Iranian Agriculture News Agency

با تجربه های جهانی؛ نگاهی به نقش دولت‌ها در جذب نیروی جوان به بخش کشاورزی پایدار

بازگشت جوانان به کشاورزی در سراسر جهان

با توجه به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، ایجاد فرصت ها و تشویق جوانان برای شرکت در فعالیت کشاورزی و غیر کشاورزی در روستاها می‌تواند یکی از گام‌های مهم به شمار آید. ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و کارآفرینی از موارد دیگر این استراتژی هستند که می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی پویا و پایدار بینجامد.

بازگشت جوانان به کشاورزی در سراسر جهان


خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)- ترجمه- فرحناز سپهری:
او فقط 24 سال سن دارد و در حال حاضر در مزرعه پدرش در بن آلمان مشغول به کار است. کورنلیا فلتن Cornelia Flatten ، دختر جوانی است که می‌خواهد بقیه زندگی‌اش را در بخش کشاورزی کار کند.
این جوان آلمانی، می‌گوید: "رویای من این است که به رشد این مزرعه و بهبود بهره‌وری آن، ‌با فراهم کردن حداقل دو روبات شیردوش جامعه عمل بپوشانم."
علاوه براین او فارغ التحصیل کشاورزی لبنی است و باور دارد که کسب و کار کشاورزی مورد نیاز مردم است، چراکه مردم برای خوردن، نوشیدن به ماده غذایی نیاز دارند.
این در حالی است که با افزایش جمعیت جهان که تا سال ٢٠٥٠ به بیش از نه میلیارد نفر می رسد، برای رفع نیاز غذایی مردم جهان میزان تولید، باید حداقل تا ٦٠ درصد افزایش یابد.
کارشناسان معتقدند با توجه به مصرف در نسل‌های آینده، پایداری محصول می‌تواند به رشد اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط‌زیست کمک کند. اما با توجه به آمار سازمان جنبش بین المللی جوانان در توسعه کشاورزی پایدار ( YPARD ) [1] ، جوانان از کشاورزی تصویری دیگری دارند، چرا که بیشتر آن‌ها این حرفه را به عنوان حرفه‌ای برای افراد سالخورده قلمداد می‌کنند.
با توجه به گزارش YPARD ، نیمی از کشاورزان در ایالات متحده 55 سال یا بیشتر سن دارند در حالی که در آفریقای جنوبی، متوسط ​​ سن کشاورزان حدود 62 سال است.
همچنین موسسه تحقیقات کشاورزی در زمینه پژوهش و نوآوری در حوزه کشاورزی ( GFAR ) [2] گزارش می‌دهد، بیش از 2.5 میلیارد نفر در جهان برای امرار معاش ‌خود کشاورزی می‌کنند. علاوه‌براین، کشاورزان جوان سهم قابل توجهی در تولید ناخالص داخلی دارند. برای مثال، در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، 89 درصد از جوانان روستایی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند در یک چهارم تا یک سوم از تولید ناخالص داخلی آفریقا سهیم هستند.
با توجه به رویکرد جهانی که روی حفظ پایداری محیط زیست و منابع طبیعی تکیه دارد، دولت‌مردان وظیفه دارند علاوه بر کار در حوزه افزایش بهره‌وری، برای جذب نسل جوان به بخش کشاورزی هم به دنبال راهکاری باشند.
اگناس کوسمنت Ignace Coussement ، مدیر عامل [3] Agricord ، آژانس بین‌المللی کشاورزی در بلژیک گفت:" کشاورزی آینده باید به کشاورزی هوشمند و مبتنی بر تولید رقابتی در بعد گسترده‌تری تبدیل شود. "
در کنگره ای که به تازگی در فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران کشاورزی ( IFAJ [4] ) در بن آلمان برپا شد و موضوع آن، درباره راه حل‌های پایدار کشاورزی در جهان بود، اگناس کوسمنت، بر وجودارتباطات برای رسیدن به این هدف تاکید کرد.
وی گفت:" تغییر، نیاز جهانی است و به اعتقاد من وجود ارتباطات در حوزه اطلاعات کشاورزی، تغییر نگرش کشاورزان و اتخاذ سیاست‌های دولت‌ها می‌تواند گامی موثر در این راه به شمار آید."


کورنلیا فلتن با 24 سال سن در حال حاضر در مزرعه پدرش در بن آلمان مشغول به کار است
رویای او این است با فراهم کردن حداقل دو روبات شیردوش به رشد مزرعه و بهبود بهره‌وری آن، ‌جامعه عمل بپوشاند."


با توجه به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، ایجاد فرصت ها و تشویق جوانان برای شرکت در فعالیت کشاورزی و غیر کشاورزی در روستاها می‌تواند یکی از گام‌های مهم به شمار آید. ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و کارآفرینی از موارد دیگر این استراتژی هستند که می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی پویا و پایدار بینجامد.
جاستیس تامبو Justice Tambo ، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه بن ( ZEF )، معتقد است که نوآوری می‌تواند گامی موثر برای حضور جوانان در این بخش و مقابله با چالش کمبود غذا باشد.
به باور این پژوهشگر، نوآوری می‌تواند به ایجاد تعادل تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای و قرار گرفتن در مسیر « انقلاب سبز [5] » کمک کند.
پایداری با سیاست‌های درست دولت ها درارتباط بوده، بنابراین برای انجام این کار اراده سیاسی مورد نیاز است .

به گفته رابرت کلوس Robert Kloos ، مدیر ارشد وزارت غذا و کشاورزی فدرال آلمان ، این درست است که برخی از مردم به دلیل تغییر آب و هوا کشور خود را ترک می‌کنند، اما برخی از افراد هم به دلیل این‌که در مناطق روستایی توسعه نیافته کشور زندگی می‌کنند و با کمبود مواد غذایی روبرو هستند،‌ مجبور به ترک کشورشان می‌شوند.
وی افزود: "سیاست‌های درست دولت‌ها یک پیش نیاز برای دستیابی به پایداری در حوزه کشاورزی است. دولت با همکاری کشورهای منطقه می‌تواند به مقابله با گرسنگی رفته و همچنین به تولید پایدار مواد غذایی کمک کند."
ALLTECH [6] ، شرکتی که روی سلامت حیوانات و تغذیه کار می کند و دفترش در کنتاکی امریکاست، معتقد است رهبری در حوزه کشاورزی به صورت کلیدی برای مقابله با چالش جهانی غذا تبدیل شده است.
پاتریک چارلتون نائب رئیس ALLTECH ، گفت:" کسب و کار ، سیاست و تکنولوژی باید در تعامل با یکدیگر باشد تا بتوان به مبارزه با چالش جهانی مواد غذایی و تغذیه جمعیت رو به رشد رفت. و همین طور بتوان جهان(محیط زیست) را دربرابر فاجعه آب و هوایی حفظ کرد."
چارلتون در نشست IFAJ 2016 Master class and Young Leaders programme [7] گفت: " برای افزایش تولید مواد غذایی با توجه به رشد جمعیت، تنها به فن آوری پیشرفته نیاز نیست، بلکه نیاز به رهبری درست برای پیوند دادن سیاست ، کسب و کار و فن آوری است."
برند فلتن Bernd Flatten ، پدر کورنلیا دختر جوان 24 ساله، انتخاب دختر‌ش را برای انجام کار کشاورزی مربوط به تربیت وی می‌داند.
او می‌گوید:"من او را برای گرفتن تصمیم تحت فشار قرار ندادم من فقط به او راه و روش خانوادگی مان و کشاورزی را نشان دادم. و زمانی که من با توجه به سن‌ام می خواستم مزرعه را بفروشم ، دخترم موافق نبود و تصمیم گرفت در این جا کسب و کاری در حوزه شیردوشی گاو راه بیندازد. او حالا نماینده عالی شرکت شیر ما است. اکنون این مزرعه‌ دارای 110 شیردوش است."
خانواده فلتن، حفظ مزرعه‌شان را مدیون تصمیم شجاعانه دختر‌شان و بازگشت او به روستا می‌دانند. وی قصد دارد برای مکانیزاسیون مزرعه از تجهیزات هوشمند و فن‌آوری برای بهره‌وری مزرعه استفاده کرده و روی موضوعات موثر برای جلب جوانان به بخش کشاورزی کار کند.
ترجمه: فرحناز سپهری
http://www.ipsnews.net/2016/08/smart-technologies-key-to-youth-involvement-in-agriculture/

[1] Young Professionals for Agricultural Development :جنبش ‌بین‌لمللی جوانان در حوزه توسعه کشاورزی
[2] Global Forum on Agricultural Research (GFAR) : تحقیقات کشاورزی در زمینه پژوهش و نوآوری کشاورزی و مواد غذایی انجام می‌دهد.
[3] شبکه‌ای از سازمان های غیر دولتی کشاورزی که برای توسعه همکاری کشاورزان و افراد روستایی راه‌اندازی شده است.
[4] International Federation of Agricultural Journalists
[5] Green Revolution : انقلاب سبز به مجموعه‌ای از روش‌های کاربرد ماشین‌آلات کشاورزی، انتخاب گونه‌های پربازده، استفاده از کودها و بهبود روش‌های آبیاری گفته می‌شود.
6- شرکتی که روی سلامت حیوانات و تغذیه کار می کند ودفتر مرکزی اش در کنتاکی آمریکا قرار دارد .
[7] رهبری اعضای جوان کشورهای متعلق به IFAJ را برعهده دارد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید