Iranian Agriculture News Agency

احیای 62 تالاب هورالعظیم



رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: تمام تلاش خود را برای نجات خلیج گرگان و میانکاله، اجرای صحیح طرح طبیعت گردی در آشوراده، خروج جاده ترانزیت از داخل جنگل گلستان و احداث جاده کنار گذار و نیز مدیریت پسماند ها انجام می دهیم.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست روسای محیط‌زیست استان‌های کشور و آیین افتتاح پروژه‎های شهرستان گرگان، با تبریک به مناسبت هفته دولت وگرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، عنوان کرد: در سال 92 دولت یازدهم فعالیت خودش را با تورم 40 درصدی و رشد اقتصادی منفی 4 درصد و روبه رویی با تحریم و قطعنامه های سازمان ملل و شرایطی که بی انضباطی و بی قانونی در کشور وجود داشت، آغاز کرد.

وی ادامه داد: از مشکلات دیگری که دولت در آغاز کار در کنار تمام مشکلات موجود، با آن روبرو بود، می توان به مسائل و فجایع زیست محیطی اشاره کرد که کشور را به لبه پرتگاه می برد و نماد آن نیز خشکی دریاچه ارومیه بود.

وی خاطر نشان کرد: دولت برای پاسخ به تحولات ایجاد شده و مطالبات مردم، اولین جلسه هیئت دولت را به موضوع احیا دریاچه ارومیه اختصاص داد که نشان دهد موضوع محیط زیست دارای اهمیت ویژه ای است و باید بدانیم اگر به موضوع محیط زیست و آب توجه نشود، در زمینه های دیگر نیز نمی توانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

معاون رئیس جمهور، در خصوص دریاچه ارومیه، اظهار کرد: امروز می توانیم اعلام کنیم که وضعیت دریاچه ارومیه به تثبیت رسیده است. اگر چه احیای دریاچه ارومیه یک برنامه 15 ساله است، اما امروز گام های اولیه برای احیا این دریاچه برداشته شده و در سمت درستی در حرکت است.

وی با اشاره به وضعیت سال های قبل تالاب هورالعظیم، که یکی از کانون های گرد و غبار در منطقه خوزستان بود، مطرح کرد: امروز توانستیم، 62 درصد از این تالاب را احیا کنیم.

ابتکار افزود: همچنین اقدامات بسیار خوب و موثری از لحاظ رسوب و موانعی که در دریاچه هامون ایجاد شده بود، انجام دادیم و امروز می توان گفت که وضعیت این دریاچه، بسیار بهتر از گذشته شده است.


وی با بیان اینکه، مدیریت زیست بوم برای تمام تالاب های ایران، رویکردی است که توسط دولت دنبال می شود، توضیح داد: تمام دستگاه ها و نهاد های کشور در کنار هم برای احیا تالاب ها که نشانگر سیستم محیط زیستی کشور است، تلاش می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: با توجه به شرایطی که دولت در آن کار را آغاز کرده بود، در حوزه محیط زیست، گام‌های محکمی برداشته شده و برنامه های خوبی در سطح ملی اجرا شده است.

وی توضیح داد: در حوزه محیط زیست بسیاری از جهت‌گیری‌های انجام شده، در جهت جلب مشارکت مردم برای مدیریت مناطق حفاظت شده با رویکرد ایجاد اشتغال برای روستاییان و جوانان تحصیل کرده‌ایست که در محدوده مناطق حفاظت شده زندگی می کنند، است.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم، مناطق حفاظت شده را هم به طور علمی و منطبق با اهداف کنوانسیون تنوع زیستی برای حفظ تنوع زیستی به ویژه گونه های در معرض تهدید، مدیریت کنیم و هم بتوانیم در زمینه های مرتبط از بودجه لازم برخوردار باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در این دوره توجه به وضعیت محیط بانان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: محیط بانان خط مقدم حفاظت از محیط زیست هستند.

وی اضافه کرد: 1700 محیط بان آموزش های علمی، تخصصی، حقوقی، فنی و تعامل با مردم را دیدند که این به معنی ارتقای جایگاه و توانمندی این نیرو ها است.

ابتکار درخصوص دستاوردهای بزرگ سازمان محیط زیست مطرح کرد: یکی از این دستاوردها عبارت است از بیمه پلنگ ایرانی که در همین راستا در استان بوشهر اولین سری از این دست بیمه ها پرداخت شد. علاوه بر این یوزپلنگ آسیایی نیز بیمه شده است، که به این ترتیب اگر این گونه ها، آسیبی به دام ها و دارایی دامداران بزنند، بیمه آن خسارت را جبران خواهد کرد.

وی اضافه کرد: فدراسیون های ورزشی با انتخاب گونه های حیات وحش به عنوان نماد خودشان برای نشر آگاهی مردم کار ارزشمندی انجام داند که جای تقدیر دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به نابودی 50 درصد از گونه های حیات وحش دنیا طی 100 سال، اظهار کرد: در کشور ما نیز از حداقل یک میلیون و 200 هزار گونه، تنها 110 هزار گونه باقی مانده است و برای مقابله با این مشکلات محیط زیستی باید یک برنامه ریزی دقیق با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود.

وی با اشاره به لزوم ورود مردم، برای حفظ حیات وحش و محیط زیست، خاطر نشان کرد: در این مساله، دولت نقش مردم را به رسمیت می‌شناسد و برای جلب حمایت های مردم، در حوزه ها و ابعاد مختلف طبیعت کشور، برنامه ریزی می‌کند.

ابتکار اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در یک سال باقی مانده از کار دولت یازدهم، اقدامات خود را کامل کنیم، و بتوانیم، نگاه حفاظتی و مدیریت زیست بوم و پایدار جنگل های طبیعی، به ویژه جنگل های هیرکانی را با همکاری دستگاه های مختلف، مستقر کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به وجود سازمان های قدرتمند مردم نهاد در استان گلستان، توضیح داد: در دولت یازدهم سازمان های مردم نهاد مورد حمایت ویژه قرار دارند و خوشحالیم که بعد از دوره‌ای که فعالیت های این دست سازمان ها رو به افول بود، تعداد 330 سازمان سال 92 امروز به بیش از 800 تشکل در کشور رسیدندکه این جزء دستاوردهای ایجاد یک فضای آزاد برای شنیدن صدای نقد است.

وی خاطر نشان کرد: امروز سازمان های مردم نهاد به عنوان سیاست گذار، برنامه ریز، برای جلب مشارکت مردم و هم دیدبانی نقش موثری دارند.
ابتکار تاکید کرد: رسانه ها نیز در انتقال جریان آزاد اطلاعات و اطلاع رسانی در حوزه های مختلف نقش مهمی دارند که مورد توجه و حمایت دولت است.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از برنامه های مهم دولت جلوگیری از فساد و زمین خواری و تصرف در عرصه های طبیعی است، که در این راستا به دستاورد های بزرگی دست یافتیم.

وی اضافه کرد: اخیرا سازمان بازرسی اعلام کرده است که تنها در این دوره 187 مورد تخلف در قاچاق حیات وحش و حیوان آزاری که از طریق پلیس فتا سازمان از آن با خبر شده است، برخورد کرده است، که نشان دهنده اراده جدی دولت برای برخورد با متخلفین و جرم انگاری تخلفاتی از این دست در حوزه محیط زیست است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید