Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خبر داد:

اجرای موفق پروژه استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از پایان یافتن اجرای نمایشگاه و نمایش خیابانی سیار در قالب طرح استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

اجرای موفق پروژه استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از پایان یافتن اجرای نمایشگاه و نمایش خیابانی سیار در قالب طرح استقرار کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، شهرام شفیعی ضمن اعلام این مطلب گفت: این طرح به صورت پایلوت در 44 روستای حاشیه دریاچه ارومیه با هماهنگی مدیریت ترویج کشاورزی آذربایجان شرقی و عقد قرارداد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با دفتر حفاظت از تالاب های کشور در طول تابستان سال جاری اجرا شد.

وی با اشاره به نتایج اجرای این طرح افزود: تغییر در نگرش، دانش بهره برداران برای مشارکت آگاهانه و پایدار در مدیریت مزارع و اصول حفاظت از محیط زیست، مشارکت گروههای متنوع اجتماعی و جوامع محلی و تداوم آن در تمامی مراحل برنامه ریزی، اجرا و نظارت به ویژه در فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی اجرایی، توانمند شدن بهره برداران در تطبیق دانش بومی و یافته های علمی به مدیریت مزرعه از طریق برگزاری نمایش تئاتر خیابانی و برگزاری نمایشگاه تخصصی دست یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: کاهش و نحوه مصرف نهاده‌های شیمیایی شامل آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و کودهای شیمیایی، صرفه جویی در مصرف آب در مزارع هدف و انسجام سازمانی بین بخش های دولتی و غیر دولتی و محلی در موضوع مدیریت تالاب، از دیگر نتایج مهم اجرای این طرح بود.

شفیعی با اشاره به نحوه اجرای پروژه ادامه داد: در این طرح بیش از20 نفر از کارشناسان حوزه های کشاورزی به همراه اکیپ ناظران سازمان و گروه تئاتر خیابانی حضور داشتند و راهنمایی ها و اطلاعات کامل اجرای این طرح را در اختیار کشاورزان قرار می دادند.

وی تصریح کرد: استانداردسازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی و گسترش همکاری تشکل‌ها، بهره‌برداران و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی آب، تولیدات بیشتر با کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت محصولات از طریق افزایش دانش و آگاهی بهره برداران از دیگر اهداف این طرح بود.

شفیعی در پایان از حسن اعتماد دستگاه‌های دولتی به خصوص جهاد کشاورزی استان به سازمان نظام مهندسی در راستای قرارداد اجرای این طرح و استفاده از پتانسیل فارغ التحصیلان بخش کشاورزی تشکر کرد.

گفتنی است، طرح کشاورزی پایدار برای نجات دریاچه ارومیه با همکاری سازمان ملل متحد، کشور ژاپن، طرح ملی انجمن حفاظت از تالاب های کشور، سازمان جهاد کشاورزی استان های آذربایجان شرقی و غربی، توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با حضور جوامع محلی در حوضه آبریز این دریاچه در روستاهای استان های مربوطه اجرا شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید