Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

تغذیه مناسب و کافی گیاه از عوامل مؤثر در بهره‌وری آب/غیر یکسانی کیفیت کود در تمام دنیا

طبق آمارهای موجود، ضریب همبستگی افزایش عملکرد کشت گندم و مصرف کود شیمیایی در کشت آبی 78 درصد و در کشت دیم گندم 51 درصد است.

تغذیه مناسب و کافی گیاه از عوامل مؤثر در بهره‌وری آب/غیر یکسانی کیفیت کود در تمام دنیا

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، با اشاره به اینکه بهره‌وری عوامل تولید به ترکیب مناسب و بهینه نهاده‌ها و عوامل تولید بستگی دارد، گفت: تغذیه کافی گیاه و مصرف انواع کودهای شیمیایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های رشد گیاه می‌تواند بهره‌وری سایر عوامل تولید و نهاده‌ها نظیر آب را بالا ببرد.

یزدان سیف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر افزود: تعابیر عامیانه از مصرف کود شیمیایی در جامعه وجود دارد که امروز در کشور ما کود شیمیایی زیاد مصرف می‌شود، اما این اظهار نظرها با مبانی علمی و تجربی و حتی تجربه کشورها سازگاری ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که متوسط سرانه مصرف عناصر کودی در زمین‌های زراعی جهان حدود 120 کیلو‌گرم است و اغلب کشورهای توسعه یافته اروپایی میزان مصرف عناصر کودی آنها‌ بالاتر از میانگین جهانی است. بر این اساس، همبستگی زیادی بین مصرف سرانه عناصر کودی و کمبود منابع آب در کشورهای جهان بر اساس این رتبه بندی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طبق آمار 2013 بانک جهانی، ایران رتبه 117 را در مصرف کود دارد، ادامه داد: مجموع مصرف سه عنصر اساسی فسفر، پتاسیم و نیتروژن در دنیا 184.6 میلیون تن بوده است که مصرف این عناصر از سال 2011 تا 2014 به‌طور میانگین 1.5 درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2018 به 200 میلیون تن رسد.

به گفته سیف، این در حالی است که ایران با در اختیار داشتن یک درصد تولید جهانی، باید یک میلیون و 840 هزار تن از این عناصر را مصرف کند که پس از تبدیل به کود این رقم به 4.7 میلیون تن افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، در سال 2009 که مصرف کود در ایران به چهار میلیون و 200 هزار تن رسید، کمترین واردات غذا اتفاق افتاد و حتی 500 هزار تن گندم نیز صادر شد، اما با این حال، در همین سال به ازای هر هکتار 115.5 کیلوگرم عنصرکودی در مزارع ایران پاشیده شد که در مقایسه با آمار سرانه مصرف 119 کیلویی جهان، تقریباً به میزان متوسط دنیا مصرف کرده‌ایم. این در حالی است که کشورهایی مانند انگلستان، چین و آمریکا به ترتیب 284، 730 و 155 کیلوگرم عنصر کودی در هر هکتار مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به کمبود آب و بحرانی که تقریبا تمام کشور را درگیر کرده، نیاز است، ترکیب بهینه عوامل بیشتر رعایت شود و مصرف کود را افزایش دهیم تا بهره‌وری آب ارتقا یابد؛ یعنی در بیشتر مناطق بدون اینکه زمین را تغذیه کنند، از آن غذا می‌گیرند. در چنین شرایطی زمین فرسوده شده و بهره‌وری عوامل تولید پایین می‌آید؛ بنابراین اراضی آب مصرف می‌کنند، اما غذا ندارند.

سیف یادآور شد: طبق آمارهای موجود، ضریب همبستگی افزایش عملکرد کشت گندم و مصرف کود شیمیایی در کشت آبی 78 درصد و در کشت دیم گندم 51 درصد است.

وی در پایان درباره کیفیت کودها تأکید کرد: کیفیت کود بسته به فرمولاسیون و ترکیب عناصر و مواد همراه و همچنین کیفیت فرآوری و تولید متفاوت است و هر کشوری بسته به منابع داخلی و شرایط آب و خاک خود از بخشی از این ترکیبات استفاده می‌کند./

V-950530-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید