Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا خبر داد:

رفع مازاد محصولات باغی با ایجاد زنجیره‌های تولیدی/ توسعه سطح کشت زیتون در تمام نقاط کشور

در حال حاضر سطح زیر کشت زیتون در کشور 95 هزار هکتار است که وجود ارقام مختلف امکان توسعه کشت را در تمامی نقاط کشور فراهم کرده است.

رفع مازاد محصولات باغی با ایجاد زنجیره‌های تولیدی/ توسعه سطح کشت زیتون در تمام نقاط کشور

در حال حاضر سطح زیر کشت زیتون در کشور 95 هزار هکتار است که وجود ارقام مختلف امکان توسعه کشت را در تمامی نقاط کشور فراهم کرده است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در پاسخ به ایانا در حاشیه نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بخش خصوصی گفت: با همکاری قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی برای مازاد تولید محصولات باغبانی ازجمله پرتقال در حال انجام است.

محمدعلی طهماسبی افزود: باید زنجیره‌های تولید در محصولات مختلف کشاورزی شکل بگیرد تا بتوانیم از طریق فراوری برای مازاد تولید برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت زیتون در کشور 95 هزار هکتار است که برنامه توسعه کشت برای مناطق مختلف در دستور کار است.

طهماسبی ادامه داد: اشکالاتی در مناطق زیتون‌کاری کشور وجود داشت که مصداق دیکته نانوشته در این محصول است که نمره آن در هر صورت بیست تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی زیتون در استان‌های مختلف به زیر کشت رفت، تنش‌های مختلفی به‌وجود آمد، اما در شرایط حاضر رقم‌های مناسب برای مناطق مختلف کشور وجود دارد که می‌تواند گسترش کشت این محصول را بدون مشکل کند.

طهماسبی یادآور شد: مگس زیتون نیز در سه استان کشور تحت کنترل درآمده و مشکل خاصی در این بخش نیز نداریم.

وی درباره توسعه کشت زیتون در افق 1404 تأکید کرد: سطح زیر کشت زیتون را اقتصاد تعیین می‌کند، اما برای گسترش آن هیچ مشکلی وجود ندارد.


کشاورزان هر کود و سمی را نخرند

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از ساماندهی کود و سموم شیمیایی خبر داد و اظهار داشت: با اقدامات مؤثر انجام شده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب و کدگذاری برندهای کودی، امکان پیگیری‌ها فراهم می‌شود.

طهماسبی همچنین گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود هر کود و سمی را خریداری نکنند، زیرا کیفیت سموم و کودهای شیمیایی ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد.

وی در ادامه افزود: امیدواریم که بخش خصوصی به‌زودی با شرکت‌های خصوصی کود و سموم شیمیایی وارد قرارداد شوند و این نهاده‌ها از کشورهای صاحب‌نام به کشور وارد شود و دولت فقط نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در راستای مقابله با سموم و کودهای بی‌کیفیت نیز ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا با نهاده‌های بی‌کیفیت برخورد خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال ایجاد زنجیره‌های تولید است که سموم و کودهای شیمیایی کم‌خطر با دوره ماندگاری کوتاه را نیز مدنظر دارد./

M-950506-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید