Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ذرت گران نمی‌شود/ حلقه‌های پایانی عرضه گوشت گوسفند، به‌دنبال افزایش قیمت

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اتفاقاتی که تا چند هفته آینده می‌افتد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت ذرت ثابت باقی بماند.

ذرت گران نمی‌شود/ حلقه‌های پایانی عرضه گوشت گوسفند، به‌دنبال افزایش قیمت


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اتفاقاتی که تا چند هفته آینده می‌افتد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت ذرت ثابت باقی بماند.

حسن رکنی امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی پیشرفته صدور گواهی محصولات ارگانیک، در گفت‌وگو با ایانا افزود: افزایشی در قیمت ذرت اتفاق نمی‌افتد، زیرا شرایط به‌وجودآمده می‌تواند به‌گونه‌ای نرخ‌ها را بالانس و متوازن کند.

به گفته وی، خرید خوبی در بخش ذرت برای کشور صورت گرفته و بر مبنای آن، این محصول به‌صورت مستمر وارد می‌شود؛ ضمن اینکه برزیل تعهداتی نسبت به ایران دارد که باید به آن عمل کند، حتی اگر لازم باشد کشور از آرژانتین و آمریکا ذرت بخرد؛ بنابراین تا مدتی که قرار است ذرت مورد نیاز ایران را تأمین کند، باید به شرکت‌های ایرانی با همان قیمت تعیین‌شده، ذرت بفروشد.

معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: گذشته از این‌ها تا چند هفته دیگر بخش قابل توجهی از ذرت داخلی وارد بازار می‌شود که در تعدیل قیمت‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ به‌عنوان مثال اکنون نرخ جو به‌خاطر فراوانی، در برخی مواقع در بازار به قیمتی پایین‌تر از نرخی است که در بندر تخلیه می‌شود. بنابراین همان‌طور که عرضه بیش از حد در کالاهای دیگر بر کاهش قیمت تأثیرگذار است، ذرت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رکنی ادامه داد: حتی اگر برزیل هم نتواند ذرت مورد نیاز ایران را تأمین کند، می‌توان آن را از کشورهای دیگر مانند روسیه یا اوکراین تأمین کرد؛ پس به هر شکلی که شده، اجازه کمبود در داخل را نخواهیم داد.

وی درباره افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار تصریح کرد: در واقع بیشتر این افزایش قیمت دامن زده شده، از سوی حلقه‌های پایانی بازار است که به‌دنبال افزایش قیمت می‌گردند و برای توجیه وسوسه های سودجویی بیشتر خود دیواری هم کوتاه‌تر از تولیدکنندگان، پیدا نکرده‌اند.

رکنی معتقد است: از آنجا که افزایش قیمت دام زنده نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد بوده، بنابراین تأثیر آن در افزایش قیمت نهایی در همین حدود است؛ به همین دلیل اگر قرار باشد افزایش بیشتری در قیمت نهایی پیدا شود، قصاب‌ها وارد می‌شوند و ربطی به تولیدکننده ندارد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر به‌خاطر رونق مراتع، برخی عشایر دام‌ها را برای پروار نگهداری کنند، تأخیری 10 تا 20 روزه خواهد داشت که این موضوع به افزایش مقدار گوشت هنگام توزیع در بازار منجر می‌شود./

V-950530-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید