Iranian Agriculture News Agency

با این لباس، خنک می مانید!



با تحقیقات جدید شاید روزی دیگر در فصل گرما نیازتان به کولر کمتر شود و مانند زمستان که لباس گرم می‌پوشید چند سال دیگر لباس خنک گیرتان بیاید!

به گزارش خبرآنلاین محققان دانشگاه استنفورد در مقاله‌ای{اینجا} اعلام کرده‌اند که موفق به بافت پارچه‌ای شده‌اند که علاوه بر عبور گرما از خود نور خورشید هم دفع می‌کند و به این وسیله باعث احساس خنکی می‌شود. به گفته محققان اگر شما بتوانید به جای خنک کردن ساختمان،پوست فرد را خنک کنید در مصرف انرژی به شدت صرفه‌جویی می‌شود. پژوهشگران دانشگاه استنفورد در امریکا یک ماده کم هزینه برپایه پلاستیک ساخته اند که در صورت بافته شدن و تبدیل به پارچه و لباس، این امکان را فراهم می کند که حرارت بدن دفع و از نفوذ نور و گرما نیز جلوگیری می شود. استفاده از پارچه جدید در البسه می تواند افراد را در هوای بسیار گرم نیز بی نیاز از دستگاه های سرمایشی کند و همچنین موجب صرفه جویی در انرژی خواهد شد.

در ساخت الیاف جدید از ماده‌ای به نام نانو پروس پلی‌اتیلین nanoporous polyethyleneیا به صورت اختصاری NanoPE استفاده شده است. این ماده روزنه هایی بسیار ریز و چندصد برابر کوچکتر از قطر مو دارد به طوری که تنها نور مادون قرمز از آنها عبور می کند و عبور نور مرئی از آنها ناممکن است. این ماده همچنین اجازه می دهد که عرق بدن امکان تبخیر داشته باشد. این مسئله امکان می‌دهد که پوست با پوشیدن این لباس دمایی 2 تا 2.7 درجه سلسیوس خنک‌تر از محیط احساس کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید