Iranian Agriculture News Agency

بیایید رنگ آبی را به دریاچه‌های کشورمان یادآوری کنیم

"آبیِ بی‌آب"/ رودخانه خشک شیراز؛ بستر خلق اثر هنری

برای نخستین‌بار بخشی از رودخانه خشک شیراز که سال‌هاست آبی در آن جاری نیست و زمانی با عنوان "خرم‌رود" شناخته می‌شد، به محلی برای اجرای اثری هنری با عنوان "آبیِ بی‌آب" با رویکرد مفهومی و با شعار بیایید رنگ آبی را به دریاچه‌های کشورمان یادآوری کنیم تبدیل شد.

"آبیِ بی‌آب"/ رودخانه خشک شیراز؛ بستر خلق اثر هنری


شیراز - ایانا - احسان سمیع‌زاده:

رودخانه خشک شیراز، رودخانه‌ای فصلی است که از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو در 10 کیلومتری جنوب شرقی شیراز می‌ریزد.

این رویداد هنری به شیوه پرفورمنس آرت، اینستالیشن و لند آرت توسط جوانی هنرمند به نام سیدجلال هاشمی و با همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس انجام گرفت که طی آن دوهزار و ۵۰۰ متر پارچه سطح رودخانه خشک شیراز را پوشاند. پرفورمنس، تلفیقی از هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی است.

در سال‌های اخیر، بحران بی‌آبی دغدغه بسیار بزرگی برای خیل عظیمی از مردم محسوب می‌شود که برخی بسیار ملموس‌تر با آن روبه‌رو هستند. این موضوع لزوم آموزش‌های لازم در سطوح مختلف برای مردم را ایجاب می‌کند که همواره ارگان‌ها و رسانه‌های مختلف به این امر پرداخته‌اند.

پروژه "آبی بی‌آب" با ایده‌پردازی سیدجلال هاشمی در راستای این موضوع با طراحی اینستالیشن پرداخته و تفاوت مهم آن با سایر آموزش‌ها در این زمینه مشارکت اقشار مختلف مردم در اجرای این طرح است که عنصر جدایی‌ناپذیر از هنر پرفورمنس است.

وی که به همراه گروهی از علاقه‌مندان هنر محیطی اجرای پرفورمنس "آبی بی‌آب" را آغاز کرد، افزود: در این راستا، طرح پروژه با اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به جمع‌آوری پارچه‌هایی با رنگ آبی و دورریختنی کرده است که در واقع نخستین گام مشارکت مخاطبان در این اثر است و حداقل 250 نفر با ارسال پارچه‌های آبی در برگزاری این برنامه هنری که هدف آن هشداری برای جامعه است، سهیم هستند.

همچنین در قدم بعدی پارچه‌های جمع‌آوری‌شده پس از دوخته شدن به‌صورت یک‌تکه درآمده و با مشارکت دوباره مخاطبان در مناطق مختلف کم‌آب و بی‌آب، پهن می‌شود.

خالق لندآرت "آبیِ بی‌آب" اثر یادشده را دوهزار مترمربع عنوان کرد و گفت: بیشتر تکه‌پارچه‌هایی که از سوی مردم برای این پروژه هنری ارسال شد، مربوط به تی‌شرت، شلوار جین، ملحفه، شال و روسری است.

مهم‌ترین پیام برگزاری این اقدام هدفمند هنری، یادآوری بحران آب به مردم و جلوگیری از عادی شدن اخبار مربوط به خشکی دریاچه‌ها و رودخانه ذکر شده است.

هدف دیگری که می‌توان برای این طرح برشمرد، یادآوری به مردم، به‌عنوان بخشی از همکاری‌کنندگان در پروژه در جهت جدی گرفتن هرچه بیشتر بحران آب و همچنین گسترش فرهنگ مصرف بهینه آب است.

هاشمی در آستانه این رویداد هنری که برای نخستین‌بار در گستره‌ای مانند رودخانه خشک شیراز قرار می‌گیرد، می‌گوید: از آنجا که پروژه "آبی بی‌آب" به رویدادی همگانی اشاره دارد و همواره چالش‌های پیش روی آب و طبیعت از منظر تبلیغاتی مورد نظر قرار گرفته از این قالب مرسوم بیرون آمدم تا اتفاقی تازه روی دهد از این رو این پروژه هنری ناخودآگاه به پرفورمنس گرایید.

کار مفروش کردن بستر رودخانه خشک شیراز با پارچه‌های آبی به هم دوخته شده، تا ساعت 19 روز سه‌شنبه به طول انجامید و این برنامه با اجرای موسیقی سنتی ایرانی که به‌صورت زنده اجرا شد به سرانجام رسید.

این در حالی است که پرفورمنس "آبی بی‌آب» پس از اینکه سه روز در رودخانه خشک شیراز قرار خواهد گرفت، به دریاچه پریشان شهرستان کازرون انتقال می‌یابد و پس از آن در بستر زاینده رود اصفهان و سپس در دریاچه ارومیه گسترده خواهد شد و در نهایت نیز این اثر مفهومی که حفظ طبیعت و منابع آب را هدف قرار داده در تهران به نمایش گذاشته می‌شود./

C-950613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید