Iranian Agriculture News Agency

مرکز آمار ایران منتشر کرد:

50 درصد آب صنایع غذایی به فاضلاب تبدیل می‌شود

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود، مقدار پسماند و فاضلاب کارگاه‌های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر تا سال 92 را منتشر کرد.

50 درصد آب صنایع غذایی به فاضلاب تبدیل می‌شود


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - وحید زندی‌فخر

تولید بدون پسماند و فاضلاب، تقریباً امکان‌ناپذیر است. اما اینکه چه گروهی از صنایع و با استفاده از چه حجمی از منابع، چه مقدار پسماند یا فاضلاب تولید می‌کنند، موضوعی است که می‌تواند شاخصی برای بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع در اختیار، به‌ویژه آب باشد.


پسماند جامد و مایع

طبق آمارهای مرکز آمار ایران، گروه صنایع غذایی و آشامیدنی، به‌صورت روزانه سه‌هزار و 28 تن پسماند صنعتی جامد تولید می‌کند که رتبه سوم را بعد از صنایع تولید فلزات اساسی (هشت‌هزار و 700 تن) و محصولات کانی غیرفلزی (هفت‌هزار و 300 تن) در این زمینه به خود اختصاص داده است. اگرچه پسماند استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، جهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان به صفر نزدیک است، در مقابل، اصفهان، خوزستان و خراسان مقام‌های اول تا سوم را از نظر مقدار تولید پسماند جامد در اختیار دارند.

اما در صنایعی که روزانه پسماند مایع تولید می‌کنند، صنایع غذایی و آشامیدنی با یک پله صعود و تولید سه‌هزار و 100 مترمکعب پسماند، رتبه دوم را دارد که صنایع تولید زغال کک و پالایشگاه با سه‌هزار و 250 مترمکعب در جایگاه نخست جدول رده‌بندی قرار می‌گیرد.

این گزارش نشان می‌دهد که مقدار پسماند جامد و مایع کارگاه‌های صنعتی برای صنایع غذایی و آشامیدنی، بیش از یک میلیون و 100 هزار تن در سال 92 بوده و نسبت به پنج سال گذشته روندی صعودی داشته است، اما در فاضلاب صنعتی، صنایع غذایی با تولید حدود 202 میلیون مترمکعب فاضلاب در سال 92 رتبه نخست را به خود اختصاص داد. آمارها نشان می‌دهند که تولید فاضلاب صنعتی از 219 میلیون مترمکعب در مجموع صنایع در سال 88، به 513 میلیون مترمکعب در سال 92 رسیده است.

جالب اینجاست که تولید فاضلاب در صنعت غذا نسبت 50 درصدی با میزان مصرف آب دارد. به عبارتی، این گروه با در اختیار داشتن دوهزار و 759 واحد و مصرف 403 میلیون مترمکعب آب، 202 میلیون مترمکعب فاضلاب را به محیط زیست تحویل داده است. این در حالی است که صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی با 986 واحد کارگاهی و مصرف آب بیش از دو میلیارد مترمکعب، فاضلابی به وسعت 59 میلیون مترمکعب تولید کرده؛ یعنی سه درصد آب مصرفی. در همین راستا ارزش افزوده‌ای که صنایع غذایی تولید می‌کند، 190 میلیون ریال کمتر از صنایع شیمیایی است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد با توجه به تعداد کارگاه‌ها و میزان مصرف آب و تولید فاضلابی که در مقایسه دو گروه صنعتی وجود دارد، درصد بهره‌وری در صنعت غذا نسبتا پایین بوده و لازم است که در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و منظمی صورت بگیرد. با این حال، 11.7 درصد از سهم آب مصرفی طبق آخرین آمارها به نام صنعت غذا ثبت شده و 120 میلیون مترمکعب مصرف آب صنایع غذایی در سال 92 نسبت به سال 88 افزوده شده است، در حالی که مقدار فاضلاب گروه مذکور از 64 میلیون مترمکعب در سال 88 به 202 میلیون مترمکعب در سال 92 افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهند تهران با دوهزار و 377 واحد کارگاهی، بیشترین تعداد صنایع را در خود جای داده که البته در مقایسه با سال 88 کاهش 590 واحدی را تجربه کرده است./

V-950603-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید