Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به ایانا خبر داد:

افتتاح 58 پروژه کشاورزی تعاونی با 310 میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت/ تعداد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به 481 مورد رسید

در ایام هفته دولت 58 پروژه در بخش‌های مختلف آب و خاک، انبارهای چندمنظوره، فروشگاه‌های عرضه مستقیم، بوجاری بذر و... با 310 میلیارد ریال اعتبار بدون اتکا به منابع بانکی و با اشتغال‌زایی برای 295 نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح 58 پروژه کشاورزی تعاونی با 310 میلیارد ریال اعتبار در هفته دولت/ تعداد مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به 481 مورد رسید


در ایام هفته دولت 58 پروژه در بخش‌های مختلف آب و خاک، انبارهای چندمنظوره، فروشگاه‌های عرضه مستقیم، بوجاری بذر و... با 310 میلیارد ریال اعتبار بدون اتکا به منابع بانکی و با اشتغال‌زایی برای 295 نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در مصاحبه مطبوعاتی امروز به مناسبت هفته دولت، با اعلام این خبر گفت: در این ایام 58 پروژه در زمینه‌های آزمایشگاه آب و خاک، احداث انبارهای چندمنظوره، فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و کارخانه‌ها، سایت‌های بوجاری بذر، جایگاه سوخت و کارگاه‌های بسته‌بندی علوفه به بهره‌برداری می‌رسد که بیشترین تعداد پروژه‌های فوق مربوط به استان کرمان است.

حسین صفایی افزود: این تعداد پروژه برای 295 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند و عمدتاً برای اجرای آنها بدون اتکا به منابع بانکی و با هزینه‌کرد 310 میلیارد ریال از امکانات درون شبکه تعاونی‌ها هزینه شده است.

وی در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح استان‌ها که یکی از اولویت‌های این سازمان است، خاطرنشان کرد: تاکنون 481 مورد مرکز عرضه در سطح شهرهای کشور فعال شده است، در حالی که در سال 1392 تعداد این مراکز کمتر از 300 مورد بود.

صفایی ادامه داد: در برنامه داریم سالانه بین 40 تا 50 مورد به این مراکز عرضه مستقیم اضافه کنیم.


معرفی برنامه‌های خاص تعاون روستایی در سال 1395

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره برنامه‌های ویژه این سازمان در سال جاری تصریح کرد: حمایت از تولید محصولات کشاورزی با اجرای خریدهای تضمینی و تأمین و توزیع نهاده‌ها درون شبکه، حمایت از تکمیل حلقه‌های مفقوده در زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی، حمایت از ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی درون شبکه، ساماندهی و اصلاح نظام‌های بهره‌برداری از آب و زمین در عرصه‌های کشاورزی و آموزش و توانمندسازی تشکل‌های کشاورزی کشور از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در بخش اجرای قانون خریدهای تضمینی، جمع‌آوری بیش از چهار میلیون و 200 هزار تن گندم از حجم 11 میلیون تنی گندم خریداری‌شده توسط شرکت بازرگانی دولتی به وسیله این سازمان انجام شد که همگی آنها از تولیدات بهره‌برداران خرد کشاورزی بوده است.

صفایی تأکید کرد: در 900 مرکز خرید گندم، محصولات بهره‌برداران خرد خریداری و تحویل شرکت بازرگانی دولتی شد.

وی اظهار داشت: در زمینه خرید تضمینی محصول جو، 463 مرکز خرید حدود 960 هزار تن از یک میلیون و 200 هزار تن جوی فروخته‌شده در کشور را جمع‌‌آوری کردند.

صفایی از تداوم اجرای خرید تضمینی، تدارک برنامه‌های خرید وش پنبه و آمادگی برای خرید تضمینی ذرت خبر داد و گفت: امسال یک میلیون و 200 هزار تن جو از طریق تعاونی‌ها خریداری و از طریق بورس عرضه شده است که 700 هزار تن آن توسط متقاضیان خریداری شده و 500 هزار تن دیگر نیز روی تابلوی بورس رفته است.


ازسرگیری خریداری شیرخام از دو ماه گذشته

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره برنامه‌های خریداری شیرخام از کشاورزان افزود: به‌دلیل عدم تعادل قیمتی در بازار از سه سال گذشته، خرید شیرخام از کشاورزان در برنامه‌های سازمان تعاون روستایی قرار گرفت و این برنامه از آذر سال 1393 تا آذرماه سال 1394 اجرا شد و در طول دوره یک ساله اثرگذاری مناسبی داشت؛ به‌گونه‌ای که قیمت کل شیرخام مبادله‌شده حدود 75 تومان در هر کیلوگرم تفاوت داشت.

وی خاطرنشان کرد: با متوقف شدن خرید شیرخام، این فعالیت از دو ماه گذشته دوباره آغاز شد و امسال در 10 استان کشور با قیمت بالای یک‌هزار و 250 تومان شیرخام گاوداران خریداری می‌شود.

صفایی ادامه داد: در کنار خرید تضمینی شیر، بسته حمایتی به‌صورت مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده و علاوه بر آن برای خانوارهای ضعیف در هر سبد یک کیلوگرم پنیر تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: توزیع شیر مدارس نیز از ابتدای مهرماه انجام می‌شود تا بدین‌ترتیب مشکلی در شیرخام خریداری‌شده به‌وجود نیاید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: امسال روزانه 600 تا 700 تن شیرخام از بهره‌برداران خریداری می‌شود، در حالی که سال گذشته این رقم بالای یک‌هزار تن بوده است و علت کاهش مقدار آن تعدد مراکز است.

صفایی تأکید کرد: 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات از بانک‌ها برای خرید تضمینی و توافقی شیرخام دریافت شده، اما سقف خرید ما همچنان باز است.

وی اظهار داشت: تاکنون 35 درصد وجه خرید شیرخام به دامداران پرداخت شده که از محل فروش خامه و شیرخشک و تسهیلات بانکی بوده است و تا 20 شهریورماه سال جاری، کلیه مطالبات دامداران را تسویه خواهیم کرد.

صفایی همچنین گفت: برای تکمیل حلقه‌های مفقوده در زنجیره تأمین نهاده‌های کشاورزی و خدمات‌رسانی به روستاییان در سال جاری پنج کلینیک گیاه‌پزشکی، سه واحد مکانیزاسیون، 10 واحد خدمات مشاوره‌ای، 23 واحد کارگزاری بیمه و 12 مورد توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل انجام شده است.


ایجاد 1200 تشکل آب‌بران تا پایان برنامه ششم توسعه

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره تشکل‌های آب‌بران که یکی از برنامه‌های این سازمان است، افزود: این طرح یکی از طرح‌های 16 گانه اقتصاد مقاومتی است که به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ شده و این سازمان به‌عنوان مجری طرح انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید تا پایان سال جاری 180 تشکل آب‌بران در کشور تأسیس شود و بر اساس توافق‌نامه انجام‌شده و اقدام مشترک بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و تشکیل ستادی مشترک در این زمینه قرار است در 10 استان کشور اجرایی شود.

صفایی ادامه داد: شرکت‌های مشاوره‌ای انتخاب و قراردادهای لازم منعقد شده است و استان خوزستان با 30 تشکل آب‌بران، بیشترین تعداد را از آن خود کرده است که تاکنون 12 تشکل فعال در استان وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه در مجموع یک‌هزار و 200 تشکل آب‌بران در کشور اجرا می‌شود./

M-950601-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید