Iranian Agriculture News Agency

معرفی طرح ها و برنامه های سه گانه تدوین شده برای ارتقاء کیفیت زندگی جامعه عشایر 

جهانگیری : کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایری تشکیل می شود

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حق خانوارهای عشایری است که از امکانات اولیه زندگی و رفاه نسبی برخوردار باشند، افزود: جامعه عشایری بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و اگر رفاه نسبی و حداقل های زندگی برای آنها فراهم نشود، شاهد مهاجرت آنها به حاشیه شهرها خواهیم بود که این مهاجرت می تواند به بروز مشکلات متعدد از جمله آسیب‌های اجتماعی منجر شود.

جهانگیری : کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایری تشکیل می شود

باید شرایطی فراهم شود تا فرزندان عشایر کشور به دلیل عدم امکانات از تحصیل بازنمانند و این موضوع باید به طور جدی از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جلسه شورای عالی عشایر عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه از جامعه عشایر کشور به عنوان طبقه ای محروم و در عین حال پربازده یاد کرد و گفت: جامعه عشایری در حقیقت از حداقل های زندگی برخوردار هستند اما سهم عمده ای در تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایفا می کنند.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حق خانوارهای عشایری است که از امکانات اولیه زندگی و رفاه نسبی برخوردار باشند، افزود: جامعه عشایری بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و اگر رفاه نسبی و حداقل های زندگی برای آنها فراهم نشود، شاهد مهاجرت آنها به حاشیه شهرها خواهیم بود که این مهاجرت می تواند به بروز مشکلات متعدد از جمله آسیب‌های اجتماعی منجر شود.
جهانگیری همچنین تأمین امکانات آموزشی و فرهنگی برای جامعه عشایری را از سیاست های جدی دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا فرزندان عشایر کشور به دلیل عدم امکانات از تحصیل بازنمانند و این موضوع باید به طور جدی از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.
جهانگیری با تأکید بر ضرورت فراهم شدن زندگی مناسب و آبرومند در مناطق روستایی و عشایری تصریح کرد: دامپروری و صنایع دستی از مهمترین زمینه های اشتغال جامعه عشایر کشور است و اگر برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایر اجرا شود، خدمتی ماندگار و مهم برای جامعه عشایر خواهد بود.
معاون اول رئیس جمهور از وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایر بخاطر پیگیری های مستمر در جهت تأمین نیازهای جامعه عشایری کشور قدردانی و خاطرنشان کرد: گزارش های ارایه شده نشان می دهد که برنامه ها و طرح های مناسبی برای حل مشکلات عشایر کشور و تامین نیازهای آنان تدوین شده است.
جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برخورداری جامعه عشایر از برق و خدمات انرژی گفت: لازم است کارگروهی متشکل از وزارتخانه های نفت، نیرو و سایر دستگاه های ذیربط تشکیل شود و همه مسائل مرتبط با نیازهای عشایر به خدمات انرژی نظیر گاز و برق را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهند.
در این جلسه که وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون توسعه روستایی معاون اول رئیس جمهور نیز حضور داشتند، رئیس سازمان امور عشایر گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه گذشته شورا ارایه و توضیحاتی درباره نمودار تحولات جمعیتی عشایر و توانمندی های جامعه عشایری در حوزه های اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی بیان کرد.
رییس سازمان امور عشایر همچنین به معرفی طرح ها و برنامه های سه گانه تدوین شده برای ارتقاء کیفیت زندگی جامعه عشایر و تامین نیازهای آنان پرداخت و گفت: برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری، طرح ویژه ارایه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری کشور و برنامه ویژه ارتقا سطح برخورداری عشایر از بهداشت، درمان، بیمه ها و خدمات حمایتی از جمله طرح هایی است که برای جامعه عشایر کشور تدوین شده است.
وی به تشریح جزئیات این برنامه ها، اهداف تعیین شده و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح ها پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر، این طرح ها به تصویب رسید.
رئیس سازمان امور عشایری همچنین یکی از دستاوردهای دولت را تعیین کد شناسه برای کانون های قشلاق استقرار عشایر عنوان کرد و گفت: تا پیش از سال 92 حدود 30 درصد از کانون های استقرار عشایر فاقد کد شناسه بوده اند که این میزان تا پایان سال 94 به 9 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: از سال 92 تا سال 95 بیش از 400 کانون استقرار عشایر دارای کد شناسه شده اند که موجب برخورداری بیشتر عشایر از خدمات زیربنایی در کانون های استقرار قشلاقی شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این جلسه، به تشریح پیشنهاد تشکیل «کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایری» پرداخت و گفت: توسعه گردشگری طبیعی و مناسب سازی خانه های عشایری و روستایی برای اسکان و اقامت گردشگران داخلی و خارجی، علاوه بر اشتغالزایی، می تواند منجر به توسعه روستاهای کشور شود. پس از توضیحات سلطانی فر، با پیشنهاد تشکیل این کارگروه موافقت گردید.
طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایر کشور نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح برنامه های این وزارتخانه برای توسعه این خدمات به جامعه عشایری پرداخت.
نمایندگان وزارتخانه های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست، برنامه های این دو دستگاه اجرایی را برای ارتقاء و بهبود خدمات به جامعه عشایری تشریح کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید