Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به ایانا:

موافقت محیط زیست با پرورش تیلاپیا در 10 مزرعه بافق یزد/ تخفیف 20 درصدی آبزیان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسبت بازگشایی مدارس

سازمان حفاظت محیط زیست مجوز پرورش پایلوت تیلاپیای تک‌جنس در 10 مزرعه بافق یزد را صادر کرد.

موافقت محیط زیست با پرورش تیلاپیا در 10 مزرعه بافق یزد/ تخفیف 20 درصدی آبزیان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسبت بازگشایی مدارس


سازمان حفاظت محیط زیست مجوز پرورش پایلوت تیلاپیای تک‌جنس در 10 مزرعه بافق یزد را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان شیلات ایران در مصاحبه ای مطبوعاتی به مناسبت هفته دولت در پاسخ به پرسش ایانا گفت: میزان تولید آبزیان پرورشی در کشور 400 هزار تن است، در حالی که حدود 10 هزار تن تیلاپیا در سالی که گذشت به کشور وارد شد.

حسن صالحی افزود: بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در پنج سال گذشته تولید تیلاپیا بیشترین رشد را در آبزی‌پروری داشته است و در بیش از 140 کشور دنیا پرورش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقاتی بافق یزد 99 درصد از بچه ماهیان موجود تک‌جنس هستند و بر اساس نشست کارگروه مشترک شیلات و محیط زیست اجازه تولید گونه‌های تک‌جنس در 10 مزرعه بافق یزد به‌صورت پایلوت داده شد.

صالحی ادامه داد: اجرای پایلوت این طرح در استان یزد نگرانی برای ورود ماهیان فوق به دریا و آب‌های رودخانه‌ای وجود ندارد، زیرا در بیشتر ایام سال دمای آب رودخانه‌ها زیر 10 درجه است و این گونه نمی‌تواند در این دما زنده بماند.

وی تصریح کرد: نگرانی جدی برای ورود گونه زیلی به آب‌های خوزستان در حال حاضر وجود دارد و با همکاری محیط زیست تلاش می‌کنیم مدیریت‌های لازم را اعمال کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: تعرفه واردات 100 درصدی برای گونه تیلاپیا در سال جاری لحاظ شد، اما تقاضا برای مصرف این گونه در بازار وجود دارد؛ بنابراین امیدواریم که بتوانیم در محیط‌های محدود و بسته تولیدات را افزایش دهیم.

صالحی تأکید کرد: مزارع گرم‌آبی و آبزی‌پروری در سرشاخه‌های کارون در مخاطره گونه زیلی قرار دارند که برای مدیریت آن اقداماتی در حال انجام است.

وی از قرارداد مطالعاتی با دانشگاه شهیدبهشتی خبر داد و اظهار داشت: مطالعات کلی در زمینه ماهی تیلاپیا و اثرات آن توسط این دانشگاه انجام خواهد شد.


پرداخت بخشی از مطالبات میگوکاران در اردیبهشت‌ماه امسال

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش دوم ایانا درباره وضعیت لکه‌سفید میگو در مزارع گفت: در سال گذشته لکه‌سفید در برخی استان‌های جنوبی خسارت وارد کرد و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز به‌صورت جدی به‌دنبال اعتبارات برای جبران خسارت است.

صالحی همچنین افزود: بخشی از مطالبات سال گذشته میگوکاران در اردیبهشت‌ماه امسال پرداخت شد و خسارت‌های واردشده به پرورش‌دهندگان میگو در بوشهر و خوزستان ناچیز گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت میگو در سال جاری بیش از سال گذشته گزارش شده و پیش‌بینی بیش از 20 هزار تن می‌شود.

صالحی ادامه داد: تولید میگو در سال 1392 حدود 92 هزار تن، در سال 1393 حدود 25 هزار تن و در سالی که گذشت با وجود بیماری 18 هزار تن بود.

وی تصریح کرد: مزیت‌های زیادی در بخش میگو وجود دارد و به‌دنبال زنجیره‌ها در این بخش هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی وضعیت ساختاری سایت‌های پرورش میگو در کشور را به گفته کارشناسان بین‌المللی مناسب خواند و یادآور شد: ساختار استخرهای پرورشی در ایران در مقایسه با سایر کشورها درجه یک است.

صالحی تأکید کرد: در حوزه دانش آبزی‌پروری با دنیا فاصله نداریم، اما نظارت‌ها باید بیشتر باشد تا شاهد کاهش بیماری باشیم.

وی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 60 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه کشاورزی به پرورش‌دهندگان اختصاص یافت و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 60 تا 80 میلیارد تومان تسهیلات از محل این صندوق اختصاص یابد.


پیش‌بینی صادرات 5000 تن آبزی به روسیه

رئیس سازمان شیلات ایران درباره میزان صادرات نیز گفت: در سال 1393 صادرات آبزیان به عراق و امارات و بخشی از آسیای جنوب شرقی 300 میلیون دلار بود و در سال گذشته این رقم به 350 میلیون دلار رسید و با تفاهم‌نامه‌های منعقدشده با کشور روسیه، یک‌هزار تن محصول شیلاتی در سال گذشته راهی روسیه شد که 30 درصد آن از مرزهای این کشور و مابقی از طریق سایر کشورهای اوراسیا بوده است.

صالحی همچنین افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود پنج‌هزار تن آبزی به روسیه صادر شود.

وی درباره تنوع آبزیان در سبد مصرفی مردم خاطرنشان کرد: گونه‌های با ارزش اقتصادی بالا را در قفس‌های دریای عمان و خلیج فارس در دستور کار داریم و عملیات تکثیر در این زمینه انجام شده است.

صالحی ورود گونه‌های بومی، گونه کوبیا (سه‌کله)، شانک، صدف دریایی در دریای شمال و جنوب، ماهیان خاویاری در قفس در دریای شمال و کپور دریایی، ماهی سفید و صوف را از گونه‌های مورد هدف برشمرد و ادامه داد: بیشترین صادرات آبزیان به کشورهای کویت، قطر و عمان است.


جذب 328 میلیارد تومان اعتبار برای آبزی‌پروران

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بخش آبزی‌پروری را 740 میلیارد تومان برشمرد و تصریح کرد: 328 میلیارد تومان اعتبار جذب شده و برای مبلغ 236 میلیون یوروی دیگر هم در حال مذاکره هستیم.

وی یادآور شد: با وجود مشکلات اعتباری، در سال جاری نسبت به سال قبل در فصل کشاورزی افزایش 17 درصدی اعتبارات را شاهد هستیم.

صالحی تأکید کرد: در بخش حمل و نقل دریایی با افزایش 14 درصدی در سال جاری روبه‌رو خواهیم بود و در سال جدید 21 میلیارد تومان به پروژه‌های جدید اختصاص خواهد یافت.


تخفیف 20 درصدی آبزیان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مناسبت بازگشایی مدارس

رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: از 15 شهریور تا 15 مهرماه سال جاری به مناسبت بازگشایی مدارس با همکاری اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در فورشگاه‌های زنجیره‌ای آبزیان با تخفیف 20 درصدی عرضه خواهد شد.

وی برگزاری جشنواره آبزیان در استان مرکزی را اقدامی مثبت برشمرد و گفت: در این جشنواره بیش از سه‌هزار نفر بیش از 350 نوع غذا با آبزیان را طبخ و به مردم عرضه کردند.

صالحی در پایان افزود: امیدواریم برگزاری این جشنواره‌ها به مابقی استان‌های کشور تسری یابد./

M-950607-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید