Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایانا:

مکانیزاسیون هست، نقدینگی نیست

یکی از دامپروران کشور گفت: در حال حاضر تمام مشکلات دامداران در نبود نقدینگی خلاصه می‌شود، وگرنه مشکل خاصی در بخش مکانیزاسیون وجود ندارد.

مکانیزاسیون هست، نقدینگی نیست


یکی از دامپروران کشور گفت: در حال حاضر تمام مشکلات دامداران در نبود نقدینگی خلاصه می‌شود، وگرنه مشکل خاصی در بخش مکانیزاسیون وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی اصفهان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: به‌دلیل کم‌توانی مالی و نبود نقدینگی در عرصه دامپروری، مکانیزه کردن واحدهای دامداری کمتر امکان‌پذیر خواهد بود.

هاشم نصراللهی با اشاره به اینکه مهم‌ترین قسمت مکانیزاسیون در سالن‌های شیردوشی خلاصه می‌شود، افزود: شیردوش‌ها از آنجا که با حیاتی‌ترین و اقتصادی‌ترین ارگان دام یعنی پستان در ارتباط هستند، باید کارآیی دستگاه‌ها منحصر به فرد و ظریف باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته در این موضوع، محققان و تولیدکنندگان ایرانی طراحی‌های مطلوبی انجام داده‌اند، اما هنوز عمده دستگاه‌های موجود در اندکی از واحدهای بزرگ دامپروری، وارداتی است.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی اصفهان، یک شیردوش خوب نه‌تنها باید پستان گاو را از آسیب حفظ کند، بلکه با تخلیه کامل شیر و جلوگیری از آلودگی‌های ثانوی، از خسارت‌های احتمالی بکاهد و روند تولید دام را در وضعیتی استاندارد نگه دارد؛ این در حالی است که بحران‌های مالی از صاحبان دامداری‌ها حق انتخاب را گرفته و آنها را مجبور کرده که از تکنولوژی‌های سطح پایین استفاده کنند. این باعث آسیب به سیستم‌های شیردهی می‌شود و بهره‌وری را پایین می‌آورد.

نصراللهی ادامه داد: همین مشکل در دستگاه‌های کودروبی هم وجود دارد؛ بحثی که از اهمیت فوق‌العاده در بهداشت محیط کار و محیط زیست برخوردار است. البته در داخل کشور، طراحی‌های قابل توجهی برای تولید دستگاه‌های کودروبی انجام شده، اما باز هم کمبود نقدینگی اجازه خرید چنین دستگاه‌هایی را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: اکنون یکی از معضلات اساسی واحدها همین بهداشت محیط است. حتی در مقاطعی، به خاطر ایجاد آلودگی زیست محیطی، از دامداران شکایت شده و برای آنها در دادگاه پرونده تشکیل داده‌اند. در صورتی که ریشه اصلی مشکل، ناتوانی در تامین مالی است نه نبود دستگاه یا سهل‌انگاری دامدار.

آسیاب‌میکسر، فیدر و سیستم‌های خوراک‌دهی، دستگاه‌های ضدعفونی و گندزدا و همچنین تصفیه فاضلاب، از دیگر مواردی است که این کارشناس درباره مکانیزاسیون و ناتوانی فعالان در دسترسی به آنها به‌دلیل نبود اعتبار کافی اشاره کرد./

V-950531-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید