Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی کردستان خبر داد:

۷۵ هزار تن تولیدات دامی کردستان در سال ۹۵ / سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانی در تولیدات دامی

معاون بهبود تولیدات دامی گفت: در حال حاضر ۷۱۸ واحد مرغ گوشتی باظرفیت ۱۴ میلیون و ۲۵۲ هزار ۹۰۰ قطعه در دوره (حدود ۵۷ میلیون قطعه در سال) با توان تولیدی ۹۵ هزار تن گوشت مرغ در استان فعالیت دارند.

۷۵ هزار تن تولیدات دامی کردستان در سال ۹۵ / سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیارد تومانی در تولیدات دامی

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان، خالد جعفری گفت: در حال حاضر ۷۱۸ واحد مرغ گوشتی باظرفیت ۱۴ میلیون و ۲۵۲ هزار ۹۰۰ قطعه در دوره (حدود ۵۷ میلیون قطعه در سال) با توان تولیدی ۹۵ هزار تن گوشت مرغ در استان فعالیت دارند .

وی افزود: ۱۲ واحدمرغ مادرگوشتی با ظرفیت ۳۰۰ هزار قطعه و ۱۳ واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت ۵۵۵ هزار قطعه در استان دارای پروانه بهره برداری هستند .

جعفری با اشاره به فعالیت کارخانه جوجه کشی به ظرفیت ۲ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار با توان تولید ۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال اظهار داشت: باتوجه به نوساز بودن این صنعت در استان کردستان از نظر تجهیزات از جمله استان های برتر بوده است، به طوری که ۸۸ درصد دانه خوری و ۹۰ درصد آبخوری واحدهای مرغداری استان اتوماتیک است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گفت: طی شش سال گذشته ظرفیت مرغداری های گوشتی استان سه برابر افزایش یافته و از نظر ظرفیت تولیدگوشت مرغ جزو
قطب های مهم کشور است؛ آنچنان که استان در پایان سال
۹۴ با ۳/۸ درصد تولیدکشور در منطقه غرب و شمال غرب رتبه اول و رتبه دهم کشور را داراست .

جعفری یاداور شد: از صنایع مرتبط با این فعالیت در حال حاضر ۷ کشتارگاه صنعتی مرغ به ظرفیت ۱۸ هزارقطعه درساعت، ۹ کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالانه ۲۴۰ هزار تن، ۱ واحد تولید مکمل خوراک طیور به ظرفیت ۱۵ هزار تن درسال، ۴ واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت ۶۲ هزارتن و نیز ۳ واحد فراوری کود مرغی به ظرفیت ۵۰ هزارتن در سال در استان فعالند .

وی میزان اشتغال مستقیم در بخش طیور استان کردستان را ۳ هزار و ۴۲۵ نفر اعلام کرد و گفت: اگر برای هرشغل مستقیم ۳ نفر غیرمستقیم در نظر گرفته شود، ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در این بخش فعالیت دارند و در مجموع ۱۳ هزار و ۸۲۵ نفر در استان کردستان به این بخش وابسته اند .

وی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه ۸۵۰ میلیارد تومان برآورد می شود .

جعفری در ادامه تأکید کرد: از تشکل های مرتبط با این صنعت می توان به ۱ اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران، ۱۱ شرکت تعاونی مرغداران گوشتی در شهرستان های استان اشاره کرد که تعدادی از آنها نظیر شرکت تعاونی مرغداران مریوان الگوهای خوبی از نظر فعالیت به طور زنجیره تولید گوشت مرغ و خدمت رسانی به اعضاء هستند .

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی کردستان مصرف سرانه گوشت مرغ در استان را ۲۶ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با وجود جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان با مصرف سرانه کل ۳۹ هزار تن باتوجه به تولید ۷۱ هزار تن در سال ۹۴ ، ۳۲ تن ماذاد تولید گوشت مرغ خواهیم داشت که به بازار مصرف سایر استان های مجاور و کشور همجوار صادر خواهد شد .

جعفری میزان تولیدات دامی در سال ۹۵ را در استان کردستان ۷۵ هزار تن پیش بینی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید