Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی البرز خواستار شد:

اختصاص بخشی از بودجه وزارت نیرو به آبخیزداری/ اتوبان همت از بالای پارک جهان‌نما در کرج عبور می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به وقوع سیل سال گذشته در این استان و نقش آبخیزداری در کنترل این پدیده، خواستار اختصاص بخشی از بودجه وزارت نیرو برای فعالیت‌های آبخیزداری شد.

اختصاص بخشی از بودجه وزارت نیرو به آبخیزداری/ اتوبان همت از بالای پارک جهان‌نما در کرج عبور می‌کند


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به وقوع سیل سال گذشته در این استان و نقش آبخیزداری در کنترل این پدیده، خواستار اختصاص بخشی از بودجه وزارت نیرو برای فعالیت‌های آبخیزداری شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، حامد فرضی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های منابع طبیعی استان البرز با بیان این مطلب گفت: سد کرج و طالقان که آب تهران را تأمین می‌کنند جریان‌های طبیعی منطقه را مختل کرده و استان را با مشکل کمبود آب روبه‌رو کرده است به نحوی که عمق چاه‌های پایین دست این سدها به 180 متر رسیده‌است.

وی خاطرنشان کرد: خاک البرز به‌شدت مستعد فرسایش بوده و هر بارندگی می‌تواند در این استان بحران بیافریند.

فرضی با اشاره به اینکه میزان فرسایش در این استان 13.5 میلیون تن در هکتار است، اجرای پروژه‌های آبخیزداری را برای این منطقه ضروری توصیف کرد.

به گفته وی، در حال حاضر 340 هزار واحد دامی در مراتع وجود دارد که از 15 مهر تا 15 فروردین‌ماه در مراتع تعلیف می‌کنند و باید از طریق تغییر معیشت دامداران و کاهش فشار بر پوشش گیاهی منطقه، میزان بروز سیل در استان البرز را کاهش داد.


تبدیل پارک جهان‌نما به باغ‌موزه دفاع مقدس منتفی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره تبدیل شدن پارک جهان‌نما به باغ‌موزه دفاع مقدس افزود: یک محوطه چهار تا پنج هکتاری در تنها پارک بزرگ شهر کرج وجود دارد که فاقد پوشش گیاهی است. مکاتباتی با اداره‌کل منابع طبیعی انجام شده که این قطعه به باغ‌موزه دفاع مقدس تغییر کاربری داده شود، اما سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده است.

فرضی ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب پارک جهان‌نما ادامه اتوبان همت که قرار بود از داخل این پارک عبور کند، تغییر مسیر داده و از بالای آن عبور خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پارک جهان‌نما در فهرست آثار ملی ثبت شده و با هر گونه تغییر کاربری در این پارک مخالف هستیم. این پارک در منطقه پر جمعیت استان البرز واقع شده و حفظ آن به عنوان محلی برای تفرج مردم بسیار مهم است.


استفاده از معادن متروکه برای دفن زباله

البرز، استان بسیار کوچکی است که نیم درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده است، اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز، تعداد معادن این استان (به‌جز معادن شن و ماسه) را 50 واحد اعلام کرد.

فرضی یادآور شد: حدود 43 معدن فعال در این استان وجود دارد و 32 تا 33 واحد معدن شن و ماسه در این استان مشغول به فعالیت هستند که سطح هرکدام از این معادن حدود دو تا سه هکتار است.

وی تأکید کرد: هدف اصلی ما متمرکز کردن معادن شن و ماسه است.

فرضی با اشاره به اینکه منابع طبیعی در بحث معادن وظیفه‌مند نبوده و فقط زمین در اختیار وزارت صنایع و معادن می‌گذارد، درباره عملیات احیایی معادنی که برداشت آنها به اتمام رسیده است، اظهار داشت: پس از برداشت معادن چاله‌هایی در زمین باقی می‌ماند و قصد داریم آب رودخانه‌ها را به سمت این چاله‌ها هدایت کرده و به‌عنوان محلی برای ذخیره آب از آنها استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: بخشی از این چاله‌ها را نیز برای دفن زباله‌های غیرخطرناک شامل زباله‌های ساختمانی، صنعتی و خانگی استفاده خواهیم کرد.

فرضی در پایان حجم زباله خانگی استان البرز را روزانه یک‌هزار و 700 تن اعلام کرد و افزود: در سمت حلقه دریا فضایی برای دفن زباله‌ها وجود ندارد؛ بنابراین می‌توانیم از معادن متروکه بدین‌منظور استفاده کنیم./

L-950613-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید