Iranian Agriculture News Agency

در دیدار معاون امور دام جمهوری آذربایجان با رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اعلام شد:

توسعه همکاری‌های کشاورزی جمهوری آذربایجان و ایران/ انتقال تکنولوژی‌های جدید تولید اسپرم و اصلاح نژاد گاومیش

معاون اموردام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان به منظور توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور در زمینه صادرات دام زنده گاومیش و انتقال تکنولوژی های فنی و مهندسی جدید تحقیقاتی در زمینه تولید اسپرم و اصلاح نژاد گاو میش با رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دیدار و گفتگو کرد.

توسعه همکاری‌های کشاورزی جمهوری آذربایجان و ایران/ انتقال تکنولوژی‌های جدید تولید اسپرم و اصلاح نژاد گاومیش


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از آذربایجان غربی، در این دیدار قالب عبدالعلی اف، معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان با اشاره به پتانسل های استان آذربایجان غربی در تولید گاو میش و تکنولوژی های برتر و جدید علمی در این زمینه، علاقه مندی آذربایجان برای انتقال این تکنولوژی در جهت بهبود کیفیت ژنتیکی دام های مولد به کشورش را اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به علاقه مندی ایران برای سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها در بخش کشاورزی با جمهوری آذربایجان اظهارکرد: ظرفیت های زیادی برای گسترش همکاری دو کشور در بخش کشاورزی وجود دارد و استان آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود.

اسمعیل کریم زاده افزود: این استان علاوه بر ظرفیت های بالقوه موجود در بخش دام، در تولید سیب و انگور و اکثر محصولات کشاورزی دارای رتبه های برتر کشوری است.

وی با اشاره به وجود نزدیک به 600 هزار رأس دام سنگین در استان، ادامه داد: آذربایجان غربی با داشتن حدود 82 هزار رأس گاو میش رتبه نخست کشوری را به لحاظ جمعیت به خود اختصاص داده است و یکی از مهمترین استان های کشور در این زمینه به شمار می رود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای هر گونه همکاری و توسعه روابط مشترک فی مابین در تمامی زیر بخش های کشاورزی اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است بازدید از مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال و شمالغرب کشور (ایستگاه جبل) از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون امور دام وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان به شهرستان ارومیه بود.

انتخاب کلچه های ممتاز براساس برنامه P.T - performance test تولید و توزیع اسپرم منجمد گاومیش، توسعه شبکه تلقیح مصنوعی از جمله اهم فعالیت های مرکز اصلاح نژاد گاومیش شمال و شمالغرب کشور (ایستگاه جبل) به شمار می رود.

حفظ و حراست ژنتیکی از اکوتیپ های برتر گاومیش کشور، شناسایی پتانسیل های ژنتیکی گاومیش اصلاح نژاد، بهبود و افزایش تولید با استفاده از تکنیک های تلقیح مصنوعی، توسعه آموزش و ترویج و افزایش سطح مهارت های علمی و عملی پرورش دهندگان، بهبود روش های پرورشی و نظام بهره برداری در جهت تولید دام اقتصادی و مقرون به صرفه، از اهداف فعالیت های این مرکز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید