Iranian Agriculture News Agency

تکالیف استان‌ها در کشت پاییزه مشخص شد:

افزایش سطح کشت کلزای مازندران به 12 هزار هکتار/ کف قیمت برنج در مازندران 7500 تومان

با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سهم استان مازندران برای توسعه کشت دانه‌های روغنی 12 هزار هکتار کلزا و بیش از هفت‌هزار هکتار سویا است.

افزایش سطح کشت کلزای مازندران به 12 هزار هکتار/ کف قیمت برنج در مازندران 7500 تومان


با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سهم استان مازندران برای توسعه کشت دانه‌های روغنی 12 هزار هکتار کلزا و بیش از هفت‌هزار هکتار سویا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از برنامه‌ریزی برای کشت پاییزه خبر داد و گفت: درسال زراعی جدید 12 هزار هکتار به کشت کلزا اختصاص می‌یابد.

دلاور حیدرپور افزود: در سال گذشته پنج‌هزار هکتار از اراضی استان مازندران به کشت کلزا اختصاص داشت که در کشت پاییزه این سطح رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: سابقه کشت کلزا در دهه 70 حدود 25 هزار هکتار بود؛ بنابراین پتانسیل کشت وجود دارد.

حیدرپور ادامه داد: کلزا قرار است در تناوب با کشت‌هایی همچون گندم، برنج و صیفی‌جات وارد شود؛ بنابراین از سطح کشت سایر محصولات کاسته نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی، امسال علاوه بر کلزا، حدود هفت‌هزار هکتار از اراضی به کشت سویا اختصاص یافت.


برداشت 70 درصد از شالیزارهای مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره وضعیت برداشت برنج یادآور شد: تاکنون 70 درصد از عملیات برداشت برنج به اتمام رسیده و برنجکاران برای کشت دوم و راتون آماده می‌شوند.

حیدرپور تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود 28 تا 30 هزار هکتار به کشت دوم و 50 هزار هکتار به کشت راتون اختصاص یابد.

وی درباره میزان تولید اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از کشت نخست، یک میلیون و 150 هزار تن و از راتون یک‌هزار و 250 تن شلتوک برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران قیمت برنج را بسته به نوع و میزان خردی در استانی مازندران بالای هفت‌هزار و 500 تومان برشمرد و گفت: قیمت برنج در سال جاری متعادل است و پیش‌بینی کاهش نخواهیم داشت.

حیدرپور خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده برنج، زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد به هشت‌هزار و 500 تا 9 هزار تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: قیمت برنج نسبت به یک ماه گذشته با کاهش قیمت روبه‌رو بوده، اما پیش‌بینی نمی‌شود بیش از این کاهش داشته باشد.

حیدرپور در پایان قیمت ارقام پرمحصول را پنج‌هزار و 500 تومان عنوان کرد و افزود: برنج گران نیست و اگر به دست مصرف‌کنندگان با قیمتی بالاتر می‌رسد، به‌دلیل دخالت واسطه‌ها و دلال‌ها است./

M-950602-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید