Iranian Agriculture News Agency

گزارشی از چگونگی هدایت صندوق جدید بخش کشاورزی پس از تأسیس آن؛

چه کسی مدیریت صندوق حمایت از زنجیره صنعت شیر را بر عهده می‌گیرد؟

انتخاب مدیری که بتواند تمام عوامل دخیل در صنعت شیر را با هم هماهنگ کند، کاری دشوار اما شدنی است. شاید مهم‌ترین کارکرد صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیر، ساماندهی و نحوه اتصال گروه‌های درگیر با مسئله شیر باشد. زیرا لبنیات، یک موضوع چندوجهی است و نمی‌توان تمام بارها را تنها به گردن وزارت جهاد کشاورزی انداخت. از این رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سهمی عظیم در پیشبرد اهداف تعیین شده دارد؛ سهمی که در نهایت به ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی منجر می‌شود...

چه کسی مدیریت صندوق حمایت از زنجیره صنعت شیر را بر عهده می‌گیرد؟

وحید زندی‌فخر:

انتخاب مدیری که بتواند تمام عوامل دخیل در صنعت شیر را با هم هماهنگ کند، کاری دشوار اما شدنی است. شاید مهم‌ترین کارکرد صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیر، ساماندهی و نحوه اتصال گروه‌های درگیر با مسئله شیر باشد. زیرا لبنیات، یک موضوع چندوجهی است و نمی‌توان تمام بارها را تنها به گردن وزارت جهاد کشاورزی انداخت. از این رو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز سهمی عظیم در پیشبرد اهداف تعیین شده دارد؛ سهمی که در نهایت به ارتقای سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی منجر می‌شود.

از طرف دیگر، وجه اقتصادی و تولیدی آن را نیز نباید از نظر دور داشت. مدت‌هاست که تولیدکنندگان شیرخام و صنایع لبنی، در مسیری موازی حرکت می‌کنند که در کمتر نقطه‌ای منافع‌شان همدیگر را قطع کرده و هم‌پوشانی پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهبود وضعیت صنعت در مجموع، راهگشای حل کمبودهای مالی و رسیدن به 100 درصد ظرفیت تولید است.

در حال حاضر یکی از بندهایی که در تشکیل صندوق حمایت از توسعه زنجیره صنعت شیر مطرح است، بحث راهکارهایی است که افزایش مصرف را رقم می‌زند. در این بند آمده است: "فرهنگ‌سازی و افزایش تقاضا برای مصرف شیر از طریق تبلیغ و ترویج مصرف شیر با استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی و اجرای طرح توزیع شیر رایگان و طرح‌های مشابه برای گروه‌های هدف."

به‌نظر می‌رسد تمام مشکلات و مسائلی که صنعت شیر با آن درگیر است، در همین یک بند خلاصه می‌شود و ارتقای مصرف، از تمام مصائب این صنعت، گره می‌گشاید. قیمت‌گذاری مطابق با نظام عرضه و تقاضا، صعود سطح کیفیت و رعایت مسائل بهداشتی و همچنین صرفه بیشتر اقتصادی برای تولیدکنندگان بالادستی، از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که افزایش مصرف لبنیات می‌تواند در پی داشته باشد. بنابراین رسیدگی به همان یک بند، باید در بالاترین ردیف اولویت‌ها بنشیند و جزو برنامه‌هایی باشد که دیگر موارد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در همین راستا مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از تشکیل صندوق زنجیره شیر در سال جاری خبر داد، اما آن‌طور که از گفته‌های مسوولان استنتاج می‌شود، هنوز عاملان و روسای این صندوق انتخاب نشده و شکل‌گیری آن مراحل آغازین خود را طی می‌کند. بنابراین با توجه به مسائل گوناگونی که از سر صنعت شیر گذشته و حوادث پیش آمده در تواریخ مختلف، لزوم گزینش فردی که بتواند عهده‌دار هدایت صندوق به سوی اهداف از پیش تعیین شده باشد، بسیار ضروری و ناگزیر است.

همان‌طور که عنوان شد، بحث فرهنگ‌سازی برای ارتقای مصرف لبنیات، نکته‌ای است که گردانندگان و مدیران اصلی صندوق باید به آن پایبند بوده و بتوانند از عهده آن بربیایند.

وحید مفید، یکی از کارشناسان این صنعت، "حسین چمنی" را یکی افرادی می‌داند که می‌تواند در سمت مدیریت صندوق، ایفای نقش کند. به عقیده این کارشناس، "چمنی" به‌طور کامل بر حوزه اشراف داشته و کل زنجیره را می‌شناسد.


به گفته وی، عملکرد صندوق باید به گونه‌ای باشد که از ابتدا تا انتهای تولید را در قالب یک زنجیره ببیند و ارتباطات مؤثری بین حلقه‌های مختلف آن برقرار سازد. به‌عنوان مثال، اکنون وقتی خوراک گران می‌شود، به تبع آن، قیمت شیرخام نیز افزایش یافته، اما کارخانه‌ها در بالا بردن قیمت نهایی محصولات‌شان اختیار لازم را ندارند؛ بنابراین ایجاد توازن بین حلقه‌ها توسط صندوقی که قرار است به‌عنوان متولی شیر باشد، بسیار ضروری است. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد حسین چمنی، به خاطر شناختی که از مجموعه دارد، بهترین گزینه باشد.

مفید، اعتقاد دارد که البته انتخاب "چمنی" ممکن است حاشیه‌هایی را نیز در پی داشته باشد؛ مثلاً احتمال آن می‌رود که دامداران، گرایش بیشتر وی به صنعت را بهانه کنند، اما مطمئناً نقاط قوت چمنی بر نقاط ضعف او می‌چربد و بر خلاف تصور پوپولیستی به جانبداری متعصبانه و کورکورانه از دامداران، او تنها طرفدار شیر است.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، اما کمی محتاطانه‌تر به موضوع نگاه می‌کند. محمدرضا ملاصالحی، ضمن بیان اینکه سرمایه صندوق به 900 میلیارد تومان خواهد رسید و نزدیک به کل صندوق‌های بخش کشاورزی سرمایه خواهد داشت، اظهار می‌کند: با توجه به این مهم باید "افراد خاصی" مدیریت آن را بر عهده بگیرند. بنابراین چمنی می‌تواند یکی از کاندیداهای اصلی و جدی باشد. زیرا فرد باسوادی در حوزه شیر است و نقاط قوت و ضعف این بخش را از ابتدای حلقه تولید تا انتها خوب می‌شناسد. گذشته از این‌ها انسانی خوش‌فکر و با قدرت روابط عمومی بالا است.

اتفاقاً ثریا نواب‌پور کارشناس فعال تغذیه هم بر نام چمنی تأکید می‌کند.

به گفته نواب‌پور، چمنی ازجمله افراد فعال در حوزه لبنیات است که مدیریتی قوی و نگاهی باز نسبت به موضوع دارد. ضمن اینکه ارتباطات قوی، حافظه پرقدرت و حرکت هدف‌دار از خصلت‌های مثبت او تلقی می‌شود.


حسین چمنی کیست؟

وی در بحث فرهنگ‌سازی، اقدامات و تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را انجام داده و طلایه‌دار رواج مصرف محصولات لبنی در ایران به‌شمار می‌رود. چمنی، از سال 59 وارد جهاد سازندگی خراسان جنوبی شد و بعدها به جهاد سیستان و بلوچستان رفت. سپس حدود هشت سال، در دفتر فعالیت‌های برون‌مرزی جهاد سازندگی وقت در کشورهایی مانند آلبانی، غنا و تانزانیا خدمت کرد و بعد از سال 79 خورشیدی جذب شرکت صنایع شیر ایران شد. شاید نقطه اوج فعالیت‌ها و اقدامات تأثیرگذار وی برای فرهنگ‌سازی، در سال‌های حضور او در شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) اتفاق افتاد؛ تا جایی که در یک سال 530 مصاحبه مطبوعاتی، رادیویی و تلویزیونی را در کارنامه خود ثبت کرد و به این ترتیب، رکورددار عرصه رسانه محسوب می‌شود.

چمنی دانش‌آموخته رشته مهندسی تولیدات گیاهی از دانشگاه آزاد اسلامی کرج است و از آنجا که در جبهه‌های نبرد نیز حضور داشته، در میان همکاران اش، یک "جهادی اصیل" به‌شمار می‌رود. عشق و علاقه او به صنعت شیر، به حدی است که هیچ‌وقت از گفت‌وگو در این زمینه خسته نشده و نمی‌شود و از کمترین فرصت‌های پیش‌آمده برای ترویج مصرف فراورده‌های شیری بین اقشار مختلف جامعه استفاده می‌کند؛ این موضوع را می‌شد به‌راحتی در خلال سفرهای مطبوعاتی که بیشتر جنبه آموزشی و ترویجی داشت، از رفتار و گفتار چمنی استنباط کرد./

V-950611-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید