Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های جهانی؛

تحقیقات پژوهشگر آفریقایی درباره بهبود عملکرد زنان کشاورز/ برای هزینه تحصیلاتم، بادام‌زمینی می‌فروختم/ چرا رشته کشاورزی خواندم؟

"مفانگرا کامانگا" (Mphangera Kamanga)، متولد مالاوی(1) است. وی در سن 12 سالگی، آرزو داشت تا به دانشگاه برود و در رشته کشاورزی درس بخواند تا بتواند قدمی برای بهبود عملکرد کشاورزان بردارد.

تحقیقات پژوهشگر آفریقایی درباره بهبود عملکرد زنان کشاورز/ برای هزینه تحصیلاتم، بادام‌زمینی می‌فروختم/ چرا رشته کشاورزی خواندم؟

"مفانگرا کامانگا" ( Mphangera Kamanga )، متولد مالاوی (1) است. وی در سن 12 سالگی، آرزو داشت تا به دانشگاه برود و در رشته کشاورزی درس بخواند تا بتواند قدمی برای بهبود عملکرد کشاورزان بردارد.

وی می‌گوید:‌ زمانی که به این موضوع فکر می‌کردم چگونه می‌توانم عملکرد کشاورزان به‌ویژه زنان را بهبود دهم، به این نتیجه رسیدم که استفاده ازتکنولوژی‌های روز دنیا و وسایلی که در زمان و انرژی صرفه‌جویی می‌کنند می‌تواند در افزایش بازده زمین و هم بازده کاری کشاورزان، مؤثر باشند.

این پژوهشگر آفریقایی، ‌در حال حاضر در سال آخر کارشناسی ارشد زراعت در دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی درس می‌خواند. گفتنی است، تحقیقات وی، در زمینه بهبود بهره‌وری کشاورزان خرده‌پا آفریقا با منابع محدود، به‌ویژه در حوزه زنان کشاورز، به‌عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی بنیاد پژوهشگران "مسترکارت" (2) ، در نظر گرفته شده است.

خانم "کامانگا" یکی از 45 جوانی است که از میان 54 کشور آفریقایی،‌ به‌عنوان نماینده‌ جوان از کشور مالاوی و کسی که در حوزه کشاورزی سیاست‌های کشورش را هماهنگ می‌کند، از سوی شبکه سیاست‌گذاری جوانان آفریقا (3) انتخاب شده است. گفتنی است وی با کسب چنین نقشی، می‌تواند برای انجام سیاست‌های یکپارچه‌سازی در حوزه کشاورزی و حمایت از زنان و جوانان کشاورز گام‌های بیشتری در حل چالش‌های پیش روی آنان بردارد.

در سال گذشته، کامانگا، یکی از 70 زنی بود، که توانست به عضویت مرکز معتبر تحقیقاتی African Women in Agriculture and Research Development (4) (پس از اتمام تحصیلات در رشته کشاورزی در دانشگاه کیپ تاون) درآید.

از برنامه تحقیقاتی این مرکز، افزایش تحقیق و مهارت‌های زنان پژوهشگر در حوزه کشاورزی در سراسر کشورهای جنوب صحرای آفریقا است که می‌تواند روی بهبود عملکرد کشاورزان خرده‌پا آفریقا، به خصوص زنان تأثیرگذار باشد.

این پژوهشگر در ادامه به گزارشگر سایت University World News گفت: "به‌دلیل اینکه اکثر کشاورزان خرده‌پا در آفریقا، زنان هستند، بنابراین من در نظر دارم تا تحقیقات خود را روی زنان کشاورز و چالش‌های پیش روی آنان قرار دهم."

کامانگا افزود: "یکی از این چالش‌ها در آفریقا این است که بیشتر زمین‌ها در تصرف مردان است. زنان به‌دلیل اینکه زمین کافی و واجد شرایط در اختیار ندارند، قادر به گرفتن وام نیستند."

به گفته وی، این تضاد، با واقعیتی که در سطح خانواده است، هم‌خوانی ندارد؛ چراکه در سطح خانواده بیشترین تصمیم‌گیری‌ها را زنان می‌گیرند. علاوه براین، آنها به غیر از فعالیت‌های کشاورزی کارهای روزمره و مسئولیت‌های خانواده را هم انجام می‌دهند.

کامانگا خاطرنشان کرد: "هنگامی که من در مورد روشی برای بهبود فعالیت‌های کشاورزی در آفریقا فکر می‌کردم، متوجه شدم که باید به فن آوری‌هایی روی آورد که سبب صرفه‌جویی در انرژی و زمان و همچنین باعث افزایش بازده محصول کشاورز به خصوص برای زنان کشاورز شود."

وی معتقد است: محدودیت منابع در میان کشاورزان خرده‌پا در سراسر آفریقا وجود دارد. زمین برای مردم فقیر محدود است؛ بنابراین استفاده بیشتر از فن ‌آوری‌های محلی موجود، برای رسیدن به بازده بالاتر دارای اهمیت است.

این پژوهشگر در تحقیقات خود در دانشگاه پرتوریا، روی سیستم‌های کشاورزی خرده‌پا و با توجه به این نکته که چگونه می‌توان با استفاده از منابع محلی، خروجی کار را بهبود بخشید، کار می‌کند.

کامانگا ادامه داد: "بسیاری از کشاورزان با کمبود منابع روبه‌رو هستند، پرسشی که وجود دارد این است چگونه آنها می‌توانند از منابع موجود محلی، برای بهبود عملکرد محصولات خود استفاده کنند؟"

گفتنی است که تحقیقات این پژوهشگر در آفریقای جنوبی تحت نظارت سه سرپرست، یکی در منطقه آفریقای جنوبی و دیگری در هلند انجام می‌شود.

وی، باور دارد که چالش‌های پیش روی کشاورزان خرده‌پا در سراسر آفریقا به شکلی مشابه وجود دارد و در نتیجه روش‌های تولید مورد استفاده آنها نیز شبیه به هم است.

کامانگا، سعی دارد تا مطالعات خود را روی تولید و استفاده از کود آلی و پیاده‌سازی سیستم‌های خاک‌ورزی برای نگهداری آب متمرکز کند.

در همین راستا، ‌وی از ابزار‌های مدل‌سازی پیش‌بینی تغییرات آب و هوا، برای دریافتن چگونگی اثر تغییرات آب و هوایی روی سیستم‌های کشاورزی و این که چه نوع فناوری می‌تواند برای بهبود تولید محصول در زمان تغییرات آب و هوا به کار رود، در تحقیقات خود استفاده می‌کند.

کامانگا یکی از 9 فرزند خانواده و در روستایی نزدیک کاسونگو متولد شده است. زمانی که به مدرسه می‌رفت، توانایی علمی بالایی داشت. وی همچنین می خواست به موفقیت های بالاتر برسد.

زمانی که وی در "لیلونگوه" وارد دبیرستان شد، برای این که کرایه اتوبوس‌اش را بپردازد، مجبور شد تا با خریداری بادام‌زمینی، بو دادن آن، و فروش آن شغلی برای خود دست و پا کند. این در حالی بود که خانواده هیچ پول اضافی نداشت و علاوه بر این حقوق پدر خانواده که در مخابرات کار می‌کرد، در سال 2008 قطع شده بود.

این پژوهشگر آفریقایی تصریح کرد: "زمانی که پدر و مادرم فهمیدند که من می خواهم در زمینه کشاورزی فعالیت کنم و تصمیم دارم تا امنیت غذایی هموطنان و زنان کشاورز کشورم را بهبود ببخشم، از من حمایت‌ کردند. البته در این راه مادرم بیشتر مشوق من بود."

پس از ثبت نام در کالج کشاورزی بوندا (5) رأی یک دوره چهارساله، درخواست کامانگا، برای بورسیه در دانشگاه پذیرفته شد.

در حالی که مدارک خود را در دانشگاه کیپ تاون تکمیل می‌کرد، درخواست خود را به بنیاد "مسترکارت" نیز داد. پس از پذیرفتن درخواستش، برای ادامه تحقیقات وی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پرتوریا به وی بورس تحصیلی داده شد؛ این باعث شد تا به هدف دوران کودکی خود، همان کمک به کشاورزان خرده‌پا و به‌ویژه زنان کشاورز نزدیک‌تر شود.

کامانگا تصمیم دارد پس از دانش‌آموختگی‌اش، به مالاوی برگردد و یک مرکز آموزشی در آنجا تأسیس کند.

وی یادآور شد: "می‌خواهم جوانان علاقه‌مند در بخش کشاورزی را تشویق کنم تا در این مرکز حضور یابند و با حضور و مشارکت آنها بتوانم اطلاعات خود را به آنها انتقال دهم."

این بانوی پژوهشگر تأکید کرد: "هنگامی که من به روستای خود بازگردم، بسیار شور و شوق دارم که در بهبود کشاورزی کشورم و روستایم نقش داشته باشم، می‌خواهم به کشاورزان کمک کنم تا بدانند چگونه از منابع موجود استفاده کرده و این که آنها را آگاه کنم چه اهدافی را در کشاورزی باید دنبال کنند."

کامانگا اظهار داشت: "زمانی که به روستایم بازگردم، اهالی ازمن خواهند پرسید که چرا من در رشته کشاورزی تحصیل کرده‌ام و رشته و مهندسی و یا رشته دیگری انتخاب نکردم؟ من در پاسخ به آنها خواهم گفت که کشاورزی تنها در مزرعه خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌توان در کشاورزی طیف وسیعی از جنبه‌های سیاست‌گذاری درباره کارآفرینی و سایر فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار را در نظر گرفت."

وی همچنین گفت: بین محققان و کشاورزان خرده‌پا آفریقایی از لحاظ موضوعات علمی اختلاف نظر است که این موضوع، به‌ویژه درباره محققان زن بیشتر صدق می‌کند.

کامانگا به این نکته اشاره کرد که ما برای کمک به توسعه کشاورزی به خصوص بهبود امور زمین و مسائل مالی زنان کشاورز، به پژوهشگران زن در این حوزه نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: "فعالیت‌های کشاورزی و روش‌های انتخابی، هنوز هم تا حد زیادی به منابع موجود وابسته است. تحقیقات من با آگاهی به این نکته که منابع در آفریقا محدود است، انجام می‌گیرد. کشاورزان تنها زمانی روش‌ها و فناوری‌های جدید را قبول می‌کنند که واقعاً ببینند انجام آن روش‌ها روی زمین نتیجه می‌دهد."

همچنین این پژوهشگر در نظر دارد تا مرکزی با هدف مطالعه و تحقیقات روی بذر و عرض با کیفیت آن به کشاورزان محلی همراه با فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای جوانان راه‌اندازی کند.

کامانگا خاطرنشان کرد: "برخی کشاورزان هنوز در برابر تغییر بذر، مقاومت نشان می‌دهند، اما به نظر من، محققان آفریقایی با استفاده از این فرصت، می‌توانند با نشان دادن ارزش کارآیی بذرهای اصلاح شده همراه با بازدهی بالا، با وجود محدودیت منابع، گامی مثبت در راه افزایش محصول خود بردارند."/

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.universityworldnews.com/


پی‌نوشت:

1- جمهوری مالاوی کشوری است محصور در خشکی واقع در جنوب شرق آفریقا، شمال موزامبیک و شرق زامبیا . پایتخت کشور لیلونگوه است.

2- این بنیاد، دسترسی به آموزش متوسطه و عالی برای جوانانی که آماده خدمت به جامعه خود هستند، فراهم می‌کند. افرادی که انتخاب می‌شوند فرصت تحقیق روی موضوعات خود را پیدا می‌کنند و همچنین از طریق شرکای بنیاد از نظر مالی، تحصیلی حمایت می‌شوند.

3- African Network of Youth Policy Experts : از کارهای این نهاد، بررسی شرایط جوانان و چالش‌های جوانان در قاره آفریقا است. این نهاد می‌کوشد تا رفاه و مسائل اجتماعی جوانان درآفریقا با استاندارد سازمان ملل متحد کشور مطابقت داشته باشد.

4- این مرکز با دادن کمک‌هزینه‌های تحصیلی به زنان پژوهشگر در زمینه کشاورزی در جنوب صحرای آفریقا و بالا بردن مهارت‌های علمی آنان، در نظر دارد تا زنان و جوانان به مقام های علمی و دستاوردهای آن در بخش کشاورزی دست یابند.

5- یکی از پنج دانشکده دانشگاه مالاوی که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد و دارای رشته‌های ازجمله کشاورزی، محیط زیست و علوم اجتماعی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید