز به علت سخت گذر بودن با استفاده از پنل خورشیدی برق رسانی خواهد شد.
وی خواستار توجه به اکتشافات معادن در بشاگرد شد و بیان داشت: معادن متنوعی در این شهرستان وجود دارد که توجه به آنها منجر به ایجاد اشتغال و رونق تولید در شهرستان بشاگرد می شود و همچنین قرار است در این شهرستان شهرک صنعتی احداث شود.
جادری از تلاش برای احیاء صنعت فرش در بشاگرد خبر داد و گفت: ظرفیت خوبی در این زمینه در شهرستان بشاگرد وجود دارد که با توسعه مهارت فرش بافی در این شهرستان، می توان فرش های تولیدی در بشاگرد را نیز صادر کرد تا درآمد خوبی از این طریق برای مردم این شهرستان داشته باشیم.
*بیش از 50درصد نرخ بیکاری در بشاگرد
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان گفت: براساس اطلاعات موجود بیکاری بزرگترین تهدید است و هم اکنون نرخ بیکاری در بشاگرد بیش از 50 درصد است که یکی از یکی از دلایل بیکاری،ارائه نشدن آموزش های کارآفرینی و ایجاد شغل در جامعه است.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان اضافه کرد :ضرورت مراجعه دانشجو پس از پایان تحصیل در دانشگاه برای کسب مهارت به مراکزی مانند فنی و حرفه ای،یک حقیقت و طنز تلخ است.

*بی آبی در 104 روستای بشاگرد هرمزگان
پدیده خشکسالی وارد هجدهمین سال در استان هرمزگان شده وموجب خشک شدن آب چاهها، قناب ها وهمچنین کاهش حجم آب در پشست سدهای استان گردیده بطوری که سالهای 93 و94سال سختی برای کشاورزان ودامداران استان بود وبشاگرد هم ازاین قصه جدا نیست این درحالی است که این شهرستان دارای باران های سیل اسا ودرکنار سد جگین قرار گرفته است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان بشاگرد گفت : 104 روستای این شهرستان با مشکل بی آبی مواجه هستند که هم اکنون 33 روستای آن با تانکر آبرسانی می شوند و تنها تانکرآب رسان این اداره که آب شرب سردشت را نیز تامین می کند ، جوابگوی تامین آب شرب 104 روستا نیست.
علی رحمت زاده افزود: 104 دهنه چشمه آب در 104 روستای این شهرستان به علت خشکسالی های چند سال گذشته به کلی خشک شده که نیاز به بهسازی و مرمت دارد وبرای بهسازی هرچشمه 800 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
فلکنازهقانی فرماندار شهرستان بشاگرد نیز گفت: کار انتقال آب از سد جگین به شهرستان بشاگرد در سال آینده به پایان می رسد که با تکمیل این پروژه ، مشکل آب شرب شهرهای سردشت و گوهران و23روستای در حاشیه این طرح نیز برای همیشه رفع می شود.

*شناسایی 37 مورد مالاریا در هرمزگان
مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه 37 مورد مالاریا در استان شناسایی شده که فقط یک مورد از آن انتقال محلی بود و 36 مورد دیگر به عنوان مالاریای وارده و توسط اتباع بیگانه وارد استان شده است.
دکتر رضا صفری در گفت وگوبا ایرنا افزود: شهرستان بشاگرد از کانون های اصلی مالاریا در هرمزگان می باشد که در گذشته 80 درصد مالاریا استان به این منطقه اختصاص داشت.
وی ادامه داد: اما در چند سال اخیر با اجرای برنامه پیشگیرانه و بیماریابی و درمان، ابتلا به مالاریا کاهش چشمگیری داشته به گونه ای که بشاگرد در سالجاری به عنوان منطقه عاری از مالاریا شناخته شده است.
صفری تصریح کرد: سال 1386با آغاز عوامل مداخله ای توسط تیم گروه مبارزه با بیماریها در هرمزگان و انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین ارتقاء عوامل توسعه ای از جمله برق رسانی ، تاُمین آب شرب و سایر امکانات رفاهی در مناطق دور افتاده به ویژه شرق استان بیماری مالاریا کاهش چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: ازمهمترین چالش های پیش روی تیم مبارزه با بیماریها در برنامه حذف مالاریا ، تردد غیر مجاز اتباع بیگانه ، پراکندگی جمعیت به ویژه در شرق استان است.
وی با اشاره به اینکه حذف گونه های مختلف مالاریا از مهمترین اهداف برنامه حذف مالاریاست، گفت: در این برنامه ،موارد ابتلا به این بیماری در هفت سال گذشته در هرمزگان کاهش چشمگیر داشته و از577مورد ابتلا در سال 88 به 53مورد در سال 94 رسیده است.
صفری با بیان اینکه بیماری انگلی مالاریا به عنوان یکی از موارد مهم بهداشتی در کشورهای گرمسیری شناخته می شود،یادآورشد: اگر چه نزدیک به 60سال از آغاز طرح موسوم به ریشه کنی مالاریا در کشور می گذرد اما این بیماری همچنان در استان های جنوب و جنوب شرق کشور وجود دارد که عزم جدی مسئولان در حمایت از طرح ملی حذف بیماری مالاریا را می طلبد .
وی تصریح کرد:با توجه به اینکه حذف مالاریا یک برنامه ملی است که به وزارت بهداشت محدود نمی شود،مدیریت ارشد استان های درگیر این بیماری و نهادهای مرتبط باید حساسیت و همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.

*اختصاص بیش از 256 میلیارد ریال اعتبار به شهرستان بشاگرد
فرماندار شهرستان بشاگرد از اختصاص 256 میلیارد و 810 میلیون ریال اعتبار به این شهرستان از محل اعتبارات ماده 180 خبر داد و گفت: اعتبار تخصیص یافته از محل مذکور در مقایسه با سال گذشته 61 درصد رشد داشته است.
فلکناز دهقانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اعتبار به بخش های راه، کشاورزی، آموزش و پرورش، گردشگری، حمل و نقل و آب و فاضلاب تخصیص یافته است.
دهقانی تصریح کرد:1/12 درصد از اعتبارات ماده 180 به بشاگرد اختصاص یافته که از این حیث بشاگرد سومین شهرستان هرمزگان می باشد که بیشترین اعتبار به آن تخصیص یافته است.
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری بشاگرد افزود: یکی از موارد مهم زیرساختی و عمرانی که زمینه توسعه هر شهرستانی را فراهم می سازد، راه مناسب دسترسی است که متاسفانه بشاگرد از این مهم بی بهره مانده است.
حسین باباخانی اضافه کرد: هرچند سال گذشته بیشترین اعتبارات راهسازی در بین دوازده شهرستان هرمزگان به بشاگرد اختصاص یافت اما در برابرحجم بالای کارهای راهسازی بسیار کم است طوریکه اندک پیشرفتی در این بخش دیده نشد.
وی ادامه داد: متاسفانه هزینه ساخت یک کیلومتر راه در شهرستان بشاگرد به دلیل موقعیت کوهستانی، بیش از ده برابر راهسازی در شهرستانهای دیگر است.
* اجرای طرحهای کشاورزی و ایجاد اشتغال برای مردم بشاگرد
بشاگرد وسعت زیاد برای کشاورزی ندارد اما بخش هایی از آن بواسطه وجود قنات و سد های خاکی وملاتی امکان کشاورزی در زمینه نخیلات ، انگور وسیر وحتی استفاده از رودخانه ها برای آبزی پروری دارد.
مدیر جهاد کشاورزی بشاگرد از توابع هرمزگان گفت: دوهزار تن خرما ازسطح 700هکتار ازنخلستانهای این شهرستان به روش ارگانیک ( محصول سالم بدون استفاده از سموم نباتی و کود شیمیایی) برداشت شود.
محمد احمدی افزود: کم آبی، خشکسالی مستمر و فرسوده بودن نخیلات باعث کاهش 30درصدی میزان تولید محصول نخلستانهای این شهرستان نسبت به سال گذشته شده که بایستی خسارت وارده ازطریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران شود.
وی ، وجود ارقام غیر اقتصادی و همچنین کوچک بودن زمینهای زیر کشت بعنوان مشکلات اصلی نخلداران این شهرستان نام برد ویاد آور شد: از اصلاح وجایگرینی نخیلات بشاگرد با استفاده از ارقام اقتصادی، باز سازی قنوات و احداث سد های سنگی و ملاتی بعنوان مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی برای احیاء نخلستانهای این شهرستان نام برد.
شهرستان بشاگرد با 40 هزار نفر جمعیت ، سه بخشش و 166 روستا در 270 کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده که در سال 87 از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرد ، به واسطه کوه های فراوان جمعیت پراکنده ای دارد و شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است.
گزارش از خلیل تنیده رئیس ایرنا هرمزگان
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید