Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به ایانا:

قاچاق و صادرات دام سبک، تأثیری بر قیمت گوشت گوسفند ندارد/ آلودگی خوزستان به لکه‌سفید را نباید به گردن بوشهر انداخت

عالی‌ترین مقام سازمان دامپزشکی، در نشستی خبری ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران، عملکرد این سازمان به مناسبت هفته دولت را تشریح کرد.

قاچاق و صادرات دام سبک، تأثیری بر قیمت گوشت گوسفند ندارد/ آلودگی خوزستان به لکه‌سفید را نباید به گردن بوشهر انداخت



عالی‌ترین مقام سازمان دامپزشکی، در نشستی خبری ضمن پاسخ به پرسش خبرنگاران، عملکرد این سازمان به مناسبت هفته دولت را تشریح کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا مبنی بر تأثیر قاچاق و صادرات دام زنده از نواحی غربی کشور بر قیمت گوشت گوسفند، گفت: به هیچ عنوان این دو مقوله نمی‌تواند بر قیمت گوشت قرمز دام سبک تأثیرگذار باشد.

مهدی خلج با اشاره به اینکه از سال 94 به بعد صادرات دام آزاد شده است، افزود: وقتی صادرات آزاد باشد، دیگر دلیلی بر خروج دام به صورت غیرقانونی از کشور وجود ندارد. ضمن اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری تنها 420 هزار رأس دام سبک از کشور صادر شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 230 هزار رأس کاهش داشته است؛ بنابراین میزان صادرات، ربطی به افزایش قیمت گوشت ندارد.

وی در واکنش به این موضوع که طبق گفته مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، ممکن است بیماری لکه‌سفید میگو از استان بوشهر به خوزستان آمده باشد ، خاطرنشان کرد: نباید مشکلات این استان را به گردن مناطق دیگر انداخت، زیرا تاکنون هیچ ادله‌ای مبنی بر صحت و سقم چنین ادعایی وجود ندارد و عوامل زیادی می‌تواند در بروز چنین بیماری دخیل باشد.

خلج درباره استفاده مزارع پرورش ماهی از سم مالاشیت‌گرین، ادامه داد: مقرر شده از ابتدای شهریور، هر مزرعه‌ای از این سم استفاده کند، نه‌تنها به معدوم کردن آنها اقدام می‌شود، بلکه نام مزرعه اعلام عمومی خواهد شد. هرچند که تاکنون با چنین مزارع متخلفی برخورد می‌شد، اما به‌نظر می‌رسد تعداد آنها در حال حاضر اندک و به‌صورت انگشت‌شمار باشد.


تولید تیلاپیا

به گفته وی، سهم کشورهای خارجی در تولید تیلاپیا پنج میلیون تن است؛ بنابراین باید بتوان شرایط تولید آن را در داخل کشور نیز فراهم کرد، اما از آنجا که این ماهی، عرصه را بر دیگر آبزیان تنگ می‌کند، اجازه ورود آن را به آب‌های آزاد نمی‌دهیم؛ بنابراین قرار است مزارعی با تعداد محدود و استخرهای بسته و آن هم به‌صورت تک‌جنسی برای پرورش این ماهی تشکیل شود.


تب‌برفکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره بروز بیماری تب‌برفکی تصریح کرد: کاهش و در مواقعی توقف تولید واکسن، ورود سویه‌های جدید از مرزهای غربی کشور و از طرف دیگر، کمبود منابع خارجی برای تأمین واکسن، از مواردی بود که باعث شد این بیماری در سال گذشته شیوع پیدا کند، اما از 20 خرداد تاکنون روند مطلوبی بر کشور حاکم شده و بیماری به شدت کاهش یافته است.

خلج معتقد است: اعتبار مورد نیاز برای مهار تب‌برفکی، حداقل 75 میلیارد تومان است، در حالی که کل بودجه در اختیار سازمان، 60 میلیارد تومان برآورد شده؛ آن هم به شرطی که محقق شود.

وی یادآور شد: از آنجا که هزینه واکسن و واکسیناسیون در دام سبک به عهده سازمان بود، در فاز بهاره 28 میلیون رأس دام سبک واکسینه شدند در حالی که پیش‌بینی ما 25 میلیون رأس بود، اما در دام سنگین به‌دلیل محدودیت منابع مالی، نتوانستیم هزینه واکسیناسیون را پرداخت کنیم. به همین دلیل تنها 55 تا 60 درصد جمعیت دامی را پوشش دادیم. این یک نقص است و در صورت ادامه داشتن، می‌تواند منجر به بروز مجدد بیماری در مهرماه شود.

خلج تأکید کرد: به‌دلیل افزایش 20 درصدی واکسیناسیون علیه تب‌مالت در سال 94، آمار مبتلایان از 21 هزار نفر در سال 93 به 18 هزار و 500 نفر در سال 94 کاهش یافته است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: با افزایش 20درصدی واکسیناسیون علیه تب مالت در دام های کشور، جمعیت انسانی مبتلا به این بیماری از 21 هزار نفر به 18 هزار و 500 نفر کاهش یافت.

خلج با بیان این که ما برای پرداخت غرامت به صاحبان دام های خسارت دیده با مشکل داریم، افزود: سازمان دامپزشکی کشور طبق تفاهم نامه ای قبول کرده که در مورد تب مالت و سل گاوی ، 25 درصد هزینه بیمه دام های سنگین را بپردازد و 75 درصد دیگر هزینه بیمه توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت خواهد شد.
خلج گفت: به محض تأمین اعتبار، این اقدام از سوی سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه انجام گیرد.


گزارش عملکرد سازمان دامپزشکی کشور درباره کنترل طاعون نشخوارکنندگان کوچک

عملکرد

سال

کانون‌های بیماری

درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل

واکسیناسیون

درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل

سال 92

2343

-

هفت میلیون و 74 هزار رأس

-

سال 94

982

239-

13 میلیون و 200 هزار رأس

186+

پنج ماهه نخست 94

448

-

چهار میلیون و 490 هزار رأس

-

پنج ماهه نخست 95

240

187-

15 میلیون و 900 هزار رأس

350+


گزارش عملکرد سازمان دامپزشکی در زمینه طیور

عملکرد

سال

تلفات

کانون‌های بیماری

درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل

کشتار در کشتارگاه‌های صنعتی طیور

درصد تغییر

ضبط طیور غیرقابل مصرف

سال 92

11.56

16500 در سال 91

-

663 میلیون قطعه

-

شش میلیون و 784 هزار قطعه

سال 94

8.98

8855

186-

767 میلیون قطعه

16 +

هفت میلیون و 13 هزار قطعه


گزارش عملکرد در نظارت‌های بهداشتی و فرآورده‌های خوراکی ضبط‌شده

عملکرد

سال

نظارت بهداشتی

فرآورده‌های خوراکی ضبط‌شده

سال 92

243 هزار مورد

پنج‌میلیون و 675 هزار تن

سال 94

دو میلیون و 839 هزار مورد

22 هزار و 546 تن

V-950606-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید