Iranian Agriculture News Agency

با تجربه‌های جهانی؛

آبیاری خورشیدی، راهکاری برای حل مشکل آب کشاورزی در اریتره

پروژه آبیاری خورشیدی به‌منظور حفظ منابع آب کشاورزی در شهر مندفرا، استان جنوبی اریتره، اجرا و از سوی منطقه خودمختار چین Xinjiang Uygur Autonomous Region حمایت شد. اریتره یک کشور کشاورزی است که 80 درصد از جمعیت آن در حوزه کشاورزی و دامپروری کار می‌کنند. زیرساخت‌های ضعیف کشاورزی و ابزار‌های قدیمی باعث شده تا این کشور با کمبود غذا روبه رو شود، این در حالی است که نرخ خودکفایی کشور در بهترین وضعیت برداشت محصول، به حدود 60 تا 70 درصد می‌رسد.

آبیاری خورشیدی، راهکاری برای حل مشکل آب کشاورزی در اریتره


پروژه آبیاری خورشیدی به‌منظور حفظ منابع آب کشاورزی در شهر مندفرا (1) ، استان جنوبی اریتره (2) ، اجرا و از سوی منطقه خودمختار چین Xinjiang Uygur Autonomous Region (3) حمایت شد. اریتره یک کشور کشاورزی است که 80 درصد از جمعیت آن در حوزه کشاورزی و دامپروری کار می‌کنند. زیرساخت‌های ضعیف کشاورزی و ابزار‌های قدیمی باعث شده تا این کشور با کمبود غذا روبه رو شود، این در حالی است که نرخ خودکفایی کشور در بهترین وضعیت برداشت محصول، به حدود 60 تا 70 درصد می‌رسد.

بنابراین افزایش تولید مواد غذایی از مسائل مهم این کشور به‌شمار می‌رود. از این رو،‌ وزارت کشاورزی اریتره برای افزایش راندمان تولید غلات کشور، تصمیم به پیاده‌سازی پروژه آبیاری خورشیدی گرفته است. انجام این پروژه به‌طور مشترک توسط شرکت‌های Shenzhen Solartech (4) و Xinjiang Tianye Corp (5) طی یک ماه اجرا شد. سیستم پمپاژ خورشیدی می‌تواند (یک‌هزار Mu (6) ) 66 هکتار زمین‌های کشاورزی را آبیاری کند.

تیم سیستم آبیاری قطره‌ای خورشیدی، پس از بررسی دقیق منطقه از نظر شرایط تولید کشاورزی، در Adi Quala (7) ، دو مجموعه از سیستم Solartech PS18500 را نصب کردند. این در حالی است که سیستم آبیاری تمام اتوماتیک، با پمپاژ آب از دریاچه با ستون آب به ارتفاع 40 متر و خروجی آب ‌900 مترمکعب در روز، می‌تواند 66 هکتار از زمین‌های کشاورزی را آبیاری ‌‌کند.

با اجرای این پروژه،‌ نخستین مرحله برنامه در حوزه کشاورزی مدرن و سیستم آبیاری خورشیدی در آدی‌کوالا Adi Quala انجام شده است. ناگفته نماند، ترکیب برنامه‌های طراحی و به‌کار‌گیری تجهیزات پیشرفته همراه با سیستم‌های آبیاری می‌تواند بسیاری از مشکلات مانند استفاده از ابزار‌های قدیمی برقی، مشکلات آب‌گیری از دریاچه‌ و مسائل مربوط به حمل و نقل برای آبیاری زمین‌های کشاورزی را حل کند. سیستم آبیاری خورشیدی با کارآیی بالا و بدون آلودگی با نصب شناور برای آب‌گیری از دریاچه و با استفاده از خط لوله برای انتقال آب و ادغام با ‌سیستم‌های آبیاری قطره‌ای (8) ، می‌تواند در بهبود سطح کاشت کشاورزی تأثیرگذار باشد.

سیستم پمپاژ خورشیدی به‌طور متوسط سالانه 103 هزار و 718 کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و می‌تواند به صرفه‌جویی در 975 تن زغال سنگ و کاهش 429 تن دی اکسید کربن، 20 تن دی‌اکسید گوگرد، 15 تن گرد و غبار و 254 تن خاکستر ناشی از مواد صنعتی که تا 25 سال در محیط می‌ماند، کمک کند. سیستم پمپاژ آبیاری قطره‌ای خورشیدی قادر به صرفه‌جویی 70 درصد آب، بهبود مصرف آب کشاورزی، صرفه‌جویی در کود و آفت‌کش‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست است.

‌این پروژه، توسط وزارت کشاورزی اریتره، مقامات محلی منطقه Debub (9) پشتیبانی شده است. همچنین کل فرآیند اجرای این پروژه، شامل نصب و تست سیستم، انحراف آب به سمت زمین‌های کشاورزی، آزمایش عملکرد پروژه و آموزش تکنسین‌های محلی بدون هیچ‌گونه مانع و مشکلی انجام شده است.

گفتنی است، همراه با تکمیل پروژه آبیاری خورشیدی، آب مورد نیاز کشاورزی و دامپروری کشور تأمین خواهد شد. همچنین مشاهده شده است که بازده کاشت در 20 هکتار از زمین‌های مورد آزمایش بهبود یافته است. سیستم آبیاری خورشیدی علاوه بر مرتفع ساختن مشکل آب، می‌تواند سالانه با سه برابر شدن میزان بازده در مقایسه با سال قبل، باعث افزایش عملکرد شود.

در 27 ژانویه 2015، Qiu Xuejun ، دستیار مدیرکل امور کنسولی وزارت خارجه چین در اریتره با دبیر وزارت کشاورزی اریتره از محل اجرای پروژه بازدید کردند و پروژه را مورد تقدیر قرار دادند و در ادامه از سیستم ساخته‌شده شرکت Shenzhen Solartech به‌عنوان راهکاری برای کمبود آب کشاورزی، توسعه کشاورزی مدرن اریتره و بالا بردن بازده غلات و همچنین تأثیر آن روی نرخ خودکفایی یاد کردند./


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

https://www.linkedin.com/


پی‌نوشت:

1- Mendefera : پایتخت شهر Debub Region است. ( Debub Region : منطقه‌ای در اریتره که با بخش‌هایی از اتیوپی هم‌مرز است.)

2- اریتره: کشوری است بر کرانه دریای سرخ و در شمال شرقی آفریقا .

3- منطقه خودمختار چین که در شمال غربی این کشور قرار دارد.

4- شرکت چینی، ‌ارائه‌دهنده راه‌حل‌های پیشرو در بخش سیستم‌های خورشیدی و محافظت از آب.

5- شرکت چینی، ازجمله تولیدات آن می‌توان به محصولات شیمیایی و پلاستیک. رزین‌های مصنوعی، لوله، کلر مایع و تجهیزات آبیاری اشاره کرد.

6- Mu : واحد مساحت در سیستم اندازه‌گیری چین.

7- Adi Quala : شهری در جنوب اریتره.

8- drip irrigation under the plastic film.

9- منطقه‌ای در اریتره که با بخش‌هایی از اتیوپی هم‌مرز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید