Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

رکورد 36 ساله تولید جو شکست/ نیاز وارداتی برنج 800 هزار تن پیش‌بینی می‌شود/ افزایش عملکرد دوبرابری حبوبات در کشت پاییزه

با تولید سه میلیون و 800 هزار تن جو در کشور که نسبت به تولید طی 36 سال اخیر بی‌نظیر است، نیاز به واردات کاهش می‌یابد.

رکورد 36 ساله تولید جو شکست/ نیاز وارداتی برنج 800 هزار تن پیش‌بینی می‌شود/ افزایش عملکرد دوبرابری حبوبات در کشت پاییزه


با تولید سه میلیون و 800 هزار تن جو در کشور که نسبت به تولید طی 36 سال اخیر بی‌نظیر است، نیاز به واردات کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از شکسته شدن رکورد تولید جو در مقایسه با 36 سال گذشته خبر داد و گفت: بالاترین میزان تولید جو مربوط به سال 1369 با سه میلیون و 550 هزار تن است، در حالی که امسال سه میلیون و 800 هزار تن محصول تولید شد.

کاوه خاکسار افزود: مطابق ابلاغ برنامه‌های کشت پاییزه، با تهیه 45 هزار تن بذر که در مقایسه با سال گذشته از افزایش 15 هزار تنی برخوردار است، پیش‌بینی افزایش تولید و عملکرد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری عملکرد جوی آبی بیش از 3.5 تن و جوی دیم بیش از 1.5 تن در هکتار بود که با انجام عملیاتی خاص در سال زراعی جدید قصد افزایش عملکردها را داریم.

خاکسار ادامه داد: استفاده از روش‌های به‌زراعی از قبیل کاشت به‌موقع، و ردیفی، تغذیه مناسب، استفاده به‌موقع از کود، سم و سایر نهاده‌ها، مقابله به‌موقع با آفات و بیماری‌ها و... می‌تواند به افزایش عملکرد در واحد سطح بیانجامد.

وی تصریح کرد: اگر قیمت جو به قیمت تضمینی نزدیک شود، رغبت کشاورزان برای کشت بیشتر خواهد شد و در این راستا باید روی مباحث بازرگانی بیشتر کار کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت یادآور شد: امیدواریم که در سال زراعی جدید با جابه‌جایی اراضی کم‌بازده بتوانیم میزان تولید جو در کشور را بالا ببریم.

خاکسار با اعلام اینکه مزارع نمونه عملکردی بیش از 10 تن در هر هکتار دارند، تأکید کرد: برای آنکه بتوانیم از منابع آبی موجود، بهره لازم را ببریم، از تمامی ظرفیت‌های ممکن استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: مطابق آمار نیاز کشور به جو پنج میلیون تن است که امید است بتوانیم بخش اعظم آن را تولید کنیم.

خاکسار همچنین گفت: بالا بودن تولید مهم نیست، بلکه باید بتوانیم تولید را پایدار نگه داریم.


انتقال کشت حبوبات بهاره به پاییزه

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت درباره عملیات انتقال حبوبات از کشت بهاره به پاییزه افزود: کشت حبوبات در پاییز میزان عملکرد را دوبرابر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که میزان عملکرد نخود و عدس از 500 کیلوگرم به یک‌هزار و 500 کیلوگرم در هر هکتار می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در کشت پاییزه تنها نکته قابل توجه استفاده از ارقام مقاوم به بیماری برق‌زدگی نخود و مقابله با علف‌های هرز است که در این راستا ارقام و سموم مناسب باید تهیه شود.

خاکسار ادامه داد: توسعه مکانیزاسیون باعث می‌شود که میزان عملکرد بالاتر رود و شاهد کاهش ضایعات باشیم.

وی تصریح کرد: افزایش عملکرد و افزایش کشت انتظاری در حبوبات از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.


پیش‌بینی تولید دو میلیون و 400 هزار تن برنج سفید در سال جاری

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت زراعت درباره وضعیت تولید برنج یادآور شد: با برداشت برنج در اراضی شالیکاری، 35 هزار هکتار به کشت مجدد و 45 هزار هکتار به پرورش راتون اختصاص یافت.

خاکسار تأکید کرد: نمونه‌برداری‌ها در اراضی شالیزاری گیلان و مازندران برای تعیین میزان عملکرد در حال انجام است تا بتوانیم برای سال آینده اراضی با عملکرد پایین را با راهکارهای فنی خاص ارتقاء دهیم.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال سه میلیون و 200 هزار تن شلتوک تولید شود که میزان برنج سفید قابل استحصال آن دو میلیون و 400 هزار تن تخمین زده می‌شود.

خاکسار همچنین گفت: آمارها حاکی از آن است که نیاز کشور به برنج سه میلیون تن است که با احتساب تولید امسال تنها 800 هزار تن نیاز به واردات احساس می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه با توجه به میزان ذخایر استراتژیک و سایر الزامات، عملیات لازم را انجام خواهد داد./

M-950603-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید