Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از یک اتفاق تازه در اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی ایران:

زمزمه متارکه صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق ایران

اگرچه تا به حال یک کمیسیون، مسئولیت کشاورزی و صنایع غذایی را بر عهده داشته، اما در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی این دو به گوش می‌رسد که با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

زمزمه متارکه صنایع غذایی و کشاورزی در اتاق ایران


اگرچه تا به حال یک کمیسیون، مسئولیت کشاورزی و صنایع غذایی را بر عهده داشته، اما در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی این دو به گوش می‌رسد که با اما و اگرهای فراوانی همراه است.

به گزارش خبرنگار ایانا، نام اتاق بازرگانی با صنایع، معادن و کشاورزی تکمیل می‌شود که هرکدام از این گروه‌ها کمیته‌های زیربخش مختص خود را دارند. روال عادی کمیسیون‌ها از ابتدای شکل‌گیری اتاق ایران به همین صورت پیکربندی شده و راه تجارت را پیموده است. اکنون از گوشه و کنار، خبرهایی مبنی بر احتمال جدایی کمیته‌های دایره کشاورزی از هم شنیده می‌شود. به عبارتی بعد از چنین اتفاقی، کمیسیون کشاورزی راه خود را از صنایع غذایی جدا کرده و به‌صورت یک کمیسیون مستقل از غذا فعالیت خواهد کرد.

شاید یکی از نخستین کسانی که ایده جداسازی را مطرح کرد، رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران باشد. سیدمهدی حسینی‌یزدی در حاشیه آخرین نشستی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد و بروز چنین اتفاقی را محتمل دانست. وی در این باره به خبرنگار ایانا گفت: "کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی باید از هم جدا شوند."

حسینی‌یزدی معتقد است: اکنون که این دو بخش در یک مجموعه فعالیت می‌کنند، کارها بسیار گسترده و میدان عمل بیش از حد وسیع شده است. ضمن اینکه کمیسیون کشاورزی و غذا از تمام کمیسیون‌های موجود در اتاق بزرگ‌تر است و در عین حال، مجموعه کشاورزی، از صنایع غذایی نیز حجم بیشتری دارد. یعنی اگر کمیسیونی تنها به نام کشاورزی تشکیل شود، از نظر وسعت، بالاتر از تمام گروه‌ها قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، باید در این زمینه اقدام اساسی صورت بگیرد و موضوع بعد از طرح در مجمع به رأی‌گیری گذاشته شود؛ بنابراین در صورت رأی مثبت اعضا به چنین ایده‌ای، مطمئنا این جدایی صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، در این زمینه به ایانا اظهار داشت: برای جدایی گروه‌ها از قبل صحبت‌هایی انجام گرفته، اما هنوز این موضوع در دستور کار نیست.

از نظر احمد صادقیان، کمیته‌های تخصصی مانند صنایع غذایی، کشاورزی و دام و طیور و آبزیان در درون کمیسیون حضور دارند و کارهای تخصصی زیربخش‌ها را دنبال می‌کنند؛ بنابراین لزومی به جدایی کمیسیون‌ها احساس نمی‌شود.

اتفاقاً رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق نیز بر همبستگی میان گروه‌های کشاورزی و غذا تأکید دارد. شمسعلی هادی‌زاده‌معلم به ایانا گفت: بنده از روز نخست با این جدایی مخالف بودم.

وی معتقد است: شکل قبلی کمیسیون که در دوران ریاست من بود، روند مناسبی داشت و ترکیب آن به بهترین شکل ممکن چیده شده بود، اما اکنون جدا شدن کمیسیون‌ها در راستای سیاست‌گذاری‌های کلان نیست و چنددستگی به وجود خواهد آمد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که نظر اعضای داخلی در مورد این طرح چه خواهد بود؟ آیا آنها نیز مانند حسینی‌یزدی بر جدایی تأکید دارند یا مانند رؤسای قبلی و فعلی کمیسیون، چنین امری را ضروری نمی‌دانند؟ گذشته از این‌ها مطمئناً تجارت محصولات کشاورزی و صنعت غذا پس از تشکیل کمیسیون‌های مستقل، با دوره‌های قبل متفاوت خواهد بود./

V-950608-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید