Iranian Agriculture News Agency

تشکیل صندوق زنجیره شیر در کشور


مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از رشد ۵۰ درصدی تسهیلات اعطایی صندوق های غیر دولتی در دولت یازدهم خبر داد و گفت: صندوق زنجیره شیر امسال در کشور ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عبدالکریم رضوی اردکانی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، از تشکیل صندوق زنجیره ای شیر طی سالجاری در کشور خبر داد و اظهارداشت: بر اساس مصوبه دولت، قرار است این صندوق تشکیل شود ضمن اینکه در حال حاضر طرح مطالعاتی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این صندوق تمام عناصری را که در صنعت شیر کشور از دوران قبل از تولید تا دوران بعد از آن دخیل هستند، شامل می شود، گفت: دولت مصوب کرده طی سه سال مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در اختیار این صندوق قرار بگیرد که در سال اول ۱۵۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده می شود.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اهداف تاسیس این صندوق را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: حل مشکلات دامداران، کارخانجات لبنی، صادرکنندگان و کارخانجات خوراک دام از جمله اهداف مورد نظر در این طرح است.

فعالیت ۱۰۲ صندوق غیر دولتی حمایت از بخش کشاورزی

رضوی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۲ صندوق غیر دولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور با سرمایه ای حدود ۱۹۳ میلیارد تومان تشکیل شده است.

به گفته وی، سرمایه اولیه این صندوق ها ۱۱۲ میلیارد تومان بوده که بیش از ۵۱ درصد آن سهم مردم و کمتر از ۴۹ درصد سهم دولت است.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در زمینه اعطای تسهیلات از سوی صندوق های غیر دولتی به تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی افزود: از ابتدای تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تاکنون از منابع مختلف نزدیک به ۵۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل های فعال بخش کشاورزی و بهره برداران این بخش اعطاء شده که از مجموع تسهیلات مذکور ۲۷ هزار و ۲۳ میلیارد ریال از ابتدای سال ۹۲ به بعد پرداخت شده که بیش از ۵۰ درصد رشد را به خود اختصاص داده است.

رضوی اظهارداشت: پس از تشکیل شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد، شکل گیری صندوق های غیر دولتی از سال ۱۳۸۳ آغاز و در حال حاضر در همه مراکز استان ها این صندوق ها تشکیل شده است.

وی در ارتباط با میزان اعتبارات مصوب شرکت مادرتخصصی در راستای تقویت و افزایش سرمایه صندوق های غیر دولتی افزود: در دولت دهم میزان اعتبارت مصوب شرکت مادرتخصصی ۶ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و در سالهای خدمت دولت یازدهم میزان اعتبار مصوب ۱۵ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بوده که از رشد ۱۳۰ درصدی برخوردار است.

رضوی با اشاره به اینکه میزان اعتبار واریزی به صندوق ها از محل عاملیت ها در دولت دهم مبلغ ۷ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال و در دولت یازدهم مبلغ ۹ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال بوده است، گفت: این مبلغ حاکی از رشد ۳۳ درصدی در این بخش است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: سهامداران صندوق های غیر دولتی، حمایت از توسعه بخش کشاورزی شامل ۷ هزار و ۲۴۰ تشکل، ۶۶ هزار و ۷۸۶ بهره بردار حقیقی و ۳ هزار و ۷۷ هزار بهره بردار مستقل است که در عرصه های مختلف زیربخش کشاورزی فعالیت می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید