Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح چغندرقند و شکر معاونت زراعت در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

توسعه کشت پاییزه چغندرقند در 11 استان کشور/ تولید یک میلیون و 600 هزار تن چغندرقند در کشور/ مطالبات بیش از 5000 میلیارد ریالی چغندرقندکاران پرداخت شود

در کشت پاییزه امسال در 11 استان کشور و در سطحی معادل 18 هزار هکتار چغندرقند پاییزه کشت می‌شود.

توسعه کشت پاییزه چغندرقند در 11 استان کشور/ تولید یک میلیون و 600 هزار تن چغندرقند در کشور/ مطالبات بیش از 5000 میلیارد ریالی چغندرقندکاران پرداخت شود



در کشت پاییزه امسال در 11 استان کشور و در سطحی معادل 18 هزار هکتار چغندرقند پاییزه کشت می‌شود.

مجری طرح چغندرقند و شکر معاونت زراعت امروز در نخستین گفت‌وگوی خود در سمت جدید با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به ضرورت خوداتکایی شکر در کشور با حکم وزیر جهاد کشاورزی، دفتر طرح چغندرقند و شکر، اواخر تیرماه سال جاری آغاز به کار کرد.

علیرضا یزدانی افزود: توسعه کشت پاییزه با توجه به مسئله کمبود آب در کشور رو به گسترش است و برنامه ابلاغی برای 11 استان کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود شش‌هزار هکتار از اراضی کشور به کشت پاییزه اختصاص یافت و امسال با توجه به نقش این گیاه در تناوب زراعی و اثرات آن در کاهش آفات و بیماری‌ها، آب، سموم و کودهای شیمیایی در سطحی معادل 18 هزار هکتار کشت و تا افق 1404 به 60 هزار هکتار خواهد شد.

یزدانی ادامه داد: استان‌هایی همچون گلستان، خراسان شمالی و کرمانشاه که تاکنون سابقه کشت چغندرقند را نداشته‌اند در پاییز سال جاری بهره‌مند از این کشت خواهند شد و علاوه بر آن در استان‌های خوزستان، فارس، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل و... کشت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالی که در سال گذشته 16 هزار یونیت بذر وارداتی تدارک شد، امسال 38 هزار یونیت بذر منوژرم از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، سوئد، بلژیک و هلند در حال ارسال به کشور است.

یزدانی یادآور شد: علاوه بر ارقام فوق، چهارهزار یونیت بذر تولیدشده در کشور نیز به زیر کشت خواهد رفت.


آغاز برداشت چغندرقند بهاره از هفته آینده

مجری طرح چغندرقند و شکر معاونت زراعت از آغاز برداشت چغندرقند بهاره از هفته آینده خبر داد و تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با 20 درصد افزایش تولید روبه‌رو باشیم و در کشت بهاره و پاییزه، تولید یک میلیون و 600 هزار تنی رقم بخورد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در مجموع کشت بهاره و پاییزه یک میلیون و 525 هزار تن محصول در کشور تولید شد.

یزدانی همچنین گفت: در سال زراعی جدید 20 رقم تجاری چغندرقند در عرصه کشت می‌شود و بذور تدارک‌شده، مناسب مناطق مختلف کشور است.


پیشنهاد قیمت 300 تومانی برای چغندرقند پاییزه از سوی وزارت جهاد کشاورزی

مجری طرح چغندرقند و شکر معاونت زراعت افزود: چغندرقند مشمول خرید تضمینی از سوی دولت است و مسئله پرداخت مابه‌التفاوت باقیمانده از سال‌های 1393 و 1394 همچنان باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بیش از پنج‌هزار میلیارد ریال بابت مابه‌التفاوت پرداخت کند که امیدواریم تا پیش از آغاز کشت جدید تسویه حساب انجام شود.

یزدانی ادامه داد: در سال گذشته هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه با قیمت 270 تومان خریداری شد و امسال وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد قیمت 300 تومانی را داده است که امیدواریم به تصویب شورای اقتصاد برسد.

وی تصریح کرد: تسریع در پرداخت مطالبات چغندرکاران، رسیدن کشور در رسیدن به اهداف خوداتکایی شکر را به جلو می‌اندازد./

M-950609-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید