Iranian Agriculture News Agency

این حشره‌کش‌ها، زاد و ولد زنبورها را کاهش می‌دهد

برآورد پژوهشگران نشان داده است در پنج گونه زنبور از انواع spined mason(1) و زنبور furrow bees(2)، مواد شیمیایی باعث انقراض حداقل 20 درصد از جمعیت محلی آنها شده است.

این حشره‌کش‌ها، زاد و ولد زنبورها را کاهش می‌دهد

برآورد پژوهشگران نشان داده است در پنج گونه زنبور از انواع spined mason (1) و زنبور furrow bees (2) ، مواد شیمیایی باعث انقراض حداقل 20 درصد از جمعیت محلی آنها شده است.

به گزارش ایانا از وب‌سایت NEWS24 ، بین سال‌های 1994 - 2011، با مطالعه روی 62 گونه حشره، که در معرض آفت‌کش‌ها (که برای درمان آفت محصولات زراعی کلزا در انگلستان مورد استفاده قرار می‌گیرند) بودند، این نتیجه به دست آمد، که در پنج گونه حشره ازجمله خشت‌مال‌خاردار (3) و زنبورعسل شیار (4) ، مواد شیمیایی باعث انقراض حداقل 20 درصد از جمعیت آنها شده است.

جمعیت زنبور عسل که از طیف گسترده‌ای از گل برای تهیه غذا استفاده می‌کنند، سه برابر بیشتر در میان گونه‌های دیگری -مانند buff-tailed bumblebee (5) - که از کلزا تغذیه می‌کردند، کاهش یافته است.

این یافته‌ها در مجله کارشناسی Nature Communications منتشر شده است و بررسی درباره خطرات کلی حشره‌کش‌های pestkillers neonic به اطلاع سازمان استاندارد غذایی اروپا ( EFSA ) (6) رسیده و قرار است بررسی نهایی تا ژانویه 2017 انجام شود.

همچنین با توجه به نتایجی که در مقیاس کوچک و کوتاه‌مدت مطالعاتی که پیش از این انجام شد،‌ از neonics به‌عنوان عامل اصلی در کاهش زنبور عسل ، به‌ویژه گونه‌هایی که برای گرده‌افشانی و تولید عسل پرورش می‌یابند، یاد شده است.

بر خلاف آفت‌کش‌ها که در سطح شاخ و برگ باقی می‌ماند، نئونیکوتینوید ( neonicotinoids ) توسط گیاه از مراحل اولیه جذب می‌شود و به برگ، گل، ریشه و ساقه سرایت می‌کند.

این درحالی است که این حشره‌کش‌ها به‌طور گسترده در طول 20 سال گذشته و برای کنترل sap-feeding insects مانند aphids (7) و حشراتی از ریشه گیاه تغذیه می‌کند، استفاده شده است.

بن وودکاک Ben Woodcock ، محقق مرکز NERC در آکسفوردشایر (8) ، گفت: نتایج تحقیقات ما نه‌تنها برای حفظ گونه‌های زنبور عسل، بلکه برای حفظ سیستم گرده‌افشانی برای پایداری محصولات هم کاربرد دارد.

Neonics ، ‌یکی از علل متعدد برای کاهش چشمگیر در کلنی‌های زنبور عسل، به‌ویژه در اروپا و ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

وی افزود: از بین رفتن زیستگاه، عوامل بیماری‌زا، تغییرات آب و هوا و استفاده از سایر حشره‌کش از دیگر عوامل احتمالی هستند.

مطالعات قبلی نشان داده نئونیکوتینوید می‌تواند باعث شود زنبور عسل راه خود را گم کرده و نتوانند مسیر کندو را تشخیص دهند و همچنین کاهش مقاومت آنها در برابر بیماری‌ها هم به‌دنبال دارد.

آزمایش‌های اخیر نشان داده که حشره‌کش‌ها، قدرت زنده ماندن اسپرم زنبور عسل را کاهش می‌دهد. در همین راستا، ‌اتحادیه اروپا یک مهلت قانونی برای فروش نئونیکوتینوید قرار داده است، هرچند برخی از کشورهای اروپایی همچنان از آنها استفاده می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس یک مطالعه به‌تازگی منتشر شده، زنبور وحشی می‌تواند با گرده‌افشانی ارزشی بیش از سه دلار در 250 هکتار در هر سال،‌ به همراه داشته باشد. گفتنی است حدود 80 درصد از گرده‌افشانی گیاه توسط حشرات به‌ویژه زنبورها انجام می‌شود./

ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.news24.com/


پی‌نوشت:

1- mason : میسون، یک نام مشترک برای گونه‌ای از زنبورها از جنس Osmia و از خانواده Megachilidae است.

2- این زنبور در بیشتر نقاط بریتانیا یافت می‌شود.

3- mason : میسون، یک نام مشترک برای گونه‌ای از زنبورها از جنس Osmia و از خانواده Megachilidae است.

4- این زنبور در بیشتر نقاط بریتانیا یافت می‌شود.

5- از بزرگ‌ترین گونه زنبورعسل اروپا است.

6- سازمان اروپایی که بودجه‌ آن توسط اتجادیه اروپا تأمین شده و نظرات علمی و مشاوره در زمینه‌های همچون ایمنی غذا، بهداشت دام و حفاظت محصول ارائه می‌کند.

7- این حشره شپش‌مانند ریز، اندازه‌ای به طول سه میلی‌متر دارد، به رنگ‌های سبز، قرمز، صورتی، زرد، قهوه‌ای و سیاه دیده می‌شود. این حشره در نوک و زیر برگ‌های گیاه تجمع کرده و با مکیدن شیره گیاه رشد آن را متوقف می‌سازد. در نتیجه، برگ‌های گیاه کم‌رنگ شده و به تدریج جمع شده و می‌میرند.

8- Centre for Ecology & Hydrology : مرکز تحقیقاتی در حوزه هیدرولوژی (آب‌شناسی)، اکوسیستم است. ( NERC ) Natural Environment Research Council ، شورای پژوهش محیط زیست و از فعالیت‌هایش آموزش و نوآوری در علوم محیط زیست در انگلستان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید